Václav Pech v Tandemu

11. říjen 2010
Tandem

Do Tandemu přijal pozvání automobilový závodník Václav Pech.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Dobrý den všem fanouškům Tandemu, ale také vám, kteří jste nás na rozhlasových vlnách zachytili snad náhodně, přeje Jan Rosák. V dnešním Tandemu tak trochu, když přivřete oči a uši, zaburácí motory sportovních aut. Hostem je totiž muž, o kterém se mluví nejen jako o aktuálně šestém jezdci letošní Barum Rally, ale také třeba jako o přemožiteli Sébastiena Loeba, ano, onoho šestinásobného mistra světa v rally. Na exhibici v Sosnové s názvem Setkání mistrů byl český závodník nejrychlejší v nejsilnější kategorii WRC. Souboj s Loebem byl sice hodně vyrovnaný, ale pak stačilo 267 tisícin sekundy a dnes je tady se mnou ve studiu vítěz. Vítám automobilového závodníka Václava Pecha. Vašku, buď zdráv, vítám tě.

Václav PECH, automobilový závodník
--------------------
Ahoj Honzo, dobrý den všem posluchačům.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já myslím, že se to pořád všechno hezky poslouchá, viď, když to takhle ...

Václav PECH, automobilový závodník
--------------------
Ano. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
O těch tisícinách vteřiny, o které jsi to nandal Loebovi, slyšíš. Já myslím ale, že teď už je chvíle, aby náš pomyslný sportovní komisař zvedl kostkovaný praporek ke startu. Zvedá se pořád kostkovanej?

Václav PECH, automobilový závodník
--------------------
Zvedá se na startu, na startový rampě.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak, ano. Tak zvedám a vyrážíme.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ještě si ovšem teď chviličku necháme zajít chuť na tu vůni spáleného benzinu a vůbec všech těch věcí, které se kolem závodění a závodníků a depa rojí a pustíme se do povídání s Vaškem Pechem někdy tak, do konce 70. letech, to znamená, kdy jsi se v Plzni narodil. Narodil ses vlastně do rodiny závodníka, viď?

Václav PECH, automobilový závodník
--------------------
Přesně tak. Můj táta už byl vlastně v tý době skoro profesionální jezdec, i když za komunistů to nebylo úplně asi jednoduchý, ale vlastně byl spoluzakladatelem Agro teamu JZD Slušovice, kdy prostě chtěl strašně závodit a jezdil buginy a jezdil, začal jezdit vlastně soukromě rally a pak už na to neměl žádný peníze a všude měl dluhy, takže se začal poohlížet po tom, kdo by ho mohl sponzorovat a našel JZD Slušovice, kde si padnul s tamním předsedou hrozně do oka. A předseda teda řekl, že pokud mu pomůže založit závodní tým prostě na vysoký úrovni, takový, který by mohl v republice vyhrávat, tak že do toho půjde. Takže vzal ještě Leo Pavlíka, s kterým vlastně vůbec tenkrát začínal závodit a v tý době už byl Leo Pavlík velkej pojem a další 2 jezdce a založili vlastně Agro team JZD Slušovice.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Čím to jezdili tehdy?

Václav PECH, automobilový závodník
--------------------
Tenkrát se jezdilo se škodovkama samozřejmě a byly to 130 RS, taková nejslavnější škodovka ještě asi dodneška.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To byla ta, se kterou Blahna s Hlávkou byli, tuším ...

Václav PECH, automobilový závodník
--------------------
Na Monte Carlu.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
... na Monte Carlu 8. nebo kolikátý?

Václav PECH, automobilový závodník
--------------------
Ano, přesně tak, to byly tyhle ty slavný léta.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To byly slavný doby. No, ale jak tys to vnímal takhle jako tu rodinu závodníka, dílnu?

Václav PECH, automobilový závodník
--------------------
Táta měl dílnu vlastně na okraji Plzně, kde už nebylo nic jinýho, než pole a vojenskej tankodrom Ostrá Hůrka, a někdy ve 4 nebo v 5 letech, tak mi vlastně ze starýho pionýra, z kterýho jsme očesali všecky ty dekly a udělali takovou jakoby krosovou motorku, se dá říct. Aby ode měl pokoj a neotravoval jsem v tý dílně.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Už ve 4 letech si takhle drandil?

Václav PECH, automobilový závodník
--------------------
Abych vám moc nelhal, tak v 5.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jéžiš, teď ti všichni závidíme.

