V Prostějově oživili legendu československého motorismu, Čezeta zde vyrábí legendární skůtry. Jezdí na elektřinu
Před sto lety se v halách prostějovského Průmyslového dvoa začaly vyrábět zemědělské stroje a pak také automobily. Sídlila v nich totiž věhlasná strojírenská firma Wikov. Zvuk strojů se z hal ozývá i dnes. Díl po dílu v nich zaměstnanci firmy Čezeta skládají dohromady legendární skútry. Nejnovější modely pohání elektřina.
„V těchto halách, které dnes využíváme, se dříve nacházela karosárna firmy Wikov,“ provádí nás halami závodu Vít Přecechtěl, výrobní mistr Čezety.
„Tady se v minulosti kompletovala vozidla, která vyráběl Wikov. Wikov v minulosti vyráběl také elektromotory, takže nám se to podařilo skloubit, protože tu vyrábíme vozidla dokonce i s elektromotorem,“ vysvětluje mistr výroby.
Elektromotory Čezetu spojují symbolicky nejen s prostějovským Wikovem, tedy společností, jejímiž zakladateli byli Wichetrle a Kovářík. Ale také se světovým výrobcem automobilů. „Používáme naprosto stejné články jako vozidla Tesla,“ prozrazuje Přecechtěl.
Jeden skútr tady vyrobí za dva dny. Než motorku předají majiteli, pečlivě ji otestují. „Než stroj opustí brány našeho výrobního závodu, tak se musí otestovat. Na dynamometru vyladíme výkonové křivky a vyzkoušíme, jestli vše funguje, jak by mělo. Je nás tady spousta motorkářů, které oslovila možnost se podílet na vývoji nové motorky bez ohledu na to, že je elektrická,“ dodává Přecechtěl s tím, že skútry Čezeta prodává v tuto chvíli především do zahraničí. Ročně jich vyrobí zhruba 150.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Kanaďané mají zájem o vstup do Evropské unie. ‚Jsme poctěni,‘ reagovala Komise a členství vyloučila
-
Trump prohlásil, že Bidenovy milosti neplatí. Tvrdí, že nechápal, o co jde a nepodepsal je vlastní rukou
-
Příroda doposud absorbovala polovinu našich emisí. V posledních letech její pomoc slábne, říká vědec
-
‚Fialo, FSS už není tvoje,‘ hlásali protestující, kteří přerušili debatu na Masarykově univerzitě