Soňa Červená v Tandemu

29. prosinec 2010
Tandem

Soňa Červená, herečka a operní pěvkyně v talkshow Tandem. Prozradila, na jakém místě za oceánem se cítila dobře, jaký má vztah k režisérovi Robertu Wilsonovi, a kterou z historických osobností obdivuje.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Dobrý den, milí posluchači, z Tandemu vás zdraví Jan Rosák. Dnes jsem se na vysílání obzvlášť těšil, protože hostem Tandemu je dáma, ke které chovám velkou úctu a převeliké sympatie. Jsem rád, že naše pozvání opět po čase přijala operní zpěvačka a herečka Soňa Červená, dobrý den.

Soňa ČERVENÁ, operní zpěvačka a herečka
--------------------
Děkuji, pane Rosáku, za přivítání, to asi říkáte každému, že se obzvlášť těšíte, ale krásně se to poslouchá.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Kdepak, kdepak, jen si poslechněte naše Tandemy. Samozřejmě někoho vítám rád a někoho ještě rád a ten případ právě nastal. Budeme samozřejmě mluvit o divadelní události letošní sezóny, jejímž jste hlavním aktérem, nebo aktérkou, ale zejména budeme mluvit o vás osobně, ale jestli dovolíte, na úvod mám na přivítanou písničku.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Hostem dnešního Tandemu je Soňa Červená. Jméno, které opět a velice právem zazářilo i z titulků denního tisku, ale hlavně z plakátů naší první scény, protože jak jsem už v úvodu řekl, je hlavní aktérkou události sezóny, prostě uvedení Věci Makropulos režírované americkým režisérem a scénografem Robertem Wilsonem. To byl váš nápad, že by Robert Wilson se zmocnil Čapka po svém?

Soňa ČERVENÁ, operní zpěvačka a herečka
--------------------
Myslím, že mě to, ano, napadlo, ale nikomu to neříkejte.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ne, to zůstane mezi námi.

Soňa ČERVENÁ, operní zpěvačka a herečka
--------------------
Mezi námi. Robert Wilson přijel se podívat na moji operu, komorní operu Zítra se bude, já jsem ho pozvala, ani jsem nedoufala, že při jeho kalendáři, světovém kalendáři si ten čas vezme a on skutečně v roce 2008 se přijel podívat. A byl tím tak nadšen, ačkoliv nerozuměl té řeči, té češtině a tehdy jsme ještě neměli titulky, ale byl tím tak nadšen tím témem a mohu-li to říct, taky mým výkonem, že potom na večeři, když jsme byli v Obecním domě na oficiální večeři, tak řekl, že by ještě jednou se mnou rád pracoval. Tehdy se ovšem vyřešila otázka, že tu bude režírovat Káťu Kabanovou, Janáčka, ale potom ředitel Činohry Národního divadla Dočekal se připojil a říkal, že by měl zájem. Pak jsme začali mluvit o tom, o nějakém kuse pro mě a já, protože miluji Čapka a miluji Janáčkovu operu, která je úplně něco jiného, než Čapkova činohra, jsem jaksi nadnesla tu Věc Makropulos.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, asi pravděpodobně většinu lidí, když se dozvěděli, že Věc Makropulos a Soňa Červená, tak napadlo, že to bude asi Janáček.

Soňa ČERVENÁ, operní zpěvačka a herečka
--------------------
No, určitě, protože Janáček samozřejmě přebil tu činohru. Ale právě proto se teď musí ta činohra vrátit veřejnosti a Čapkovi.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vy jste říkala, že Robert Wilson řekl, že by s vámi ještě něco rád dělal, znamená to, že už máte nějakou zkušenost z Ameriky.

Soňa ČERVENÁ, operní zpěvačka a herečka
--------------------
Já jsem s ním dělala pět produkcí. Já už ho znám 25 let.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Co jste spolu dělali?

Soňa ČERVENÁ, operní zpěvačka a herečka
--------------------
Dělali jsme spolu čtyři takzvané muzikály, já to slovo nemám ráda, ale byly to činohry s velkou hudbou, dva s hudbou Lou Reeda a dva s hudbou Toma Waitse. První byl The Black Rider a pak ještě další čtyři, to jsme dělali v Hamburku pro divadlo Thalia, kde já jsem byla deset let angažovaná jako činoherečka, když jsem opustila operu a s těmito čtyřmi produkcemi jsme projeli celý svět. Všech pět kontinentů. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Víte, ne každá operní zpěvačka je schopná plnohodnotně zahrát činohru, protože co si budeme povídat, i když je to všechno na scéně, dokonce na scéně stejného divadla Národního, tak prostě jsou to dvě kategorie, které mají k sobě poměrně dost daleko ve výrazové finální podobě. Ale vy jste tohle to zvládla jaksi naprosto bravurně.

Soňa ČERVENÁ, operní zpěvačka a herečka
--------------------
Já jsem to zvládla beze švů, protože i když jsem třicet let byla činná v opeře, tak jsem vždycky dbala na to, aby to herectví bylo souběžné s tím, samozřejmě, že v opeře ten hlas je to nejdůležitější, ale média to přivedla tam, že i v opeře teda už se nedá stát na rampě a zpívat to vysoké C, takže já jsem se zařadila do těch pěvců, kteří, kteří byli vyhledáváni taky režiséry. Takže potom, když jsem přestala zpívat, tak mě činohra Thalia Theater, je to velice zajímavé divadlo, pozvalo, abych tam hostovala a deset let jsem tam zůstala.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Už byste určitě rádi slyšeli, jak sama hlavní aktérka Soňa Červená vidí uvedení Věci Makropulos na Národním divadle, jak se v tom cítí a jak se jí to samotné líbí. Ale já vás ještě trošičku napnu a jak jste slyšeli, znělka nám ohlásila cestování a my si se Soňou Červenou opravdu zacestujeme. Respektive takhle, budeme teď cestovat ve stopách Soni Červené, protože vy jste vzhledem k tomu, že jste byla na spoustě světových scén a dokonce jaksi v angažmá, v dalším angažmá třeba, působila jste za oceánem, tak jste se nacestovala až až. Je nějaké místo kromě, předpokládám, tedy jaksi rodného Československa a Čech, kde se cítíte dobře?

Soňa ČERVENÁ, operní zpěvačka a herečka
--------------------
Cítila jsem se dobře, a to už jsem sice řekla v několika hovorech, ale řeknu vám to znova a ráda, v San Franciscu, kde jsem strávila jedenáct let, vlastně jedenáct operních sezón. Takže tam jsem trošku zdomácněla, říkám trošku, protože nezdomácněla jsem nikde a na tom si zakládám. Já jsem tažný pták, ale v tom San Franciscu mně bylo dobře.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
San Francisco je samozřejmě krásné město, je takové hodně kosmopolitní, hodně tam chodí lidé.

Soňa ČERVENÁ, operní zpěvačka a herečka
--------------------
Ale to byste se divil, ta opera má úžasnou kvalitu a my jsme tam například uváděli Její pastorkyni, Janáčka, nejdřív anglicky, protože tam se kdysi, no, tak už je to dlouho, co jsem tam začínala, tam se zpívalo všechno, teda takovéhle nepřístupné opery v angličtině, ale tak to bylo takové vlažné přijetí a když jsme to potom obnovovali asi za dva, za tři roky, tak já jsem přesvědčila intendanta, doktora Adlera, že bychom to nastudovali česky, nabídla jsem, že naučím všechny své kolegy výslovnosti i sbor a to bylo tak úžasné.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To byla hezká práce, viďte.

Soňa ČERVENÁ, operní zpěvačka a herečka
--------------------
No, krásná práce, to víte, Američany, Francouze, Němce naučit to naše nádherné ř.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A nebylo to chvilkama komické taky trošku v jejich provedení.

Soňa ČERVENÁ, operní zpěvačka a herečka
--------------------
No, nebylo to komické, já jsem je nastudovala nádherně. Měla jsem tam ale jednoho Lacu Števu, který ve třetím jednání, Laca se ho zeptá, kdy vy budete mít veselí a Števa mu říká, zrovna za 14 dní a to 14, to nemohl vyslovit, představte si, čtr... tolik souhlásek, to nepochopí. Takže se s tím hrozně mučil a já jsem mu říkala, víte co, já vás takhle nemůžu nechat na jeviště, zpívejte zrovna za 15 dní.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je dobrý, to se to posunulo o den.