Václav PECH, automobilový závodník
--------------------
A takhle právě tam byly všude ty pole a když na podzim se posekalo, bylo strniště, tak mě roztlačil, posadil mě na to a já jsem si tam jezdil po tom strništi a on slyšel ten zvuk toho motoru, takže o mě neměl moc velkou starost. A když jsem upadl, tak jsem si přiběhl do garáže, aby mi ho zase postavil, toho pionýra. Takže pár sešívanců teda mám z tý doby a hodně spálenin na noze, když jsem upadl a třeba vejfuk se o mě opřel, ale to snad každej kluk, kdo jezdil na pionýrovi, že jo.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To určitě. No, prosím tě, měl jsi ty vůbec jaksi pocit, že budeš dělat něco jinýho, než závodit?

Václav PECH, automobilový závodník
--------------------
Jako neměl, od malička ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jiná touha nebyla, viď?

Václav PECH, automobilový závodník
--------------------
... od malička, i když nemám žádnej výtvarnej talent, tak jsem si maloval závodní auta a už v 1., 2., 3. třídě a prostě jsem chtěl závodit a bylo to tak. Ale někdy k těm 18. rokům, když už jsem se jako opravdu vážně rozhodoval, že bych chtěl závodit, tak přišel vztyčený prst právě od táty, kterej už v tu dobu měl rozjetou vlastně firmu, kde jsem taky samozřejmě dělal a prostě řekl, že ne, že závodit ne, že prvořadá bude firma. Takže jsem to měl ze začátku malinko složitější.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Prvořadý bylo studium ovšem. A já si myslím, že zcela logicky. Na co by mohl kluk, kterej miluje motory a závodění, jinýho, než na střední průmyslovku strojnickou. Což jsi měl kliku, že byla v Plzni.

Václav PECH, automobilový závodník
--------------------
Měl jsem kliku, že byla v Plzni a měl jsem kliku, že ani ne daleko od baráku, takže jsem to měl trošku jednoduchý v tomhle tom.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Prosím tě, než si dáme zahrát první písničku, řekni, v kterým si seděl prvním závodním autě? Teď myslím už jako, nejenom jako amatér, nebo amatér, jako dejme tomu v garáži, ale už na startovní čáře opravdu?

Václav PECH, automobilový závodník
--------------------
Na startovní čáře jsem poprvý v Sosnovej u Český Lípy na rally crossovým závodě ve Škodě Felicii.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak, rally cross, pamatujte si tenhleten pojem, protože ten se stal na dlouhá léta Vaškovým osudem.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Letošní Barumku vyhrál Belgičan Loix, jestli se nepletu, ale hned druhý byl Fin.

Václav PECH, automobilový závodník
--------------------
Juho Hänninen.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Hänninen. To mi přihrává otázku pro tebe, Vašku. Čím to je, že ti Finové a Seveřani vůbec jsou v tý rally takhle dobří?

Václav PECH, automobilový závodník
--------------------
Je to strašně jednoduchý, protože oni vlastně od začátku, co mají řidičský průkaz nebo jedou v autě, jezdí většinou na ledě, na sněhu a na takovým nezpevněným povrchu, což je vlastně strašně jednoduchý se s tím autem naučit dělat smyky, udržet ho na hranici smyku, vlastně to, co auto dělá, zjednodušeně řečeno, ve 40, v 50kilometrový rychlosti, to samý dělá ve 150kilometrový rychlosti, ale na suchým asfaltu. Ale zkus si najít hranici auta, udělat s ním smyk ve 150ti mezi stromama a nevědět, jak to skončí. Takže když ten Fin jede prostě třicítkou, čtyřicítkou a hrabe si na dvojku, na trojku a řídí to, udělá hodiny a trefí bariéru sněhovou, vypadne mu z toho blinkr, dá ho tam zpátky, tak to maj strašně jednoduchý v tomhle tom, najít prostě hranici toho auta a jako ho cítit pod sebou ve smyku.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Takže je to takhle jednoduchý?

Václav PECH, automobilový závodník
--------------------
Je. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Myslíš si, že třeba kdyby, dejme tomu, našinec třeba Vašek Pech, já nevím, v 16ti, 17ti ses odstěhoval do Finska a tam začal jezdit, tak ti to taky takhle jako pomůže?

