Tunel pod Červenohorským sedlem? Olomoucký kraj zvažuje prodloužení železniční trati

29. březen 2023 12:28

Téma, které už desetiletí vzbuzuje velké emoce nejen na severu Olomouckého kraje. To je otázka tunelu pod Červenohorským sedlem, o jehož výstavbě se v minulosti několikrát vážně uvažovalo, ale k realizaci nikdy nedošlo.

To by se však mohlo změnit, hejtmanství si nechalo zpracovat studii, zda je tento mnohamiliardový projekt technicky proveditelný a za jakou cenu. „Studie řekne, jestli je to technicky možné a jak je to technicky možné,“ uvedl ve čtvrtek v Bludově hejtman Olomouckého kraje Josef Suchánek (Piráti a STAN), který preferuje variantu železničního tunelu před dopravním propojením umožňujícím i průjezd automobilů.

Zleva Jan Rýdl, mluvčí ŘSD, premiér Petr Fiala a ministr dopravy Martin Kupka

O záměru bude ve čtvrtek hovořit se zástupci vlády, kteří mají výjezdní zasedání v Jeseníku. Z dokončované studie by měl vzejít hrubý odhad nákladů na stavbu tunelu i časový harmonogram projektu. „Vím, že ta silniční část v minulosti vyvolávala silné a podle mě oprávněné emoce starostů, uvedl Suchánek s tím, že o záměru již informoval ministra dopravy Martina Kupku (ODS).

Také podle něj diskuze směřuje ke stavbě železničního tunelu pod Červenohorským sedlem. „Na naší straně bude, abychom prověřili možnost něco takového vybudovat,“ uvedl Kupka, podle kterého je pro rozvoj Jesenicka důležité kvalitní dopravní spojení tohoto horského okresu se zbytkem kraje a republiky. Územní studii, která má posoudit právě možnost propojení regionů Šumperska a Jesenicka formou prodloužení stávající železnice, případně i silničním tunelem, si kraj objednal v minulém roce.

„Prodloužením trati do regionu Jeseníku by její význam ještě stoupnul. Vybudováním tunelu pod Červenohorským sedlem a propojením trati z Koutů nad Děsnou do Jeseníku by došlo ke zlepšení dopravní dostupnosti a obslužnosti města Jeseníku ve směru Olomouc - Mohelnice - Zábřeh - Šumperk, významně by se zkrátilo spojení mezi regionem Jesenicka a zbytkem kraje,“ stojí v zadání studie.

Téma už od 40. let minulého století

O možnosti vybudovat tunel pod Červenohorským sedlem v Jeseníkách se hovoří už od čtyřicátých let minulého století. Konkrétní plány pak vznikaly v devadesátých letech, v roce 2003 pak dokonce záměr podniku Lesostavby Šumperk získal souhlasné stanovisko při posuzování vlivu na životní prostředí, to však bylo prakticky jediné úřední povolení. O tři roky později firma zkrachovala a plány na silniční tunel šly opět k ledu. Hlavní překážkou byly vždy finance a pak také obavy právě z dopadů na životní prostředí. K tomu by byla zřejmě šetrnější právě varianta železničního tunelu.

„Vzhledem k tomu, že tato železniční trať je elektrifikovaná, znamenalo by její prodloužení významný přínos pro ochranu přírody v nejcennějších částech CHKO Jeseníky,“ píší úředníci v zadání územní studie. O možnosti prodloužení trati z Koutů nad Desnou do Jeseníku se začalo mluvit v době, kdy finišovala elektrifikace trati Šumperk – Kouty nad Desnou. Tedy úseku, který byl vážně poškozen povodněmi v roce 1997 a poté prohlášen za neperspektivní. Tehdy to vypadalo, že trať zcela zanikne.

S tím se ale nesmířily obce v jejím okolí. Založily proto Svazek obcí údolí Desné, trať se podařilo obnovit a nyní patří k nejmodernějším v Česku. Územní studie má nyní prověřit možnost jejího prodloužení až do Jeseníku. Koleje by tak vedly katastry Loučné nad Desnou, Bělé pod Pradědem a Jeseníku. Bývalé okresní město by tím získalo druhou železniční větev, aktuálně ho se Šumperskem pojí trať ze Zábřehu přes Hanušovice.

Chcete mít zprávy (nejen) z vašeho kraje pořád při ruce? Odebírejte Zprávy ČRo Olomouc ve svých podcastových aplikacích Můj Rozhlas, Spotify, Google Podcast nebo Apple iTunes.

Zdroj: ČTK

Spustit audio