Soňa ČERVENÁ, operní zpěvačka a herečka
--------------------
No, ne, protože, no, tak ve franštině je 14 dní /francouzské slovo/, takže já jsem vlastně tu Preissovou neznásilnila, ale on byl z toho tak nešťastný, že jsem mu to navrhla, že se to naučil, těch zrovna za 14 dní.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jo, to jsou takový, takový oříšky pro Američany nevyslovitelný jako slovo ztvrdl, tak to, slyšet Američana v San Franciscu jako říká ztvrdl. To nejde, to prostě nejde. Takže San Francisco nepochybně ano.

Soňa ČERVENÁ, operní zpěvačka a herečka
--------------------
A ta Její pastorkyňa tam byla úžasným úspěchem, protože ta čeština zpívá s tím Janáčkem.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Hostem dnešního Tandemu je operní zpěvačka a v současné době v hlavní roli jako herečka Soňa Červená. Povídáme si o nejrůznějších věcech, určitě si popovídáme taky a to vás ještě chviličku napnu, o Věci Makropulos, ale protože si myslím, že jste měla příležitost pracovat opravdu s velikánskými osobnostmi, a to jak ve světě, tak i doma, ale možná s některými, že byste ráda spolupracovala, už to třeba nebylo možné, tak já vám teď dávám takovou teoretickou možnost, takovou hypotetickou. Kterou osobnost historie obdivujete natolik, že byste přivítala s otevřenou náručí, kdybyste se s ní mohla potkat a popovídat si.

Soňa ČERVENÁ, operní zpěvačka a herečka
--------------------
Tak asi bych řekla Bohuslava Martinů, kterého bohužel jsem mohla potkat, ale nějak jsme se minuli ve světě.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Co na něm obdivujete a o čem by byla řeč, kdybyste se posadili do kavárny.

Soňa ČERVENÁ, operní zpěvačka a herečka
--------------------
No, určitě o hudbě 20.století. A taky jeho osud, jeho osud emigranta, který byl taky mým osudem. Bohužel tedy on zemřel ve Švýcarech a nevrátil se sem, ale všechno mě to dojímá.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Myslíte si, že zůstal jaksi bytostně pořád Čechem.

Soňa ČERVENÁ, operní zpěvačka a herečka
--------------------
Určitě, ano.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A že ho to trápilo?

Soňa ČERVENÁ, operní zpěvačka a herečka
--------------------
Asi ano.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Trápilo to i vás jaksi ve světě?

Soňa ČERVENÁ, operní zpěvačka a herečka
--------------------
Ne. já jsem si to zakázala. Já jsem napsala autobiografii, která se jmenuje Stýskání zakázáno. A je to o těch třiceti, čtyřiceti letech mé emigrace, protože jsem na své vlastní oči viděla několik českých přátel, které to stýskání zahubilo a já jsem si říkala, ne, já tomu nesmím podlehnout a země, kde je teror a kde se popravuje a kde je nesvoboda, to už není moje země. To už není moje vlast.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak já si myslím, že teď si to užíváte ten návrat.

Soňa ČERVENÁ, operní zpěvačka a herečka
--------------------
Teď si to užívám.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ten výčet osobností, se kterými se na jevišti, před kamerou, v rádiu, vím já kde, setkala Soňa Červená, ten by byl ale hodně dlouhý. Já si myslím, že vám každý musí závidět, kolegů, že jste si třeba zahrála s Oldřichem Novým, s Vlastou Burianem, s Jaroslavem Marvanem, Medou Valentou.