Václav PECH, automobilový závodník
--------------------
Samozřejmě, že člověk k tomu musí mít malinko nějaký předpoklady nebo aspoň zájem o to a musí o tom vědět něco. V tomto sportu je strašně hezký to, že neplatí, že i když máš peníze a můžeš si zaplatit jakýkoliv lepší auto, tak bez zkušeností nemůžeš dosáhnout ničeho. A právě třeba přes zimu strašně trénujeme, pokud u nás jsou takový podmínky, že napadne sníh, tak v noci vyrazíme s mechanikama, zavřeme kus cesty a s tréninkovým autem jezdíme na sněhu a opravdu mi to dá hrozně a potom se cítím tak strašně sebejistej. Každýmu třeba doporučuju, že jak začnou ty první mrazíky a napadne první sníh, aby jeli někam večer na parkoviště k supermarketu, postavili si tam 2 flašky PETky a zkusili je projet prostě padesátkou, šedesátkou a dostat to auto jakoby do ruky na tom sněhu, zkusit si zabrzdit, aby věděli, jaká je brzdná dráha na tom sněhu oproti asfaltu a podobně. A každýmu to pomůže, protože najednou získá nebo najde tu hranici toho auta a vidí, co dělá ve smyku, jo. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je právě to, co mě fascinuje při pohledu na, dejme tomu, Finskou rallye. Vidím letící vůz v rukou finskýho, ale samozřejmě i jinýho jezdce, ale ti Finové jsou v tom opravdu asi nejlepší na tom sněhu, a on letí 200kilometrovou rychlostí ...

Václav PECH, automobilový závodník
--------------------
Přesně tak.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak to je něco prostě nad moje chápání. Přestože mám něco taky naježděno, mimochodem možná vás napadlo, jak je to možný, že si s takovým slavným závodníkem, jako je Vašek Pech, tykám, tak to je proto, že my jsme kolegové závodníci. Když Vašek začínal, tak já už pomalu končil, viď.

Václav PECH, automobilový závodník
--------------------
Přesně tak, to bylo v roce 1996 a pamatuji si, jak jsme se potkali na okruhu v Poznani a potom, myslím si, že ještě na jednom závodě právě v Sosnovej, kdy při nějakým prestižním závodě tvým teda, my jsme tam dělali křoví.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vy jste dělali, to je hezký. Ale víš, že ze Sosnový mám věnec teda opravdu. To bylo, to bylo samozřejmě velice příjemný. Ale ty jsi jezdil tím pádem taky jaksi okruhy. To je hodně velikej rozdíl jednak jaksi v tom backgroundu, to znamená, máš mnohem větší jaksi možnost úniku, že jo, z toho, i z havárie, ale taky i ve způsobu ježdění, to znamená, jaksi projíždění zatáček.

Václav PECH, automobilový závodník
--------------------
Já měl právě takovou výhodu na startu mý kariéry, že právě že táta nechtěl, abych závodil, tak jsme potom vymysleli rally crossový závody, který jsou poměrně jednodušší, než rallyový, především na čas teda, abych neshazoval rally crossaře, protože jsem pořád srdcem ještě rally crossař, ale přece jenom se tam dá přijet vlastně jakoby na víkend, v sobotu ráno, odzávodí se tréninky nebo odjezdí se tréninky, v neděli se závodí a v neděli večer jste doma a vlastně máte celej tejden, dá se říct, že můžete pracovat nebo se starat o firmu. A tolik kilometrů, co se najezdí za celej rok na tom rally crossu, tak je zhruba jedna etapa při rally, při jedno závodě.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To bychom asi měli říct těm, kteří nevědí, rally cross je něco, co se jezdí třeba v Sosnové, že? Jede se část po zpevněném povrchu, část po nezpevněném.

Václav PECH, automobilový závodník
--------------------
Ano. Zhruba ten okruh má kilometr a za ten závodní víkend se najezdí třeba 25 kilometrů. Startuje se tam vlastně z lajny, startujou třeba 4 nebo i 6 aut vedle sebe a záleží většinou na startu, jak se odstartuje a potom už se moc nebojuje.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak v podstatě je to něco jako, měli jsme tady ski crossaře Krause, tak něco podobného se jezdí autama.

Václav PECH, automobilový závodník
--------------------
Podobný systém, přesně tak, ano.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ano a ten vítěz nakonec jaksi ve finále vyhrává. Kolik máš zlatých věnců z rally crossu?

