Troleje na fasádě, nebo na sloupech? Olomouc plánuje rekonstrukci šesti ulic v historickém jádru

Ukotvit tramvajové troleje na fasádě, nebo postavit před okny velký sloup – takové dilema teď řeší lidé v centru Olomouce. Město chystá rozsáhlou rekonstrukci zahrnující obnovu a modernizaci tramvajové trati. Z téměř 200 oslovených vlastníků nemovitostí zatím souhlasí se zavěšením trolejí na dům jen zhruba 30.

„Když už se to má dělat nově, tak by si to mělo město vyřešit nějak samo,“ odmítá ukotvení trolejí na domech obyvatel jednoho z nich Zbyněk Kundrum. Zatím má pod okny staré kotvy. „Když se podíváte nahoru, je tam opravdu prasklina. Celý dům byl takto popraskaný. Ten průjezd tramvají je tady hodně slyšet. Navíc je tady ještě výhybka, která tím domem hodně, hodně zahýbe. Přímo do této ulice máme ložnici a ten dům se opravdu otřásá,“ popisuje.

Sokolská ulice, kde pan Kundrum bydlí, připomíná spíš parkoviště tramvají. Radnice teď plánuje v historickém jádru velkou rekonstrukci šesti ulic. S tím souvisí i obnova tramvajové trati a položení nových kolejí. K tomu bude potřeba zavěsit troleje a také uchytit veřejné osvětlení na domech.

„My jsme oslovili prostřednictvím jedné firmy všech asi 196 majitelů. Zatím se nám vrátila asi třetina odpovědí, takže jsme někde na 30 vlastnících, kteří s tím souhlasí,“ shrnuje dosavadní skóre náměstek primátora Aleš Jakubec z TOP 09.

Obavy z poškození domů

Připustil, že překážkou můžou být i obavy lidí z možného poškození domů. V Olomouci je to stále diskutované téma. Například v roce 2011 zabil kus padající štítové zdi ženu. Mezi možné příčiny se tehdy řadily i otřesy od tramvají a pnutí elektrického vedení. To ale nakonec policejní šetření neprokázalo. „Většinou tam byla porušená nějaká statika, byla tam chyba v rekonstrukci,“ dodává náměstek.

Zbyněk Kundrum si trvá na svém a vysoké sloupy před okny mu nevadí: „Opravdu to nebude žádným způsobem narušovat tuto ulici. Já vím, že se vzedmula taková vlna odporu proti tomu sloupořadí na ulici 1. máje, ale mně to zase až tak nevkusné nepřipadá, opravdu ne.“

Jedním z hlavních důvodů rekonstrukce je podle města vznik tramvajové smyčky, která poslouží při výlukách nebo nehodách. V tuto chvíli projektanti finalizují architektonickou studii celého projekt. Se zahájením stavby se počítá nejdřív v roce 2021.

autor: bam
Spustit audio