Slavíčský tunel provází legenda o tvrdohlavém císaři. Pravda je ale jiná

16. září 2023

Poblíž Hranic na Přerovsku se ukrývá unikátní technická památka – jediný zděný železniční tunel na trase tzv. Severní dráhy císaře Ferdinanda. Stavbu objevíte v místě, kde by ji čekal málokdo. Stojí totiž na rovině, nejbližší kopec je přes kilometr daleko.

Legenda 

O slavíčském tunelu se léta tradovalo, že vznikl z rozmaru císaře Ferdinanda I., který chtěl mít na své dráze alespoň jeden tunel. Říkal prý, že bez tunelu přece železnice není železnicí. Dnes víme, že se jedná o legendu, která se nezakládá na pravdě. Pokud se ptáte, proč tedy tunel postavili, odpověď je prozaická. Měl zabránit sesuvu půdy a také vyřešit nesouhlas obyvatel Slavíče s dráhou, která obec rozdělovala na dvě části.

Historie a technické parametry   

Stejně jako Hranické viadukty je tunel ve Slavíči součástí 275 km dlouhé trati tzv. Severní dráhy císaře Ferdinanda, která propojila Víděň s Ostravu a Krakovem. Jde o zděný železniční tunel eliptického průřezu, postavený v letech 1845 -1846. Jedná se o orientovanou hloubenou tunelovou stavbu s portály, provedenou s ohledem na nepříznivé geologické podmínky německou technologií tzv. jádrové tunelovací metody.

Spočívala ve vyhloubení dvou paralelních šachet (svislých stěn) a jejich následného vyzdění. Po té se shora odstranila zemina mezi stěnami, aby na ni nazdili klenbu. Nakonec se musela z hotového tubusu vyvézt zemina, vyzdít dolní klenba a shora se tunel zasypal. Technická památka je dlouhá bezmála 259 metrů, široká zhruba 5,72 metrů a vysoká 6 metrů.

Další díly z pořadu Technické památky si poslechěte ZDE 

Provoz a současnost

 Tunel sloužil dopravě jen krátce. V polovině 90. let 19. století totiž Severní dráha usoudila, že je   zastaralý, padlo rozhodnutí tunel opustit a nahradit dopravou v obou směrech na rozšířeném tělese druhé koleje, kterou postavili roku 1873.  Železniční provoz v tunelu skončil  30. května 1895. Objekt s přilehlými pozemky se stal majetkem obce Slavíč, která je dnes místní části města Hranice.

Později byl využíván k různým účelům. Za války třeba jako muniční sklad, později jako sklad místního zemědělského družstva. Nyní je unikátní udržovaná technická památka, s obnovenými vstupními portály, přístupná veřejnosti při výjimečných okolnostech, například při Dnech evropského dědictví.

Znáte z kalendáře Českého rozhlasu Olomouc pro rok 2023

Kalendář Českého rozhlasu Olomouc 2023: Slavíčský tunel provází legenda o tvrdohlavém císaři. Pravda je ale jiná
autor: Jana Zemková
Spustit audio