Václav PECH, automobilový závodník
--------------------
Z rally crossu neřeknu, ale ..., celkem, ale jezdil jsem teda rally cross 3 sezóny, šlo vždycky o šampionát, kterej, kde bylo asi 15 jezdců s identickýma vozama, první rok jsem skončil druhej, druhej rok jsem vyhrál a další rok zase druhej. Takže docela úspěšný.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Hostem dnešního Tandemu je jezdec rally, já bych řekl přímo špičkový jezdec, automobilový závodník Václav Pech, který je v současné době na špici našich rallyových jezdců. Dokonce v Barumce, kde jsi celkově jaksi v té absolutní kvalifikaci nebo klasifikaci byl šestý, tak tam jsi se pral a pořád ještě teda jaksi se pereš o titul mistra České republiky, viď?

Václav PECH, automobilový závodník
--------------------
Ano, je to tak. Vlastně před Barumkou jsme měli šanci ještě na titul tří, Barumka byla předposlední závod šampionátu, ale po Barumce vlastně už máme šanci na titul pouze 2, Pavel Valoušek a my, Pavel Valoušek jako tovární jezdec Škodovky a my teda jako zástupci soukromýho teamu v barvách EuroOilu. A uděláme pro to maximum, ale samozřejmě víme, že máme malinko omezenější možnosti, než třeba tovární tým Škodovky.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak bys měl asi teď říct, čím jezdíš, když nejezdíš škodovkou?

Václav PECH, automobilový závodník
--------------------
Máme vlastně produkční auto Mitsubishi Lancer, je to 4x4, náhon na všechny 4 kola, vychází prostě ze sériový verze. To auto je levnější, než vyložený speciály tovární značky, jako je Škoda nebo Peugeot. Ale zase máme třeba motor ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Kolikrát levnější?

Václav PECH, automobilový závodník
--------------------
4x.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
4x levnější?

Václav PECH, automobilový závodník
--------------------
4x levnější, spíš se dá říct ... Ona to není taky levná záležitost, ale spíš se dá říct, že ten Speciál 2000 je 4x dražší.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Prosím tě, já vím, že si to dokáže asi i náš posluchač, který dejme tomu se v tom vůbec jaksi jinak neorientuje, jen to má, jak se říká z rychlíku, ale přece jenom, zkus říct takové ty nejzákladnější rozdíly proti továrním jezdcům a netovárním jezdcům.

Václav PECH, automobilový závodník
--------------------
Tak především zázemí. Tovární tým přijede na závody vybavený s 3 kamionama, kdy jeden kamion je vyloženě z náhradních dílů na to auto a další kamion je jenom pneumatiky, protože jedeme zhruba 5 druhů pneumatik, z toho 3 jsou na suchej asfalt a 2 druhy jsou na vodu. Záleží na směsi pneumatik. Za závod se jich sjede 40 i třeba 45 pneumatik a potřebujeme vlastně od každýho toho druhu mít teda těch 45 pneumatik.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To máš i ty teda?

Václav PECH, automobilový závodník
--------------------
To musím mít i já.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Čili ten kamion taky jede s tebou?

Václav PECH, automobilový závodník
--------------------
Dá se říct, nebo je to dneska takovej pro ty soukromníky, vlastně pneumatikářská firma, která na těch závodech vlastně to dodává, že nemusí mít nakoupený všecky ty druhy jakoby svoje. A další kamion těch továrních týmů je takový vlastně velký zázemí pro VIP hosty a catering a to taky my tolik nemáme teda.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ty já si myslím, že ty podmínky a okolnosti kolem těch závodů se tak strašně změnily.

Václav PECH, automobilový závodník
--------------------
Ano. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Už od dob třeba zmíněného tvého táty nebo Blahna a tak, Vašek. Tehdy oni jeli pravděpodobně s jednou dodávkou a 4 pneumatiky.

Václav PECH, automobilový závodník
--------------------
Je to tak. Ale vlastně všecky, všecko tohle to se dělá, aby se to přiblížilo víc lidem, takže dneska jsou organizovaný servisní zóny, je to něco jakoby depo na okruhách, se dá říct, to všický znají z televize z formule 1. Kam vlastně my přijíždíme po těch rychlostních zkouškách, kdy třeba absolvujeme 2 nebo 3 nebo 4 a tam teprve můžou mechanici opravovat. Dřív to bylo tak, že po každej rychlostní zkoušce stál někde na cestě mechanik s kanystrem benzinu a se 4 pneumatikama a když bylo třeba, tak dolili. Ale zase to tolik neviděli ti diváci, protože mohli zastavit ti mechanici kdekoliv u lesa, na parkovišti vlastně mezi těma jednotlivejma rychloskama. Takže dneska se to přibližuje, ty servisní zóny, takovýmu depu, aby ti návštěvníci tam mohli třeba celej den bejt, sledovat to, ten cvrkot, to dění těch mechaniků a podobně.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak kdybychom kouli ještě dál, tak bejval Dědeček automobil, kdy jezdili s pneumatikou přes prsa, že jo.

