S mikrofonem na stavbu obchvatu Vlachova a Zvole

12. květen 2014

Silniční stavby patří k nejsledovanějším jak mezi řidiči, tak mezi obyvateli přilehlých aglomerací. Zejména, když se jedná o obchvaty měst a obcí. To je i případ jedné z největších silničních staveb, které v současnosti v kraji probíhají – výstavby obchvatu obci Vlachov a Zvole na Šumpersku.

Oběma vesnicemi v současné době prochází silnice I/44, která je páteřní komunikací šumperského okresu v severojižním směru a částečně také tranzitní komunikací směrem k okresu Jeseník a do Polska. Podle posledních průzkumů projíždí současnou silnicí v oblasti obou obcí denně asi 15000 automobilů, z nichž je velká část nákladních. Dopravní zátěž se neustále zvyšuje a dnes už je problém ve vesnici přejít silnici, nehledě na hlukovou zátěž a prašnost, kterou doprava způsobuje.

Stávající silnice má své kořeny v někdejší okresní silnici, která byla budována na místě staré zemské stezky už v polovině 19. století. Přes mnohé úpravy zůstaly na trase silnice ostré zatáčky a úzká, nepřehledná místa, která jsou poplatná dobové zástavbě měst a obcí. Proto bylo už v devadesátých letech rozhodnuto vybudovat zcela novou komunikaci, která by měla parametry čtyřproudové silnice a vyvedla dopravu mimo centra obcí a měst. Trasa má navazovat na čtyřproudovou silnici I/35, která končí v Mohelnici a pokračovat dále do Šumperka.

Stavba byla rozdělena na etapy. Jako první byl realizován obchvat Postřelmova. Na něj v roce 2008 navázal nový obchvat Rájce a třetí komunikací budovanou v rámci přeložky silnice je právě obchvat vesnic Vlachov a Zvole. Jeho stavba byla zahájena přípravnými pracemi v roce 2009.

Konsorcium tří stavebních firem se zakouslo do stavby trasy, která má parametry čtyřproudové komunikace s šířkou 22,5 metru a o poloměrech oblouků 100 metrů. Celková délka nově budované silnice je necelé tři kilometry. Na trase se nachází tři mosty a několik propustků. Technicky patrně nejzajímavějším úsekem stavby je zářez do tělesa kopce hlína, který byl stavebně řešen technologií tzv. hřebíkování. Po etapách odtěžované svahy byly postupně zpevňovány pruty zapuštěnými do svahu. Nejnižší část zářezu je pak ohraničena opěrnou zdí obloženou lomovým kamenem.

Nová cesta do Jestřebí

V souvislosti se stavbou byly přeloženy také dvě stávající silnice nižších tříd a to z Vlachova do Slavoňova a také ze Zvole do Jestřebí. Částečně přeložena byla i část stávající trasy silnice I/44 u Vlachova, která je již v provozu a je navedena na nový most přes Slavoňovský potok.

V současné době probíhají na stavbě dokončovací práce na mostech, pokládka povrchů a úprava okolí stavby. Budují se rovněž protihlukové valy a také stěny. Předpokládaným datem dokončení stavby je 30. září 2014.

Na stavbu vás zavede také další pokračování našeho reportážního cyklu Přímo z místa, které jsme vysílali v úterý 13. května.

autor: kbz
Spustit audio

    Nejposlouchanější

    Více z pořadu

    E-shop Českého rozhlasu

    Přijměte pozvání na úsměvný doušek moudré člověčiny.

    František Novotný, moderátor

    setkani_2100x1400.jpg

    Setkání s Karlem Čapkem

    Koupit

    Literární fikce, pokus přiblížit literární nadsázkou spisovatele, filozofa, ale hlavně člověka Karla Čapka trochu jinou formou.