V Olomouci zahajuje provoz druhá pouliční půjčovna bicyklů. Ve městě postupně přibudou tři stovky nových sdílených kol a elektrokoloběžek
Stovky sdílených jízdní kol a elektrokoloběžek by se měly v následujících dnech a týdnech objevit v ulicích města Olomouce. Mezi lidmi tato informace vyvolává radost, ale taky obavy. Stejně jako u zástupců radnice.
V Olomouci lidé zatím využívali 100 sdílených kol. Ode dneška by k nim měly průběžně přibýt další tři stovky od jiného provozovatele. Student Roman z filozofické fakulty je spokojený. „Je to dobrý nápad. Funguje to skoro v každém městě a celkem to uvolní městskou hromadnou dopravu,“ říká Roman.
Od dubna by měly olomoucké ulice brázdit také koloběžky, celkem dvě stě. K těm už je Romanova spolužačka Jitka obezřetnější. „Jsem zásadně proti těm koloběžkám. Vím, jak to dopadlo v Praze. Myslím si, že to tady nebude mít úspěch,“ říká Jitka.
Vedení města teď jedná se zástupci provozovatelů. Chápe, že je to dobrý způsob alternativní dopravy. Podle primátora Miroslava Žbánka z hnutí ANO ale zná i rizika, zvlášť u elektrokoloběžek. „Například tady v historickém centru koloběžka nebude nikdy dopravním prostředkem pro ty kočičí hlavy a historickou dlažbu, ale její uživatelé je budou v rozporu se zákonem používat i na chodnících. To jsou věci, které chceme nějakým způsobem omezit,“ popisuje primátor.
Náměstek Matouš Pelikán z KDU-ČSL teď s provozovatelem řeší konkrétní podmínky „Koloběžky dokáží softwarově omezit rychlost. Maximální rychlost elektrokoloběžek je 25 km/h, v pěší zóně by mohla být třeba poloviční. Zároveň řešíme třeba parkování,“ tak aby odložené koloběžky nezavazely ostatním. Dodává ale, že samosprávy mají v tomto směru svázané ruce. “Je to čistě na dobrovolnosti provozovatelů, jestli na nějaké podmínky přistoupí,“ dodává Pelikán.
Alternativní dopravu sdílenými koly a koloběžkami vítá i opozice, konkrétně nejsilněji zastoupené hnutí ProOlomouc. Jak potvrdil v SMS zprávě její lídr Tomáš Pejpek, město by si mělo pohlídat, aby nenarušovaly bezpečnost a veřejný pořádek a současně jejich provoz neznamenal další výdaje. Matouš Pelikán potvrdil, že město nehodlá provozovatele kol ani koloběžek podpořit dotacemi. „Proto je nastavení pravidel o to těžší,“ uzavírá náměstek.
Podle primátora Miroslava Žbánka v případě problémů s těmito sdílenými službami, tak je město připravené reagovat formou městské vyhlášky, popřípadě regulací dopravy, která ochrání ostatní účastníky dopravního provozu.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Pár z Německa chtěl dítě tmavé pleti. Ukrajinská klinika jim nabídla ‚afrobalíček‘ za příplatek
-
Ve Washingtonu se srazilo letadlo s vrtulníkem. ‚Nevíme, zda to někdo přežil,‘ uvedl šéf hasičů
-
Před rozhovory o Ukrajině ‚hraje Putin Trumpovi na ego‘. Šéf Bílého domu drží páky, Evropa je v pozadí
-
DeepSeek způsobil paniku. Celý sektor je pod tlakem, pořád hledáme využití, kritizuje novinář