Sdílená kola a elekrokoloběžky jsou ve městech stále oblíbenější. Olomoučtí strážníci ale řeší stovky přestupků

25. červenec 2021

Čtvrt milionu jízd na sdílených kolech a koloběžkách hlásí jejich provozovatelé za loňský rok v Olomouci. Ve statistikách radnice ale současně figuruje zhruba 290 přestupků, kterých se uživatelé sdílených bicyklů a e-koloběžek dopustili. Vedení města proto rozjelo osvětovou kampaň na téma užívání těchto dopravních prostředků.

„Jezdí na tom opilí lidé, nedávají pozor, může to být nebezpečné,“ elektrické koloběžky můžou být podle dvou olomouckých vysokoškoláků nebezpečné. Podle Ondřeje ale i užitečné, „Je to hodně rychlé a stojí to málo peněz,“ popisuje Ondřej.

„Přednosti zprava, rychlá jízda po chodníku mezi chodci, neukazování změny směru jízdy. To jsou věci, které veřejnost vnímá velmi negativně. Nemůžeme se potom divit, že obecně v celé republice se vůči koloběžkám zvedá určitá vlna odporu,“ upozorňuje krajský koordinátor BESIPu Miroslav Charouz, že uživatelé koloběžek často nedodržují základní dopravní pravidla. Dopravní statistiku bude mít až na konci roku, už teď ale připomíná i jeden smrtelný úraz na koloběžce.

Lepší než represe je prevence, tvrdí náměstek olomouckého primátora Matouš Pelikán za lidovce. Město proto nabídlo kampaň na webu i v hromadné dopravě. Obsahuje patero správné jízdy na sdílených kolech a koloběžkách. I když funguje zhruba měsíc, je s jeho dosahem zatím spokojený.

Ve městě vidí dvě riziková místa. Centrum s historickou dlažbou a Rudolfovu alej ve Smetanových sadech. „Rudolfova alej neslouží ani cyklistům ani uživatelům koloběžek, ale měla by být pro pěší. Je tam velká frekvence chodců, maminek s kočárky a podobně,“ popisuje Pelikán.

V srpnu se Matouš Pelikán znovu sejde s provozovateli sdílených kol a koloběžek a památkáři kvůli úpravám v parkování. Zkušenosti si vyměňuje i se zástupci měst Pardubice, Havířov, Ostrava či Prostějov.

Spustit audio