Václav PECH, automobilový závodník
--------------------
Ano, ano.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To jsme trošku jinde. Ale prosím tě, ještě existuje jedna věc, ve které ty jsi hodně dobrej, dokonce několikrát jsi vyhrál, to je rally sprint. Zkus přiblížit, jak vypadá rally sprint?

Václav PECH, automobilový závodník
--------------------
Rally sprint je malinko kratší rally. Je to jednodušší závodění, spíš by se dalo říct pro začínající jezdce. Je to mnohem kratší a taky je to taková vlastně víkendová záležitost, že třeba v pátek dopoledne jsou tréninky na 3 na 4 hodiny, jedou se většinou 3 rychlostní zkoušky několikrát. Odpoledne jsou přijímky, večer slavnostní start, v sobotu se závodí a vlastně v sobotu večer ten závodník může bejt doma. Kdežto na velký rally se odjíždí většinou v úterý, středa, čtvrtek, pátek se trénuje, startuje se kolikrát v pátek do noci a jede se v pátek dlouho do noci, celá sobota i neděle. Takže rally sprint je vlastně takový krátký rally.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jestliže jedu v autě, tak já například dost rád poslouchám rádio. Jsou ovšem jízdy autem, kdy pustit si rádio by byl opravdu velikej přepych, a to je třeba v závodní rally, to znamená, když jede Vašek Pech se svým spolujezdcem Petrem Uhlem, tak tam sice je nějaký rádio, viď, ale ...

Václav PECH, automobilový závodník
--------------------
To je jenom pro komunikaci s mechanikama nebo mezi sebou. Ale ty auta jsou tak strašně zjednodušený, aby právě byly zproštěny veškerý nadbytečný elektroniky a vlastně zdroje dalších závad. Takže není.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Mimochodem, prosím tě, ty ses někde zmínil, myslím, žes mi to dokonce taky říkal, že bys navigátora nikdy nedělal. Proč, prosím tě?

Václav PECH, automobilový závodník
--------------------
Má to většina jezdců na rally takový, že pokud to auto neřídí oni, tak se strašně vedle bojí, opravdu se vedle bojím. S kým můžu jet v normálním provozu, je teda můj táta a potom s Petrem Uhlem, protože ten jezdí tak strašně ukázněně a s takovým velkým přehledem, že vedle toho se nebojím ani usnout. Ale on opravdu dodržuje striktně předpisy dopravní a jezdí opravdu s rozhledem. Ale já, kdybych si měl sednout vedle nějakýho závodníka nebo jet s někým malinko rychlejš, tak opravdu umírám strachy, řvu úplně nepříčetně a vystupuju z auta za jízdy.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já dokonce slyšel kdysi, že Svatopluk Kvaizar, taky ho pozvali někam do Anglie, tam ho svezl nějakej jezdec po nějakým polygonu a že mu bylo opravdu šoufl od žaludku. Chápu, je mi to jasný. Ale já jsem se o tom ze začátku zmínil hlavně proto, o tom rádiu v autě, že kdybyste mohli si s Petrem něco pustit, tak ty ses přiznal, že by to byl Šimek s Grossmanem. Ti ti dělají radost pořád?

Václav PECH, automobilový závodník
--------------------
Dělají mi radost pořád. Já vím, když jsem byl malej, tak jsme doma měli desky právě z jejich Návštěvních dnů a já jsem si to pouštěl pořád dokola a strašně rád to poslouchám pořád.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Teď mě napadá, nevím, jestli Šimek byl mitfára nebo jestli Grossman byl spolujezdec, to je jedno. Každopádně šlo jim to dohromady skvěle jako vám.

/ Ukázka /

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Myslím si, že nejsem jediný, koho napadlo, že bychom si mohli v případě, že mým hostem v Tandemu je jezdec rally Vašek Pech, zavolat toho, kdo s ním tráví většinu času, myslím při těch rally jízdách, to znamená jeho spolujezdce Petra Uhla. Petře, haló, haló, jste na druhé straně drátu?

Petr UHEL, spolujezdec automobilového závodníka Václava Pecha
--------------------
Haló, slyšíme se?

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ano, já vás slyším dobře. Vašku, ty slyšíš taky?

Petr UHEL, spolujezdec automobilového závodníka Václava Pecha
--------------------
Já taky.

Václav PECH, automobilový závodník
--------------------
Já Petra slyším jako při závodech, protože mám na hlavě taky teďko sluchátka, takže je to jako kdybysme seděli vedle sebe.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jo, to je ..., ano, vidíš to, já jsem nikdy nevěděl, jakým způsobem se to přenáší. Takhle zhruba asi slyšíš Petra, jo?

Václav PECH, automobilový závodník
--------------------
Přesně tak.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Aha. Tak Petře, tak teď nemusíte udávat pravá 60 nebo co, co se tam všechno říká, ale spíš, já si myslím, že vy jako kamarádi v autě si spolu řeknete leccos, ale hlavně tedy si říkáte věci asi, co se týkají jízdy, ale nevím, jestli jste si už někdy řekli taky to, co mě tady před chvilkou špitnul Vašek Pech, že je s váma strašlivě spokojenej, že je děsně rád, že si vás vybral. Jste taky tak rád, že jste si vybral Vaška nebo že si vás Vašek vybral?

Petr UHEL, spolujezdec automobilového závodníka Václava Pecha
--------------------
Jo, určitě jsem moc rád, protože se krásně povozím a hlavně se mnou nebourá.

Václav PECH, automobilový závodník
--------------------
To musíme zaklepat na něco.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jo, jo, Vašek okamžitě zaklepal na zuby. Poslyšte, co mě teda zaujalo z jeho povídání tady, on říkal, že by nikdy navigátora dělat nemohl. Proč si myslíte, že to říká, co? Myslíte si, že on pro to nemá, nemá pro to nadání?

Petr UHEL, spolujezdec automobilového závodníka Václava Pecha
--------------------
Já mu trošku rozumím, protože já bych zase nikdy nemohl to auto řídit.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vážně? To myslíte vážně?

Petr UHEL, spolujezdec automobilového závodníka Václava Pecha
--------------------
No, tak já jsem si to jednou zkusil, on vám to možná bude ještě vyprávět.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak on už mi tady řekl leccos, ale já si myslím, že vy jako profesionální šofér, jestli se nepletu, tak k tomu máte taky blízko. A proč byste se od toho tak zříkal, být opravdu tím, kdo ten vůz vede?

Petr UHEL, spolujezdec automobilového závodníka Václava Pecha
--------------------
Tak jako netvrdím, že bych neuměl nějakým způsobem jet, ale určitě bych neuměl jet na takovýhle hranici, jako jsou zlatí šoféři. Takže já si to užiju vedle a potom v provozu už jezdím jakoby pomalu.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jsou chvíle, kdy jste litoval nebo litujete, že jste do toho vozu s Vaškem sednul?

Petr UHEL, spolujezdec automobilového závodníka Václava Pecha
--------------------
Tak tahle ta chvíle ještě nenastala.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak, to je dobře. No, Vašek si oddechl. Vašku, řekni taky k tomu něco. Co se ti líbí na tom, na práci Petra Uhla?

Václav PECH, automobilový závodník
--------------------
My jsme s Petrem prožili v autě už asi, nebo přesně 15 let vlastně letos v srpnu a myslím si, že natolik se známe, že já vím, že když se Petr zhluboka nadejchne, tak co to bude znamenat a znova tak Petr ví, že když přijede v noci z rychlostní zkoušky, tak mě sprdne, že jsem jel moc rychle nebo naopak moc pomalu, protože mě tak dokonale zná. Takže tahle ta práce nebo ta souhra je na tom hrozně hezká.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Petře, řekněte mi, v čem je Vašek dobrej, v čem si ho vážíte jako šoféra, myslím závodníka?

Petr UHEL, spolujezdec automobilového závodníka Václava Pecha
--------------------
Tak hlavně má to asi srovnaný v hlavě, že ví přesně, co chce, kdy má závod, kdy má ubrat a to se vlastně na těhle těch rally závodech nejvíc cenní. A díky tomu se dají udělat potom nějaký ty úspěchy.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já si myslím, že toto samý si myslí on o vás, takže moc vám děkuju za váš příjemnej příspěvek a zaťukám stejně jako on na zuby, aby se vám pořád dařilo, aby takovej ten záběr, kterej je dneska hodně populární, myslím ze vnitřku auta, byl vždycky jaksi na rovnou silnici, nikdy nikam nahoru do korun stromů, takže přeju hodně štěstí, ať to jede a ať se vám spolu daří. Díky, Petře. Na shledanou.

