U Jelení studánky je nový rozcestník, přes Bílou Opavu vede turisty nový most

16. říjen 2021

Úzkou lesní cestou jsme terénním vozem, místy se sklopenými zrcátky, dojeli na plácek, kde se auto, za kterým byl zapřažen vozík s dřevěným sloupkem, mohlo otočit. Dál pokračovala cesta pěšinou mezi klečí až k Jelení studánce. 

Tam nejprve dva pracovníci odstranili starou dřevěnou tyč se šipkami a přišroubovali novou.  Sloupek rozcestníku se nesází přímo do země. V zemi už je vsazena kovová traverza. Na ni se přinesený trám se stříškou připevní. „Museli jsme použít dlouhé závitové tyče. Traverza je už hodně stará, my teď používáme rozteč 28 centimetrů, a tohle má rozteč 30. Ta traverza tady, je dejme tomu, 30 let, na ni se vždycky našroubuje ten sloupek novej,” vysvětluje Michal Ulrych ze Správy CHKO Jeseníky.

Starý rozcestník má rozbitou stříšku a u spodu je uhnilý, to patří k nečastějším poškozením. „V první fázi se odřeže spodní část, kde to je uhnilé, a tím se rozcestník sníží o zhruba 25 centimetrů. Tenhle už je snižovaný asi před osmi lety, proto je potřeba jej vyměnit, aby byly šipky dostatečně vysoko,” říká Michal Ulrych. Zatím stojí sloup, nové ukazatele na něj během pár dnů připevnil Klub českých turistů.

V zimě tu bývá tak metr sněhu se tu udrží. Na to, že přes hřeben chodí i zimní turisté a jezdí i běžkaři, nás upozorňuje tyčové značení. Právě kvůli větrnému prostředí musí lyžaři počítat i s odkrytými kameny. Na podzim jich tu na vedlejší stráni obrostlých lišejníkem vidíme spoustu.  

„Myslím si, že Břidličná hora je jedním z nejkrásnějších vrcholů Jeseníků. Jde vidět z daleka od Šumperka, z jižní i z jihozápadní strany, má krásný trapézový tvar, zachovala se tu kamenná moře. Mráz zbarvil do červena traviny a dřeviny, listy borůvčí, odkvetlé vřesy,” popisuje krásy místa náš průvodce. Mezi klečí vidíme sem tam listnatý strom s trsem jeřabin. „Když jsme vystupovali nahoru, šli jsme v souvislém horském lese, který postupně řídnul, až posledních sto výškových metrů se nacházíme v subalpínském bezlesí, na něž se váže pro tento biotop typická horská květena,” vysvětluje pracovník CHKO Jeseníky.  

Na cestě po hřebeni se můžeme setkat také se zvětralými skalními útvary zvanými mrazové sruby a především s výhledy na okolní vysoké kopce i do údolí a rovin pod horami. 

Z Jelení studánky míříme tentokrát už bez břemene nejdřív pěšky a potom terénním autem přes překážky opět dolů a od parkoviště na Hvězdě zase dovrchu po silnici k Pradědu. Tady v jedné ze zatáček zastavujeme a opět pěšky pokračujeme lesem až k místu, kde potkáváme dva pracovníky, kteří odstraňují zbytky kůry ze dvou kmenů. Ty budou sloužit jako nový základ pro nejdelší most přes vodopády Bílé Opavy v soutěsce pod strmou strání.

Jako materiál pro stavbu se používají místní stromy, ty je ovšem potřeba dopravit od silnice lesem na místo určení. „Trasa pro koně byla dlouhá asi 100 metrů, my to budeme spouštět po laně nějakých dalších 75 metrů po svahu, který má sklon, řekl bych, 45 stupňů,” dozvídáme se od Jiřího Kostrhouna, který tady v Jeseníkách na různých opravách pracuje obvykle od června do půlky října. Většinu drobných zásahů zvládnou pracovníci při běžném provozu, ale takto velká akce vyžaduje odklonění turistů z trasy.  

 „I když ten most je ještě v relativně dobrém stavu, je tady nejstarší, má přes patnáct let, a tím pádem je na hranici životnosti. Starý most se zbourá, až jakmile bude postavený nový,” doplňuje Michal Ulrych ze Správy CHKO Jeseníky.   

autor: Aleš Spurný
Spustit audio