Soňa ČERVENÁ, operní zpěvačka a herečka
--------------------
Janem Werichem.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Janem Werichem, no, těch by bylo, těch by bylo, ale když si teď můžete vybrat z klasiků českého humoru, tak jste kupodivu sáhla po současném kolegovi. Tak kupodivu, on je to velikej komik, je to velký herec a velikánský showman. O tom, jak se mu hraje a jak hraje po vašem boku, o tom si popovídáme zase až za chvilku, ale teď řekněte, co vy na něm obdivujete? Teď mám na mysli samozřejmě Mirka Donutila, kterého jste si vybrala.

Soňa ČERVENÁ, operní zpěvačka a herečka
--------------------
Samozřejmě, kterého jsem vám jmenovala. Je to úžasný kumštýř a komediant a teď, jak jsem ho poznala jako svého kolegu ve Věci Makropulos, tak ho obdivuji ještě víc, jak se podal tomu Robertu Wilsonovi, který nejdřív nebyl vůbec jeho tapeta, ale.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
On se přiznal, jo?

Soňa ČERVENÁ, operní zpěvačka a herečka
--------------------
On mně to říkal, ano, on se mně přiznal a taky to nikomu neříkejte.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Taky to zůstane mezi námi, ano. Tak teďka Mirka poznáte možná v poloze, ve které ho až tolik neznáte, nevím, jestli někdy na vás vybalil ty svoje úžasné příhody, ale každopádně teď si jednu poslechneme.

/ Ukázka /

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Další povídání se Soňou Červenou by mohlo v záhlaví nést titul Věc Makropulos, protože teď konečně začneme povídat spolu o této události sezóny v Národním divadle. Událostí sezóny se to stalo ještě, než vůbec se začalo možná zkoušet, protože to, že u nás bude režírovat americký režisér, scénograf Robert Wilson, tak to samozřejmě není až tak každodenní jaksi záležitost a příležitost. To je vaše zásluha, paní Červená, že jste Wilsona přivedla. A přivítali ho s otevřenou náručí i všichni v Národním divadle, jaksi potom myslím, když nastínil své pojetí Čapka.

Soňa ČERVENÁ, operní zpěvačka a herečka
--------------------
No, tak samozřejmě, že byla rozpačitost, byla nevíra, ale ke mně se to tak moc nedostalo, protože věděli, že já ho miluju. Já, neříkám, miluji, ale já ho obdivuji a úplně se mu poddávám v jeho režii, protože mu věřím. Takže ke mně se to tak moc nedostalo, oni věděli, že já na to nereaguju. Ale když potom jsme začali zkoušet, tak myslím, že všichni podlehli tomu jeho kouzlu, té jeho intuici, on je úžasný režisér, který režíruje podle osob, které má na jevišti, on prostě odhadne ihned jejich, jejich síly, jejich slabosti a podle toho je potom diriguje do těch postav. Čili já myslím, že i takoví mistři, jako je pan Postránecký a pan Donutil, že časem na to přišli, že to nakonec je správné, co dělají a že je to baví a byli úžasní.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vy jste s Wilsonem už, jak jste říkala, několikrát dělala, ale přesto, nepřekvapilo vás nakonec to jeho výtvarné pojetí Čapka, protože to je naprosto něco netradičního, u nás nevídaného.

Soňa ČERVENÁ, operní zpěvačka a herečka
--------------------
Myslíte výtvarné? Jo, no, nepřekvapilo, protože to je jeho rukopis. Já ho znám.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Takhle on dělá i jiná světová díla, si přetváří k obrazu svému? Ano? 

Soňa ČERVENÁ, operní zpěvačka a herečka
--------------------
No, tak k obrazu ne svému, ale k obrazu, kam ta díla patří, protože podívejte se, ten Čapek, kdybychom tam dali ty rekvizity, které on před 70 lety tam objednal jako psací stůl a telefon a psací stroj a já nevím co, já myslím, že to už by nikoho dneska nezajímalo. Ty jeho obrazy jsou úžasné, on je minimálně naznačí, senzačně osvítí a dá divákovi za povinnost, aby si z toho vybral podle své inspirace a podle své fantazie to, co mu sedí.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A jak říkám, je to u nás opravdu nebývalé. Já si myslím, že prostě něco takového se tady asi ještě neobjevilo. Řekněte mi, jaké jsou reakce vašich kolegů herců, kteří asi něco takového taky nečekali původně.

