Šárka Šavrdová: Vydávat knížky je dobrodružství

20. únor 2018

Nakladatelství Dybbuk se orientuje na duchovní, alternativní, pohádkovou, ale třeba i erotickou literaturu. V roce 2001 ho založil Jan Šavrda a „rodinný“ podnik se z něj stal po pěti letech.

První rok vydal Dybbuk jednu knihu a druhý rok dvě: kolik knih tedy vydává osmnáctiletý podnik? „Ročně kolem dvaceti knih. Jednou jsme zkusili i třicet, ale zjistili jsme, že větší nakladatelství být nechceme,“ říká Šárka Šavrdová. V současné době se celkový počet blíží 300 vydaných titulů.

Vydávat knížky je dobrodružství. Ale my máme dobrodružství rádi, takže rizika podstupujeme s velkou chutí.

V širokém nakladatelském záběru spatřují manželé výhodu, protože nejsou ničím svázáni a mohou si vytvářet ediční plán, jaký chtějí. „Knížky, které vydáváme, by neměly přinášet odpovědi, ale další otázky.“ Co tedy obnáší provozovat malé nakladatelství? A v jakém počtu se dnes dobré knihy prodávají?

Dybbuk se orientuje na literární hrany, okraje a kraje.

Dybbuk vydává i podstatná díla současné světové literatury nebo českou poezii. Jednou z posledních knižních událostí je vydání dvousvazkového díla experimentálního básníka Ladislava Nováka, čítající 1600 stran. Letos vyjde ještě svazek třetí.

Vydáváme knížky, které si sami rádi přečteme. Třeba Alenčina dobrodružství s ilustracemi Jana Švankmajera.

Šárka Šavrdová pracovala dvacet let v knihovně Českého rozhlasu, tedy nám nechá nahlédnout i do tajů knihovny, která sice není „veřejná“, ale veřejnoprávnímu vysílání slouží naprosto nezastupitelně.

autor: Petr Šrámek
Spustit audio