Řidiči v Olomouci stále chybují na „vídeňských“ zastávkách. Neví, kde zastavit ani kdy se rozjet

Řidiči v Olomouci stále chybují na „vídeňských“ zastávkách. Neví, kde zastavit ani kdy se rozjet
První tramvajové zastávky vídeňského typu se v Olomouci objevily před čtrnácti lety. I přesto jsou řidiči tramvají stále svědky chyb a zmatků některých motoristů. U takových zastávek tvoří nástupiště zvýšená vozovka, lidé vlastně vystupují a nastupují do silnice.
V Olomouci jsou tyto zastávky například u Výstaviště Flora a na Masarykově třídě. Právě na druhé zmiňované stačilo jen pár vteřin, aby si Pavlína Menšik, řidička tramvaje s 16letou praxí, všimla řidičského přestupku. „V zastávce nestála tramvaj, řidič ten ostrůvek objel, má jet rovno,“ popisuje.
Čtěte také
Mluvčí Dopravního podniku Anna Sýkorová pak dodává případ, kdy jeden z řidičů tramvaj objel, dostal se do protisměru a ohrozil cestující. „Předjížděl v této zastávce zastavenou tramvaj přes druhou stranu, tam potom došlo ke kolizi s člověkem, co vystupoval. Kolize naštěstí nedopadla fatálně.“
Podobných situací zažila Pavlína Menšik několik. „Už jsem zavírala dveře, auto se rozjíždělo a vyskočil mi tam mladý kluk. Všichni se lekli, automobilista říkal: ‚Ježiš, já jsem myslel, že už nikdo nebude vystupovat, tak jsem se rozjel. Jel naštěstí opravdu pomalu, takže se nic nestalo,“ vzpomíná Menšik.
Jak se na vídeňských zastávkách správně chovat?
Na sociálních sítích probíhají emotivní diskuse o tom, jak se na vídeňské zastávce chovat. Klíčovým pravidlem podle koordinátora BESIPu Miroslava Charouze je, že „tramvaj se zleva neobjíždí.“
Někdy řidiči váhají, zda mohou na vyvýšenou plochu vjet, a raději ji objíždějí. Pokud ale tramvaj stojí v zastávce, řidič auta vždy zastaví až za ní. „Vždycky zastavím kousek za tramvají tak, abych nechal bezpečný prostor pro nastupující a vystupující chodce,“ dodává Charouz.
Ohledně otázky, kdy se řidič auta může rozjet, Charouz radí: „Můžeme se rozjet, pokud lidé ukončili nástup a výstup, ale doporučuji se rozjet, jakmile se pohnou dveře tramvaje směrem k zavírání,“ radí Charouz.
Možnosti zlepšení dopravní situace
Na sociálních sítích padl i návrh doplnit značení vídeňských zastávek jednoduchými semafory, které by přijíždějící tramvaj zaznamenaly červeným světlem. S tím se ale Miroslav Charouz neztotožňuje.
„Při frekvenci tramvají, kterou u nás máme, by to nemělo zásadní vliv na bezpečnost.“ Zato se shoduje s dopravními experty, že by bylo vhodné kvalitně udržovat vodorovné značení, a to třeba i pomocí žluté barvy namísto bílé. „Je potřeba to velmi důkladně obnovovat. Žlutá barva je momentálně z hlediska výkladu zákona lepším řešením,“ uzavírá Charouz.
Kde se s vídeňskými zastávkami setkáme?
Zastávky vídeňského typu nejsou v Olomouci ojedinělé, motoristé na ně mohou narazit i v Praze, Brně nebo Ostravě.
Chcete mít zprávy (nejen) z vašeho kraje pořád při ruce? Odebírejte Zprávy ČRo Olomouc ve svých podcastových aplikacích Můj Rozhlas, Spotify, Google Podcast nebo Apple iTunes.
Související
-
V Olomouci začnou letos jezdit tramvaje vybavené antikolizním systémem. V čem řidičům pomůže?
Do Olomouce dorazila první z devíti nových typů tramvají, které letos získá městský dopravní podnik. Vybavená je záznamovým kamerovým systémem a antikolizním systémem.
-
Tramvaje jezdí v Olomouci už 125 let. Zástupci dopravního podniku připravili několik akcí
Na jaře roku 1899 začaly v Olomouci pravidelně jezdit elektrické tramvaje. 125té výročí této události ve středu v Olomouci připomene několik akcí.
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Spor ve vládě kvůli MotoGP? Stát dá na závody 300 milionů bez povolení z Bruselu, Rakušan nesouhlasí
-
Ukrajincům pomáhají buginy vytvořené z ojetých aut. Peníze na ně poslali lidé v Česku
-
Trump roztáčí další kolo celní války. Hrozí 50 procenty, pokud Čína nezruší odvetná opatření
-
Hokejisté Pardubic ve třetím semifinále vynulovali Hradec Králové, o výhře 4:0 rozhodli již v první třetině