Řidiči na Jesenicku jsou nespokojení se zimní údržbou silnic. Poprvé ji má na starost soukromá firma

Zasněžená silnice na Jesenicku
Zasněžená silnice na Jesenicku

Jeseník řeší čím dál víc stížností na zimní údržbu silnic první třídy. Nově ji zajišťuje sdružení tří soukromých firem. Přímo na Jesenicku je to společnost Stavby, opravy a údržba silnic se sídlem ve Velkých Albrechticích na Novojičínsku. Hájí se mimo jiné tím, že jí pohyb techniky často ztěžují bezohlední řidiči kamionů.

Na nedostatečnou zimní údržbu upozornilo vedení města Jeseník i Olomoucký kraj. Vedoucí odboru dopravy Josef Liberda je s jejím průběhem nespokojený od začátku. „Pamatuji ty věci nejméně 25 let, jak se tady konala zimní údržba, v jakém režimu. V současnosti není v takové kvalitě, jaká byla v těch předchozích letech,“ říká.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) už jednou pochybení ze strany nové společnosti připustilo. „Po dobu 7 hodin nebyl průjezdný přejezd přes Pomezí. Porušení smlouvy jsme prokázali v tomto jednom případě. Firmě jsme uložili smluvní pokutu 10 tisíc korun,“ uvedl ředitel olomouckého pracoviště ŘSD Martin Smolka.

Problémy ale podle místostarostky Jeseníku Zdeňky Blišťanové z TOP09 přetrvávají a stížnosti od řidičů se množí. „Volají, že jsou nespokojeni s tím, jak je udržovaná cesta při příjezdu do města. Já jsem byla překvapená, když nasněžilo, že se opravdu jelo v těch vyjetých kolejích. Vracela jsem se do Jeseníku po několika hodinách, kdy přestalo sněžit, a cesta byla pořád neodhrnutá,“ popisuje místostarostka.

Údržbu silnic komplikují kamiony

Ne všichni ale s kritikou souhlasí. Například Martin Dubský, který provozuje na Červenohorském sedle lyžařský areál a do Jeseníku nebo na druhou stranu do Šumperku jezdí skoro denně: „Není to lepší, ale ani horší než v minulých letech. Můj názor jako člověka, který každý den tu cestu využívá, je ten, že by si především řidiči kamionu měli uvědomit, na co si ten kamion může troufnout a na co ne. Jsou takoví, kteří zůstanou při té kalamitě pod kopcem stát a zaparkují, ale bohužel jsou i tací, kteří věří, že to vyjedou, a pak mají problém.“

Kamiony argumentuje i samotná firma Stavby, opravy a údržba silnic. Podle technického ředitele společnosti Radima Mamuly často blokují sypačům průjezd. „Bohužel se to stává. Je to problém naší shovívavé legislativy, protože v Polsku za takové prohřešky bývají daleko větší tresty a sankce,“ komentuje.

Problémy chce podle svých slov řešit. I proto se zapojí do pravidelného setkávání policie, správců silnic i úředníků.