V Bělé pod Pradědem vznikají soutěžní modely kluzáků. Většina se prodá do zahraničí

18. září 2017
Jiří Baudis, výroba modelů kluzáků v Bělé pod Pradědem

Když zavře oči, dokáže si vybavit technologii kluzáku. A snaží se ji nejen ve svých myšlenkách stále zdokonalovat. Modely větroňů Jiřího Baudise pak z Bělé pod Pradědem putují do celého světa.

Začínal v dětství skládáním vlaštovek a pokusy, jak dlouho vydrží ve vzduchu. První letadlo si Jiří Baudis navrhl ve 13 letech v kroužku modelářů, od té doby jich vymyslel už celou řadu. A 15 let s nimi dokonce aktivně závodil. „Byla to taková formule jedna, nejprestižnější, nejrychlejší, nejnáročnější kategorie. Závodil jsem se svými modely samozřejmě. Byl jsem asi 10 let nejlepší Čech ve své kategorii,“ říká.

Nakonec se ale začal naplno věnovat byznysu. Dnes vyrobí v týmu zhruba 25 lidí kolem 600 modelů ročně. „Teď děláme zhruba 10 typů letadel a každé to letadlo má spoustu verzí. Všechny naše modely jsou určeny pro soutěžní létaní, takže výkon je pro nás důležitý parametr. Hrajeme si hodně s aerodynamikou, spolupracujeme s odborníky na mnichovské univerzitě, kteří nám počítají profily. Jinak ty ovládané prvky jsou stejné jako na skutečném větroni,“ vysvětluje Jiří Baudis.

Od myšlenky k letadlu

Mladý podnikatel s úsměvem prochází firmou a poodhaluje své know-how. „Funguje to tak, že k nám přijde materiál v tekutém stavu a v rolích a od nás odejde letadlo. Subdodávky téměř žádné nemáme, kromě nějaké elektroniky. Ve vývojové dílně si vyrobíme kopyta a formy a výroba letadla začíná tak, že se do té formy nejprve nastříká barva. Potom se nanáší vrstvy karbonu. Ten technologický proces je poměrně složitý a zdlouhavý,“ popisuje Baudis.

U barevného křídla se sklání Miluše Herbstová. Modely kompletuje už pět let. „Teď zrovna vyřezávám otvory na osazení servomotory, aby se to dalo ovládat. Baví mě to, jsem takový technický typ,“ dodává s úsměvem.

Miluše Herbstová, výroba modelů kluzáků v Bělé pod Pradědem

Jiří Baudis je mozkem celého podniku, bez něj by žádný z 10 typů modelů neexistoval. „Teď po těch zkušenostech si celou technologii dokážu promítnout v hlavě. Večer místo televize si v hlavě projdu celý technologický proces. Ráno jsem pak připravený a vím, co mám kolegům říct, jak mají postupovat, kde jsou různé kolize a podobně,“ uzavírá podnikatel.

Modely, které se v Bělé pod Pradědem vyrobí, míří z 99 procent za hranice. Pro Čechy jsou stále příliš drahé.

Autor:Andrea Švubová