Uzavírání smluv po telefonu je v dnešní době naprosto běžné. Zvykejme si na to a važme každé slovo
Snad každému z nás už někdy volal operátor se zaručeně výhodnou nabídkou. Při takovém hovoru bychom měli vážit slova, smlouva jde totiž uzavřít i po telefonu.
„Veškeré důležité údaje by vám měl volající operátor sdělit hned v úvodu hovoru. Měl by se představit a říct, jakou společnost zastupuje. Bohužel to tak nebývá. Většinou mu není ani rozumět a spotřebitel tak ani netuší, že uzavřel nějakou smlouvu. A pak přicházejí problémy,“ upozorňuje Jan Hejtmánek z SOS Asociace, která hájí práva spotřebitelů.
Problém je v tom, že občanský zákoník nikde neříká, co je považováno za souhlas. „Minulý týden jsme řešili případ klienta, kterému volali z nějaké společnosti, a on hovor uzavřel slovy: vybírejte si, co chcete. Myslel tím, že žádnou smlouvu nechce. To ovšem druhá strana pochopila přesně opačně,“ popisuje situaci z praxe Jan Hejtmánek. Kdyby se to dostalo k soudu, ten by rozhodl s největší pravděpodobností ve prospěch spotřebitele. Jasný souhlas zní: ano, beru, souhlasím.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka