V Hranicích na Přerovsku se mohou pochlubit unikátní technickou památkou – trojicí historických železničních mostů
Na Moravě kromě Hranic nenajdete město, které se může pochlubit hned třemi historickými železničními viadukty.
Technickou památku najdete na okraji města, u frekventované trati směřující na Ostravu a do Polska. Stavěli je postupně. První v polovině 19. století a poslední dokončili mezi světovými válkami.
Viadukty
Hranické viadukty tvoří tři samostatné železniční mosty. Jsou situovány na hlavní trati bývalé Severní dráhy císaře Ferdinanda, před vjezdem do železniční stanice Hranice na Moravě ve směru od Přerova. Liší se materiálem, použitou stavební technologií, každý píše svoji vlastní historii.
Most cihlový
Jako první postavili cihlový viadukt, psal se rok 1846 a most byl součástí Severní dráhy císaře Ferdinanda, první trasy spojující Vídeň s polskou Haličí. Materiál naváželi z blízkého okolí, spodní část je vystavěna z hranického vápence. Most je dlouhý 448,5 metrů, celkem má 32 půlkruhových kleneb o tlouštce 0,79 metrů. Stavba to byla náročná, sloupy se několikrát zřítili, o život přišly desítky dělníků.
Další díly z pořadu Technické památky si poslechěte ZDE ←
Most kamenný
Kamenný viadukt stavěli v letech 1870 až 1872, při zdvojování trati. Na první pohled je téměř kopií svého cihlového předchůdce. Jen krajní klenby jsou menší, viadukt je také zhruba o dvacet metrů kratší. Oba mosty se přitom dotýkají v místech sdružených pilířů, jinak je mezi nimi dvou a půlmetrová mezera překrytá betonovými deskami.
Most betonový
Třetí, 434,5 metrů dlouhý dvoukolejný betonový viadukt vede rovnoběžně se staršími mosty. Jeho stavba začala roku 1910, mocnářství se připravovalo na válku a potřebovalo zvýšit kapacitu železnice. Na stavbě pracovali ruští a italští zajatci. Existuje zápis, že roku 1918 Italové mezi prvními blahopřáli vedení Hranic k vyhlášení samostatného Československa. Práce téhož roku zastavili, hotové pilíře zakonzervovali. Stavba viaduktu pokračovala až před druhou světovou válkou a skončila roku 1939.
Při modernizaci tratě Přerov - Hranice na II. tranzitním železničním koridoru prošel betonový most sanací. Došlo k zpevnění kleneb, potrhaných pilířů a ke zvýšení nosnosti jejich základů.
Mohlo by vás zajímat
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A s poslední rozhlasovou nahrávkou Josefa Skupy? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka


Hurvínkovy příhody 5
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka