Tanec jako terapie. Projekt NeuroDance pomáhá lidem s Parkinsonovou nemocí hýbat se i radovat

18. červen 2025

Na Fakultě tělesné kultury Univerzity Palackého v Olomouci probíhají taneční lekce určené lidem s Parkinsonovou nemocí. Jde o součást mezinárodního projektu NeuroDance, do něhož se zapojily i Slovinsko, Německo a Řecko.

Terapeutické hodiny probíhají dvakrát týdně, trvají 60 minut a účastní se jich nejen pacienti, ale také jejich blízcí nebo studenti. „Projekt cílí na zlepšení kvality života a duševní pohody prostřednictvím přesně strukturovaných tanečních intervencí,“ vysvětluje profesorka Jana Pelclová.

Cvičení začíná rozcvičkou a pokračuje různorodými tanci – ve stoji, na židli, v kruhu nebo v páru. Vyučují se například řecké tance, country nebo tango. „Rytmus je řeč, které centrální nervový systém rozumí,“ popisuje fyzioterapeutka Martina Šlachtová, která s pacienty dlouhodobě pracuje.

Rytmus je řeč, které centrální nervový systém rozumí.
Martina Šlachtová, fyzioterapeutka

Důraz se klade na práci s rytmem i vizuálními podněty, což pacientům pomáhá lépe zvládat chůzi, otočky či změnu směru.

Na lekcích se podílejí i studenti. „Jsme doprovod i lektoři zároveň,“ říká studentka fyzioterapie Sara Vitovská. Další účastnice, Kateřina Kudelová, dodává: „Každý z pacientů je na tom jinak, ale všichni se snaží, a to je důležité.“

Projekt vítá i Marta Pátková ze společnosti Parkinson. „Je úžasné sledovat, jak tanec rozproudí v lidech energii. Pohyb je pro pacienty zásadní, bez něj se nemoc zhoršuje,“  poznamenává.

Kromě tance pacienti cvičí s fyzioterapeuty, trénují paměť i řeč.

Co na kurz říkají samotní účastníci, kteří trpí Parkinsonovou nemocí? Dozvíte se v kompletní reportáži Dity Vojnarové.

Spustit audio

    Mohlo by vás zajímat

    Nejposlouchanější

    Více z pořadu

    E-shop Českého rozhlasu

    Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

    Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

    jak_klara_obratila_na web.jpg

    Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

    Koupit

    Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.