Sloup Nejsvětější Trojice v Olomouci je už 25 let na seznamu UNESCO. Cesta k zápisu ale byla trnitá

Letos uplynulo 25 let od zapsání olomouckého Sloupu Nejsvětější Trojice na seznam světového dědictví UNESCO. „Vzpomínám na to s radostí a úlevou,“ říká v rozhovoru Michal Beneš, člen české komise pro UNESCO, který se na cestě za zapsáním (nejen) olomoucké památky na seznam UNESCO přímo podílel.

Do roku 1996 uspěla Česká republika hned se šesti návrhy na zapsání na seznam UNESCO. Byli jsme úspěšní a tím pádem i namlsaní. Mysleli jsme si, že to tak půjde dále,“ zmínil Beneš.

Michal Beneš v Českém rozhlase Olomouc

V polovině 90. let minulého století se podle jeho slov začalo v odborných kruzích mluvit i o Olomouci. „První verze byla – trojiční sloup, Mariánský sloup a všechny barokní kašny dohromady. Z Paříže jsem ale dostal velmi varovné signály, že takhle to nejde,“ vzpomíná Beneš.

Ze sídla UNESCO v hlavním městě Francie odjížděl v roce 1998 Michal Beneš se schváleným zapsáním kroměřížských zahrad a zámku a také jihočeskou vesnicí Holašovice, s Olomoucí však nepořídil. Ovšem záměrně, nominaci totiž stáhl.

Mezi svatými na monumentu najdeme sv. Mořice a Jana Sarkandera

Sloup Nejsvětější Trojice v Olomouci

Sloup Nejsvětější Trojice v Olomouci je monument postavený ke slávě Boží v letech 1716 až 1754. Jeho hlavním účelem byla okázalá oslava katolické církve a víry, částečně vyvolaná pocitem vděčnosti za ukončení moru, který na Moravě udeřil v letech 1714 až 1716. Autorem je Václav Render (1669 - 1733), který byl císařským privilegovaným architektem a kameníkem.

„Ukázalo se to jako velmi chytré. Neprohráli jsme, ale získali jsme stanovisko ICOMOSu (Mezinárodní rada památek a sídel, pozn. red.), ze kterého jsme se mohli poučit, co proti nominaci měli,“ vysvětluje.

Beneš vzpomíná, že při první nominaci Olomouce na seznam UNESCO odborníci naráželi především na otázku kašen. „Šlo především o ty kašny, protože olomoucké kašny jsou samozřejmě fantastické věci, ale když to srovnáte s fontánami, které už na seznamu světového dědictví jsou, třeba s fontánami ve Versailles, tak to srovnání trošku kulhá,“ uznává.

První verze nominace byla – trojiční sloup, Mariánský sloup a všechny barokní kašny dohromady.
Michal Beneš

Rozhodující zlom nastal až ve chvíli, kdy byla nominace postavena výhradně na  Sloupu Nejsvětější Trojice. „Obrovské díky všem kolegům do Olomouce. Oni nominaci upravili, vypustili z ní kašny, postavili ji pouze na trojičním sloupu a zpracovali geniální srovnávací analýzu. Geniální proto, že geniální věci jsou někdy strašně jednoduché. Vtip je v tom na ně přijít,“ říká Beneš.

Kulturní památky UNESCO v České republice:

  • Historické centrum Prahy – vedle Pražské památkové rezervace zahrnuje i park v Průhonicích (1992)*
  • Historické centrum Českého Krumlova (1992)*
  • Historické centrum Telče (1992)*
  • Poutní kostel sv. Jana Nepomuckého na Zelené hoře (1994)*
  • Kutná Hora: historické centrum města s kostelem sv. Barbory a katedrála Nanebevzetí Panny Marie a sv. Jana Křtitele v Sedlci (1995)*
  • Lednicko-valtická kulturní krajina (1996)*
  • Zahrady a zámek v Kroměříži (1998)*
  • Historická vesnice Holašovice (1998)*
  • Zámek v Litomyšli (1999)*
  • Sloup Nejsvětější Trojice v Olomouci (2000)*
  • Vila Tugendhat v Brně (2001)*
  • Židovská čtvrť a bazilika sv. Prokopa v Třebíči (2003)*
  • Hornický region Erzgebirge/Krušnohoří – přeshraniční sériová památka se Saskem (2019)*
  • Krajina pro chov a výcvik ceremoniálních kočárových koní v Kladrubech nad Labem (2019)*
  • Slavná lázeňská města Evropy – nadnárodní sériová památka zastoupená za ČR městy Karlovy Vary, Mariánské Lázně a Františkovy Lázně (2021)*
  • Žatec a krajina žateckého chmele (2023)*


* rok zápisu na Seznam světového dědictví

Za klíčový moment považuje srovnávací analýzu profesora Milana Tognera, kterou označuje za „jednu stránku a jeden výkres“. „Já to do dneška vidím před očima – dvě řady sloupů, mariánských a těch čestných, takzvaných trojičných. A za těmi dvěmi řadami byla nakreslena taková svorka a za ní byl trojiční sloup jako vrchol vývoje a syntéza obou řad.“ Podle Beneše právě tato jednoduchá, ale přesvědčivá vizualizace otevřela trojičnímu sloupu cestu k zápisu na seznam UNESCO.

Proč je podle Beneše důležité chránit naše kulturní dědictví? Má UNESCO budoucnost? A jaký má současná komplikovaná světová situace vliv na tuto mezinárodní organizaci? Poslechněte si kompletní rozhovor s Michalem Benešem.

Všechny hosty a rozhovory z pořadu Větrník najdete i na webu Českého rozhlasu Olomouc nebo v podcastových aplikacích Můj Rozhlas, Spotify nebo Apple iTunes.

autor: Petra Ševců
Spustit audio

    Mohlo by vás zajímat

    Nejposlouchanější

    Více z pořadu

    E-shop Českého rozhlasu