Soňa ČERVENÁ, operní zpěvačka a herečka
--------------------
Myslíte ti, kteří v tom hrají, já myslím, že to, že to přijali a že se tomu podvolili a že nakonec nám to všem dělá velkou radost to představení, ano.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, tak dělá radost i divákům, byl standing ovation, ano, určitě. Jsou pořád takové?

Soňa ČERVENÁ, operní zpěvačka a herečka
--------------------
Každý večer, kdy hrajeme, ano.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak to je skvělé, protože tak to má být, v divadle se prostě má tleskat a když se tleská ve stoje, tak to je takzvaně tuplovaná radost.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Teď jsem trošičku na rozpacích, protože ptát se Soni Červené, kdo jí v životě nejvíc pomohl, tak bych si teď měl asi otevřít nový pořad s dvojtečkou dvě hodiny časového prostoru, protože těch osobností důležitých, se kterými jste se potkala a kteří vám určitě jaksi byli radou nebo případně i přímo pomocí, by bylo hodně. Já jsem se tady jenom tak namátkou seznámil s tím, že pro evropskou operu vás údajně objevil Herbert von Karajan. 

Soňa ČERVENÁ, operní zpěvačka a herečka
--------------------
Ano, to je pravda.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vážně? Jak k tomu třeba došlo?

Soňa ČERVENÁ, operní zpěvačka a herečka
--------------------
Já jsem byla angažovaná ve východním Berlíně ve Staat Oper, tam jsem strávila tři roky a hrála jsem, zpívala jsem tam krásné role, báječný repertoár. A on se o tom dozvěděl, myslím, že poslal svého asistenta, aby mě oslovil a pozval si mě do západního Berlína na audici. A tam jsme se seznámili, tam jsem mu předzpívala a když po té audici se se mnou loučil, tak říkal, uvidíme se v Salzburgu. Čili on mně tím dal smlouvu do Salzburgu a skutečně mě tam pozval.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je krása, to je, jako když dostane, teď dávám takovou zvláštní paralelu, slavný fotbalista dostane nabídku do FC Barcelona třeba. Bylo víc takových Karajanů ve vašem životě?

Soňa ČERVENÁ, operní zpěvačka a herečka
--------------------
No, tak například bratři Wagnerové, Wolfgang a Wieland, když jsem dostala nabídku do Bayreuthu, tak jsem je oba poznala, několik let jsem tam zpívala a vůbec ty sezóny v Bayreuthu na festivalu, ty mě trošku usměrnily tam, kam jsem chtěla jít, od toho Wagnera do toho 20.století. Nejdřív jsem samozřejmě v Berlíně a ve všech operách zpívala toho Orfea a toho Glucka a toho Handela a Mozarta, potom jsem přešla na to dramatičtější, ty trubadúři a ti Verdiové a ty Puccini a potom jsem, když jsem byla v tom Bayreuthu, tak jsem zjistila, že ten směr je mně vůbec nejmilejší, nejbližší.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Který směr, myslíte k té 20.

Soňa ČERVENÁ, operní zpěvačka a herečka
--------------------
20. století.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je zajímavé, protože Bayreuth je takový plný toho Wagnera, že jo.

Soňa ČERVENÁ, operní zpěvačka a herečka
--------------------
No, dobře, ale ten Wagner, to už je moderna, to už není ta traviata, nebo takové ty Verdi, ty báječní Verdiové, ale to už tíhne k té moderně. Potom už je tam ten Alban Berg a pak je tam samozřejmě náš Janáček a ten Bayreuth mě opravdu dost zformoval a tam jsem se taky sblížila umělecky s Wielandem Wagnerem, který jako režisér mě hodně obsazoval, s ním jsem zpívala třeba v Tristan a Izoldu, /nesrozumitelné/ v Ženevě a dělala jsem s ním Bergovu Lulu, takže tam už to šlo do té moderny a tam samozřejmě, tak toho Janáčka jsem milovala odjakživa, ale prostě tam už jsem zůstala na té koleji.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A třeba z těch osobností v Americe, tak to bych jmenoval asi Roberta Wilsona.

