Slezskou Hartu začala brázdit vyhlídková loď Santa Maria

2. srpen 2010
Zprávy , Zprávy

Už více jak týden brázdí hladinu nádrže Slezská Harta nová výletní loď. Historické plavidlo pojmenované Santa Maria je více než cokoliv jiného důkazem, že do oblasti s nejvyšší nezaměstnaností v regionu se pořád ještě vkládají velké naděje.

S velkou slávou vyjela Santa Maria na svou první oficiální plavbu. Loď pohání plynový motor, šetrný k životnímu prostředí. Okolní příroda je totiž velkou výsadou naší nejmladší nádrže v republice. Při první vyjížďce ji vyzdvihnul i předseda mikroregionu Slezská Harta Václav Mores.

„Dojmy jsou vynikající, protože už ta podstata se moct projet po Slezské Hartě a nemuset mít v ruce pádlo, krásné pohledy na okolí,“ popisuje Mores.

A právě krásné pohledy a nedotčená příroda v kombinaci s novou turistickou atrakcí má přilákat do mikroregionu více lidí. Tomuto účelu odpovídá i jméno nové vyhlídkové lodi.

„Santa Maria se symbolicky nabízí, protože jestliže Kryštof Kolumbus objevil se stejnojmennou lodí Ameriku, tak my chceme touhle replikou symbolicky objevit Slezskou Hartu pro širokou veřejnost,“ vysvětluje Jaromír Piskoř, ředitel soukromé společnosti, která plavidlo na své náklady pořídila.

Název však není jediným společným rysem, který připomíná slavnou loď Kryštofa Kolumba. Plavidlo je totiž rovnou její zmenšenou replikou. I se žerdí měří 20 metrů na délku a 3 metry na šířku. Přepraví 10 lidí a co nevidět bude vybaveno i vlečným člunem pro jízdní kola.

Jak probíhalo spouštění na hladinu? „Dovezli jsme loď z Krnova na velkém přívěsu a dávali jsme ji na vodu opatrně přes navijáky, pak probíhalo seřízení motoru a nějaké drobné zkušební věci,“ popisuje Jaromír Piskoř.

V den oficiálního spuštění plavidla mohli zájemci absolvovat asi desetiminutovou okružní plavbu po Slezské Hartě. V reálu však jízdní řád vypadá úplně jinak.

„Z Leskovce do Roudna chceme jet zhruba 40 minut, z Roudna do Pláně 20 minut a zpátky hodinu, ale přirozeně se nebráníme tomu, aby - pokud bude zájem - jsme se projeli kdekoli po Hartě,“ dodává Piskoř.

Z jeho slov je patrné, že zatím jsou pro malou lodní dopravu na Hartě k dispozici tři přístaviště - Leskovec nad Moravicí, Roudno a Nová Pláň. Do budoucna se ale počítá se stavbou dalších.

Stavba samotného plavidla trvala půl roku a vyšla na zhruba 600.000 korun. Historickou repliku postavily krnovské rodinné firmy Jana Švece a jeho syna. Vybudování přístavišť pak přišlo na zhruba 2 miliony, dotace pokryly náklady ve výši 1,5 milionu korun.

Snahu o podporu cestovního ruchu vítají hlavně starostové obcí v těsné blízkosti Slezské Harty. „Moc atrakcí, pokud nebereme v úvahu přírodu, tady není. Takže to bude zase nějaký tahák,“ říká Soběslav Sedláček, starosta Leskovce nad Moravicí.

S podporou přilehlých obcí počítá i společnost Jaromíra Piskoře při realizaci svých dalších plánů. Všichni včetně samotného mikroregionu mají totiž stejný záměr, upoutat pozornost nejen lidí, ale i případných investorů.

Výletní loď bude z přístavu v Leskovci vyjíždět čtyřikrát denně každý den kromě pondělí. Za plavbu z Leskovce nad Moravicí do Roudna zaplatí dospělý člověk 60 korun. Okružní plavba mezi Leskovcem nad Moravicí a Novou Plání, která bude s mezipřistáním v Roudně trvat asi 1,5 hodiny, vyjde na 170 korun. Jízdní řád i ceník najdou turisté na www.slezskaharta.eu.

autor: Kateřina Daňková
Spustit audio