Rychleji a bezpečněji se dostanou lidé vlakem z Olomouce do Uničova a zpět. V čem je tato trať první?

4. prosinec 2022 21:23

Jen za dvacet minut stihnou nové elektrické vlaky projet modernizovanou trať mezi Olomoucí a Uničovem. Na bezpečnost cestujících přitom bude dohlížet celoevropský zabezpečovací systém ETCS, který dopravce v těchto dnech testuje. V případě nutnosti dokáže na dálku automaticky zastavit vlak. Regionální trať na Olomoucku je přitom první v Česku, kterou bude od 1. ledna příštího roku hlídat jen tento systém.

„Celý svět zrychluje, teď konečně přijedou nové mašiny. Mají tu jezdit i Panteři. Jistě to bude úplně o něčem jiném,“ říká Antonín Gerža na vlakovém nádraží v Uničově, který sleduje příjezd elektrického vlaku na nástupiště. Sám u dráhy pracoval 40 let. Modernizace trati i vlaků podle něj byla potřeba. Mezi Olomoucí a Uničovem se totiž díky investici zvýší maximální rychlost z 90 až na 160 kilometrů v hodině.

„Třeba silnice mezi Šternberkem a Olomoucí je velmi vytížená, takže se očekává, že část řidičů se stáhne a bude jezdit vlakem, protože to bude rychlejší,“ dodává Gerža. 

Tato trať je také první, na které na bezpečnost cestujících výhradně dohlíží jednotný celoevropský zabezpečovací systém.

Z Olomouce do Šternberka za osm minut

Vlak vzdálenost mezi Olomoucí a Uničov ujede za dvacet minut. Z Olomouce do Šternberka se lidé nově dostanou za osm minut. Tato regionální trať podle generálního ředitele Správy železnic Jiřího Svobody poslouží i jako zkušební pro další zavádění zabezpečovacího systému. „Pro nás to znamená, že začneme získávat zkušenosti přímo z praxe z toho výhradního provozu. Denně budeme zaměřovat hodnoty dat a budeme s tím pracovat,“ uvádí Svoboda.

Od roku 2025 podle něj bude výhradní provoz celoevropského zabezpečovacího systému povinný na významné části železniční sítě v Česku.

Chcete mít zprávy (nejen) z vašeho kraje pořád při ruce? Odebírejte Zprávy ČRo Olomouc ve svých podcastových aplikacích Můj Rozhlas, Spotify, Google Podcast nebo Apple iTunes.

Spustit audio