Stavaři začali pod železniční tratí v Července protláčet tunel pro cyklisty

10. září 2020

Centimetr po centimetru proráží v těchto dnech dělníci pod železniční tratí v Července na Olomoucku tunel pro cyklisty. Používají k tomu speciální metodu, která je v Česku podle stavařů unikátní. Do země pomalu vtláčí téměř osmnáct metrů dlouhý čtvercový tubus. A nad hlavami jim přitom jezdí vlaky. Tunel bude součástí cyklostezky mezi Litovlí, Červenkou a Uničovem.

Se zástupcem stavební firmy Michalem Sodomkou jsme hned vedle vchodu do tunelu a pozorujeme, jak dělníci kousek po kousku vsunují do náspu pod železnicí čtvercový tubus.„Teď se bude tubus posouvat. Doslova centimetr po centimetru. Protláčecí zařízení váží 15 tun, vypadá jako rampa, ale uvnitř té rampy je zabudována kompletní technologie. Je tam kolona pístů, které jsou uzpůsobeny tak, aby nám byly schopny vyvíjet až 800 tun v tlaku,“ popisuje Sodomka.

V tubusu pak dělníci v něm pomocí klasického malého bagru odstraňují a vyvážejí pryč zeminu. Metoda je podle Michala Sodomky v Česku unikátní. „Za mou zhruba dvacetiletou praxi se v republice takový podchod nerazil a nezatláčel. Jedinečné je to v tom, že je to čtvercový profil. Standartní profil, který realizujeme, bývá kruhového tvaru,“ dodává Sodomka.

Všechno se pod železnicí děje za provozu, vlaky v úseku jen zpomalují. Na druhou stranu tunelu se stavaři chtějí dostat dnes v noci ze středy na čtvrtek. Podle nezávislého starosty Červenky Vladimíra Navrátila byl takovýto tunel po tratí pro obec nejlevnějším řešením.„Tou úplně klasickou metodou, kdy se přerušuje jedna kolej a dělá se to postupně, což je metoda, která by byla finančně z hlediska výluk a úhrady zpomalených jízd na trati finančně tak náročná, že by stavbu výrazně prodražila,“ popsal starosta.

Přesto projekt podle Navrátila přijde na zhruba 14 milionů korun. Dalších sedmnáct stojí zbytek zhruba dvou a půl kilometru dlouhé cyklostezky. Velkou část nákladů samosprávě pokryje dotace z Evropské Unie.

autor: bas
Spustit audio