Silničáři vybrali firmu, která prorazí tunel Homole na dálnici D35

5. březen 2024 09:04

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) chce už brzy zahájit stavbu jedné z technicky nejnáročnějších částí D35. Jde o půl kilometru dlouhý tunel Homole v trase budoucí dálnice D35 Ostrov - Vysoké Mýto. Zakázku získalo sdružení firem vedené Eurovií. V tendru zvítězilo s nabídkovou cenou 1,7 miliardy korun, to je to je asi o tři čtvrtě miliardy levněji než silničáři plánovali.

Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla plánují zahájení stavby ve 2. čtvrtletí tohoto roku. Ovšem pokud by se někdo z účastníků tendru odvolal proti výběru dodavatele, Mátl nevyloučil, že by to znamenalo zpoždění a stavba by tak začala později.

Dálnice až 24 metrů pod zemí

Tunel by měl být hotový v roce 2026, stejně jako dálniční úsek Ostrov - Vysoké Mýto, jehož bude tunel Homole součástí. Zakázku silničáři vysoutěžili v režimu design and build, to znamená, že firma tunel vyprojektuje a sama i postaví.

Tunel povede nedaleko od obce Vraclav, kde D35 protne vraclavský hřbet s vrchem Homole. Tunel bude mít dva jednosměrné tubusy dlouhé zhruba půl kilometru, z části budou ražené ve skalním podloží a budou zahloubené až 8 až 24 m pod zemí. Část tunelu také povede pod stávající silnicí I/17 Chrudim - Zámrsk.

   

Výstavba celé dálnice D35 na území kraje by letos měla nabrat poměrně vysoké tempo. Pokud vše půjde hladce, mělo by letos být rozestavěných celkem pět dálničních úseků o celkové délce asi 40 km, z toho dva jsou ve výstavbě od loňského roku.

Teď na jaře chce ŘSD rozjet stavbu tří nových částí D35, je to Ostrov - Vysoké Mýto a Džbánov - Litomyšl, tam už jsou vysoutěžení dodavatelé, a tendr na úsek Litomyšl - Janov by měl být teď v březnu. Dokončení těchto pěti zmiňovaných úseků je v plánu v příštím a přespříštím roce. Zbylé dva úseky D35 v Pardubickém kraji z Opatovce do Mohelnice o celkové délce 35 km by měly být hotové až kolem roku 2030.

autor: Ondřej Wolf
Spustit audio

Související