Petr UHEL, spolujezdec automobilového závodníka Václava Pecha
--------------------
Děkuju moc. Děkuju. Na shledanou.

Václav PECH, automobilový závodník
--------------------
Ahoj. 

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Už jsem se tady pochlubil, že jsem taky jel za volantem závodního vozu, ovšem na okruzích, kde, to si dokážete představit, je mezi závodní dráhou a bariérou ještě takzvaný kačírek, prostě úniková zóna, která by mi ovšem chyběla, a to velice, u rally. Tobě tam, Vašku, teda nechybí? Já si myslím, že to prostě musí bejt jaksi v krvi, že ten strach musíš odbourat. Ale přece jenom, stane se někdy, že ten strach třeba podceníš a pak už jsou kola auta úplně na druhý straně, kde by měly bejt?

Václav PECH, automobilový závodník
--------------------
Samozřejmě. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Kdy ti nebylo takhle do zpěvu za volantem?

Václav PECH, automobilový závodník
--------------------
Samozřejmě, že se to stane za 15 let závodění a /nesrozumitelné/ třeba 20 závodech ročně. Samozřejmě, že člověk udělá chybu, jsou to strašný kilometry a zatáčky. Někdy je to menší chyba, že opravdu škrtnete o strom a odnese to blatník nebo prorazíte pneumatiku a jedete 20 kilometrů vlastně o prázdnej pneumatice. Ale samozřejmě se stalo taky to, že jsme se zastavili někde natvrdo, i když při těch závodech, zase musím na něco zaklepat pořádně, protože tolik havárek jsme neměli. Nejhorší byla vlastně při testování, kdy ani nebyl na sedačce spolujezdce Petr Uhel. Zastavil jsem se čelně o strom docela ve velký rychlosti, naštěstí se mi nic nestalo, i když jsem to hodně cítil vlastně na prsou, od těch pásů jste omačkaný a je to na tom poznat, ale vlastně auto jsme dali za asi 30 hodin do kondice.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Fíha. 

Václav PECH, automobilový závodník
--------------------
Bylo to těsně před závodem, takže mechanici opravdu makali 2 noci.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ale poslyš, když se takhle blíží ten strom na pár centimetrů, to už musí bejt docela ...

Václav PECH, automobilový závodník
--------------------
Jako člověk si do poslední chvíle to nepřipouští a pořád s tím bojuje jako, že se vyhne a prostě se stalo jednou, ale opravdu nebylo to až nic tak strašnýho, auto jsme opravili. Ale to jsem byl hodně naštvanej, nebylo mi do zpěvu, protože to byla vyloženě moje jezdecká chyba z nějaký zbrklosti při tom testu, že už jsem ten test chtěl mít za sebou a myslel jsem si, že už ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ono se říká, možná, že ten strach najednou trošičku ustoupí do pozadí a začneš bejt trochu moc odvážnej, ne?

Václav PECH, automobilový závodník
--------------------
Je to tak, ale většinou to plyne z takový jako ztráty koncentrace, se říká. I když je to fráze, ale opravdu to tak většinou bejvá, že člověk začne myslet na jiný věci a úplně se stoprocentně nesoustředí.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Mimochodem, v autě nemáš airbagy asi, viď?

Václav PECH, automobilový závodník
--------------------
Nejsou tam airbagy.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ne, to by mohlo bejt hodně nebezpečný v tý rychlosti asi, no.

Václav PECH, automobilový závodník
--------------------
Ano. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, ale já si myslím, že veliký nebezpečí, a to je to, proč já bych asi do rally, no, přiznám se, asi nešel, je to, že bych se hodně bál toho, že jedu tak blízko diváků. Jak tohle vnímáš?

Václav PECH, automobilový závodník
--------------------
Řekl bych, že v posledních letech se tohle to hodně zlepšilo, na rally jsou organizovaný takový jakýsi divácký místa, který jsou vlastně opravdu bezpečně položený, i když blízko u trati, tak hodně, hodně dobře organizovaný. A tohleto se všecko zlepšilo, je velká osvěta právě pro diváky rally, kde mají stát, kde nemají stát a myslím si, že v Český republice máme dost rozumný diváky. A takový ty sklaní, co jezdí po všech závodech, a že jich není málo, protože třeba teďko na Barumce bylo čtvrt miliónů lidí celkem, ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je nádhera, to je nádhera.

