Ředitelství silnic a dálnic stáhlo žádost o posouzení vlivu východního obchvatu Olomouce na životní prostředí. Důvodem je podle silničářů námitka památkářů

26. duben 2019

Ministerstvo životního prostředí předčasně ukončilo posuzování vlivu východního obchvatu Olomouce na životní prostředí. Žádost stáhlo Ředitelství silnic a dálnic kvůli negativnímu postoji Národního památkového ústavu ke stavbě mostu, který má přetnout památkově chráněnou alej. Olomoucká radnice chce využít čas k řešení problémů v projektu. Část opozice ale vidí za stažením žádosti o tzv. EIU špatnou přípravu stavby. Na obchvat přitom obyvatelé města čekají už dvacet let.

„V kontinuitě toho, že tangenta se připravuje 20 let a pořád ještě není připravená, tak to žádné překvapení není,“ konstatuje opoziční zastupitel za hnutí ProOlomouc Tomáš Pejpek.

„Ten důvod byl, že jsem obdržel od Národního památkového ústavu jiné stanovisko, které bylo úplně jiné, než to, které dávali doteď. Místo toho, aby trvali na tom, co chtěli, tak teď chtějí přes tangentu most. To by znamenalo výrazné technické řešení, musíme se v Praze poradit,“ vysvětluje stažení EIA ředitel olomoucké pobočky Ředitelství silnic a dálnic Martin Smolka.

Krok Ředitelství silnic a dálnic ale Tomáš Pejpek vidí jinak. „Já to čtu tak, že ten projekt není tak připravený, aby ho mohla státní správa s kladnými stanovisky projednat. Je třeba si uvědomit, že rozhodují magistrátní památkáři. To znamená státní správa,“ říká Pejpek.

Olomoucký primátor Miroslav Žbánek chce čas využít k lepší komunikaci dvou problémů. Ochranného pásma spodních vod v blízkosti firmy Olma a vedení lávky či plnohodnotného mostu přes památkově chráněnou alej k poutnímu místu Svatý Kopeček.

„Ať už v souvislosti s vyjádřením Národního památkového ústavu, nebo věcmi souvisejícími s průběhem tangenty přes pásmo hygienické ochrany, jsme dospěli k názoru a doporučili jsme, aby se znovu sedlo ke stolu a ty věci se vyříkaly, aby se proces přípravy a následné výstavby tangenty nezastavil nebo na dlouhá léta neoddálil,“ říká Žbánek. Podle Tomáše Pejpka se ale jedná o chronický problém - špatné přípravy dopravních staveb.

Na dnešním zastupitelstvu města proto bude opoziční hnutí ProOlomouc znovu žádat o zadání vyhledávací studie podob křížení tangenty s tři sta let starou poutní cestou na Svatý Kopeček. Východní tangenta má město zbavit kolon a aut, která projíždí při cestě mezi Přerovem a Šternberkem. Stavba tangenty se ale už několikrát odsouvala.

autor: bam
Spustit audio