V plném proudu jsou práce na rekonstrukci a elektrizaci železničního úseku mezi Šumperkem a Uničovem

22. červen 2022 15:50

Ještě v letošním roce by se měli první cestující projet po zmodernizované železniční trati mezi Šumperkem a Uničovem. Rekonstrukce a elektrizace úseku za více než tři miliardy korun začala v únoru. Aktuálně železničáři pracují třeba na novém mostu nedaleko šumperského letiště. 

Opravy železničního úseku mezi Šumperkem a Uničovem

„Momentálně tady probíhá zvedání těžkým jeřábem. Zvedá vlastně první díl té ocelové konstrukce o hmotnosti nějakých 50 tun a osazuje to na předem vybetonované opěry,“ popisuje stavbyvedoucí David Režnar, který stojí na silnici, nad kterou se nový most staví. Ta je od března uzavřená. „V půlce srpna by měla být tady zprovozněna ta cesta a víceméně ocelová konstrukce by měla být hotová,“ dodává Režnar.

Kromě tohoto místa ale železničáři pracují podél celé trati mezi Šumperkem a Uničovem. „Probíhají práce hlavně na železničním spodku. Jak vidíte, osazujeme trakční stožáry, připravují se momentálně technologické budovy a technologie zabezpečovacího zařízení. Další práce probíhají na zastávkách, kde spravujeme nové nástupiště,“ říká za Správu železnic náměstek pro investice Radomil Novák.

Vlaky budou moct jezdit až 100kilometrovou rychlostí

Díky rekonstrukci bude cestování ze Šumperka do Uničova rychlejší. Vlaky budou moct úsekem jezdit až 100kilometrovou rychlostí. Hlavně by ale mělo být bezpečnější. Železničáři totiž plánují celou trať až do Olomouce – jako první regionální úsek v Česku - vybavit moderním zabezpečovacím systémem ETCS.

„Funguje na bázi přenosu dat do tzv. radiobloku. Stávají se nehody, že strojvedoucí projedou návěstidlo a tady by se to nemělo stát, protože ten radě radioblok by to měl zastavit. Okamžitě oba dva vlaky, které jedou proti sobě,“ vysvětluje Novák.

„Stávají se nehody, že strojvedoucí projedou návěstidlo a tady by se to nemělo stát, protože ten radě radioblok by to měl zastavit.“ 
Náměstek Správy železnic pro investice Radomil Novák

Podle Karla Veškrni ze Správy železnic bude celý zmodernizovaný úsek ze Šumperka až do Olomouce významný i z pohledu celostátní vlakové dopravy. „V případě nějakého omezení na hlavní trati Olomouc-Praha by vlaky jezdily obchvatem přes tuto trať,“ uvádí.

První vlaky by se měly na zmodernizovanou trať vrátit letos v prosinci.

Spustit audio