Soňa ČERVENÁ, operní zpěvačka a herečka
--------------------
No, tak toho musím jmenovat samozřejmě, protože těch 25 let, to je, to je úžasná zkušenost herecká s ním a umělecká a taky zkušenost, on je perfekcionista, on je posedlý divadlem a taky má tu pokoru, má tu kázeň a to všechno a to je to, co mě nejvíc u něj láká a sedí.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Posedlost, pokora, umění, zarputilost, disciplína, to jsou atributy, který by měl mít každý špičkový režisér, nejenom režisér.

Soňa ČERVENÁ, operní zpěvačka a herečka
--------------------
Ano, ale každý umělec.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Soňa Červená je hostem dnešního Tandemu. Soňa Červená, která je v současné době zářivou hvězdou Národního divadla ve Věci Makropulos, jako Emilie Marty tam prostě oslňuje publikum, které stojí a tleská ve stoje. Tak to má být. Tak to se mi velice líbí.

Soňa ČERVENÁ, operní zpěvačka a herečka
--------------------
Ale víte, k té Emilii Marty vám ještě musím něco říct. Když mě Robert Wilson obsadil do té role, tak se všichni jako divili, protože tady se Emilie Marty zobrazuje jako, jako taková úžasná sex bomba, která přežila všechno a takhle, a já samozřejmě už teda jsem trošku přestárlá, ale musím vám říct, tak ta Emilia Marty, té bylo 337 let, mně je 85, takže já se jí blížím a tak musím ještě trochu zestárnout a musím zmoudřet a pak budu úplná Emilia Marty.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já si myslím, že jste nesmírně půvabná a že to publikum určitě oceňuje.

Soňa ČERVENÁ, operní zpěvačka a herečka
--------------------
Škoda, že jsme v rozhlase.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ale řekněte mi, to je samozřejmě úplný nesmysl, 85, to jste si právě vymyslela, to vám určitě nemůže být, ale kde ta síla, ta síla na ta představení určitě velice náročná.

Soňa ČERVENÁ, operní zpěvačka a herečka
--------------------
No, a na ty zkoušky.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Na ty zkoušky, tak trénujete třeba, dejme tomu, děláte se svým tělem nějaké prostocviky před tím, cvičíte?

Soňa ČERVENÁ, operní zpěvačka a herečka
--------------------
To je úplně zbytečný o tom mluvit. Tadyhle ty posilovny a to trénování a ty operace a to všechno, to je, to je tak něco směšného. Já vůbec o tom nechci mluvit, ale já si myslím, že ta síla musí přijít z vnitřku, že to musíte mít v sobě a musíte si to pěstovat. A musíte být vlídná stará paní a ne protivná stará bába. A musíte se usmívat na lidi a lidi se usmívají na vás.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já si myslím, že to je to, co vás charakterizuje a proč vás lidi mají tolik rádi. Jak často hrajete Věc Makropulos.

Soňa ČERVENÁ, operní zpěvačka a herečka
--------------------
Asi tak třikrát do měsíce, protože samozřejmě Stavovské divadlo má velikánský repertoár, takže nás může obsadit tak jenom třikrát do měsíce. Ale to stačí a je to krásné. A ještě hraji v Kolovratu pro Národní divadlo tu operu Zítra se bude, kterou pro mě složil Aleš Březina, kterého si velmi vážím jako hudebníka a jako komponisty a ten taky složil hudbu pro Věc Makropulos a je taky výborná.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak přeju vám, ať publikum pořád tleská ve stoje, ať prostě se Věc Makropulos líbí, ale nejenom ona, ať máte vy pořád úspěch, ať se vám prostě daří, ať ten nový rok, který je teď za dveřmi, je ve vašem curriculum vitae červeným písmem. Já si myslím, že máte na to výtečně našlápnuto.

Soňa ČERVENÁ, operní zpěvačka a herečka
--------------------
Děkuji, vy jste tak laskavý.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Mějte se moc hezky a na shledanou.

Soňa ČERVENÁ, operní zpěvačka a herečka
--------------------
Děkuji vám, na shledanou.

Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.