Stravovací návyky utváříme svým dětem už v předškolním věku

2. březen 2016

To, co dopřáváme ve stravě našim dětem v předškolním věku, je nesmírně důležité nejen pro jejich aktuální zdravotní stav, ale především hraje obrovskou roli při utváření jejich stravovacích návyků. Své o tom ví výživový poradce a současně pedagog mateřské školy Jan Doležel.

V období růstu a dospívání je optimální přívod nutričních faktorů velmi významný, protože ovlivňuje nejen vlastní vývoj dítěte, ale také jeho vztah k výživě.

V tomto období dětský organismus prochází důležitými fázemi psychomotorického vývoje, postupuje vývoj kostry a dotváří se imunitní systém. Odpovídající skladba výživy je důležitá i pro psychický vývoj a schopnost dítěte učit se.

V dětském věku se také vytvářejí stravovací zvyklosti, tvoří se obliba ve výběru různých potravin a pokrmů, což má vliv na další způsob stravování, zejména později v dospělosti.

„Problémem ve výživě dětí předškolního věku jsou například sladkosti. Přiznám se, že v mojí třídě v mateřské škole nesmí přes práh té místnosti. Děti jsou v mnohých rodinách zvyklé na sladkost jako na odměnu. Mají narozeniny, přinesou bonbony. Něco splní, dostanou sladkost. Ano, je pravda, že děti jsou tolerantní vůči jednoduchým cukrům. Nejde ale o tu toleranci, jde spíš o model chování, který si vytříbí a jeho přesah do dalšího života může mít nedozírné následky,“ říká výživový poradce a současně učitel mateřské školy Jan Doležel.

V Dobré radě Českého rozhlasu Olomouc odpovídal na dotazy posluchačů a vysvětloval, do jaké míry mohou rodiče, pedagogové i zaměstnanci školních jídelen pozitivně ovlivnit správnou výživou zdravotní stav dětí nyní i do budoucna.

autor: pis
Spustit audio