Tramvajové depo v centru Olomouce kapacitně nestačí, na nové nejsou prostředky ani místo
Olomouc je jediné město v Česku, které má v centru depo. Je zastaralé a kapacitně nestačí. Současných 68 tramvají dopravního podniku se do něj nevejde. Vozy proto parkují i v přilehlých ulicích. A to vadí jejich obyvatelům. Problém je v tom, že radnice na vybudování nového depa nemá peníze ani pozemek.
Zbyňka Kundruma každý den ve čtyři hodiny ráno bez ohledu na víkendy a svátky budí zvonek tramvaje. Bere to s nadhledem. „Ráno vyjíždějí soupravy, před domem máme výhybku, jakmile náprava na výhybku najede, tak se dům otřese. Když slyším, že tramvaje vyjíždí, říkám si, že je čas jít vstávat. A když zajíždějí, tak zase, že je čas jít spát,“ říká Kundrum.
Problémy mají ale lidé v úzké ulici zaplněné tramvajemi s parkováním. Ale také s trolejemi uchycenými na fasádách domů. „Ten dům je popraskaný, praskají i stěny v bytech,“ dodává obyvatel.
Staré depo je velký problém. Absence nového podle ředitele dopravního podniku Jaromíra Machálka brání dalšímu rozvoji městské hromadné dopravy. „Naše tramvaje musí stát jak na ulici, tak na konečných. Musíme vynakládat finanční prostředky na jejich ostrahu a ochranu,“ přibližuje Machálek.
Primátor Olomouce Miroslav Žbánek z hnutí ANO chce zásadní stavbu za předběžnou částku jeden až jeden a půl miliardy korun dostat do dotačních projektů. Přiznává, že město při plánování minimálně dvacet let zaspalo. „To depo bylo naprosto nevhodně umístěno i v územním plánu. Náklady na to, abychom přivedli tramvaje do depa na kraj města, někam do Holice, se dnes ukazují naprosto nereálné a majetkoprávně složité,“ popisuje primátor.
Problém jsou totiž i pozemky. Zhruba deset hektarů. A ty město nemá. Bude muset počítat s výkupy. „Při dnešních cenách se bavíme o 200 až 300 milionech korun,“ odhaduje Žbánek.
V úvaze je podle primátora čtvrť Neředín. „Tam by do budoucna rozvojově měla zajíždět tramvajová trať do lokality Pražská (Globus), která je zanesena do územního plánu,“ uzavírá primátor. Město tam ale nemá vlastní pozemky. A tak ve hře zůstávají i další možnosti. Dopravní podnik proto optimisticky počítá s tím, že minimálně čtyři roky bude trvat, než si požádá alespoň o územní rozhodnutí stavby nového depa pro zhruba sto tramvají a sto autobusů.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Odboráři opustili zasedání tripartity. Chtěli na něm řešit výrok Drobila o tom, že odbory jsou nepřítel
-
Cenu K. H. Borovského získal šéfredaktor Českého rozhlasu Plus Josef Pazderka, uspěl i Jan Fingerland
-
Hamás přistoupil na Egyptem předložený návrh dohody o příměří s Izraelem. Ten je k němu skeptický
-
Běželo se mi skvěle. Homoláč nechtěl uvěřit, že jsem vyhrál, říká překvapivý šampion v maratonu Edlman