Václav PECH, automobilový závodník
--------------------
... tak už si ty neukázněný diváky umí ukrotit a poslat je do patřičnejch mezí, aby jim to nekazilo zážitky. Protože jsou dneska na rally komisaři, kteří když diváci nestojí dobře a nenechají si říct, tak prostě tu rychlostní zkoušku zruší a jede se jenom volným průjezdem, nezávodí se tam.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Souhlasíš s tím?

Václav PECH, automobilový závodník
--------------------
No, samozřejmě, že jo. Tak bezpečnost na prvním místě, že jo. A zrovna tak jako když říkáš, že nemáme strach nebo že ztrácíme strach, já bych neřekl, že ztrácíme, každej, kdo do toho sedá, tak nějakej strach mít musí, ať už větší nebo menší, ale já bych to nazval respektem. Protože sedám do strašně drahý věci, mám vedle sebe spolujezdce a právě jedeme docela blízko u lidí, takže ten respekt z toho dovézt to auto do cíle v pořádku, vždycky přetrvává nad nějakým takovým tím hrdinstvím, aspoň u mě.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Nebudeme předstírat před našimi posluchači, že vysíláme přímo s mým hostem dnešním, automobilovým závodníkem Václavem Pechem, protože kdyby tomu tak bylo, tak bych já musel teď sedět v jeho autě, protože zrovna dnes 11. října teda se řítí někde na nějakém tréninku. Ale vysíláme ze záznamu, to znamená, že my jsme natáčeli naše povídání ještě před tím, než tě, Vašku, čekal vlastně finálovej závod letošního mistrovství republiky, a to závod v Příbrami. Tak jak to vypadá? Co si od toho slibuješ, jak to dopadne?

Václav PECH, automobilový závodník
--------------------
Slibujeme si to, že vlastně ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vyhrajete. 

Václav PECH, automobilový závodník
--------------------
Rozhoduje se o českým mistrovi pro sezónu 2010, opravdu asi nejprestižnější motoristická disciplína. Máme na to šanci dva - já a Pavel Valoušek, nebo naše posádky. Děláme pro to maximum, i když tovární tým s Pavlem Valouškem k tomu má malinko blíž, mají na nás náskok a jim stačí teda v případě našeho vítězství 3. místo. Ale kdo trošku rally sleduje, tak ví, že dopředu není nic jistýho a že i největší favorit vlastně nemusí dojet ani na tu startovní rampu a nemusí vydržet auto nebo jezdec udělá chybu, může se stát cokoliv, zrovna tak se to může stát cokoliv nám. Takže do toho závodu jdeme naplno, se vším všudy a chceme pro to udělat z naší strany co budeme moct, abysme měli, si byli vědomi toho, že jsme udělali prostě dobrej výsledek a nic jsme nepodcenili.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Hodně zaúřadujou taky zkušenosti. Ty už máš ten pocit z toho vítězství, jaksi absolutního už máš teda zažitej. Valoušek taky už vyhrál?

Václav PECH, automobilový závodník
--------------------
Několikrát my, ale Pavel ještě ne teda. Pavel ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, vidíš, tak ten je žhavej do toho.

Václav PECH, automobilový závodník
--------------------
... bojuje o svůj první titul, ale už je taky zkušený závodník a myslím si, že se k tomu postaví taky čelem.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Přeju ti, aby to v Příbrami vyšlo. Co tě čeká potom, mimochodem?

Václav PECH, automobilový závodník
--------------------
No, starosti ve firmě, jako po každým závodě, protože vypadnu na 4, na 5 dní z práce, tak je to strašný. A potom teda budeme mít 2 akce do konce roku už jenom. Jsou to takový víceméně divácký akce, jedno je setkání mistrů v Sosnovej právě, kde jsme loni porazili Sébastiena Loeba, a na závěr roku se jede v Praze Pražský rally sprint, strašně prestižní záležitost, i když taky nikam nezapočítávaná, ale jsou tam moc hezký závody.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Co ten Loeb, mimochodem, když jsi ho porazil? Přišel ti pogratulovat?

Václav PECH, automobilový závodník
--------------------
Úplně ne, jako měl toho hodně, bylo kolem něj hodně novinářů, ale samozřejmě, že mi nešlo o to, ho porazit. Já jsem měl strašný sen se s ním postavit na tu startovní čáru a kouknout se na něj. Postavit se mi podařilo, kouknout se na něj, nebo já jsem se na něj podíval, on se na mě nepodíval, ale ....

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vy jste se ani nevyfotili?

Václav PECH, automobilový závodník
--------------------
Tak samozřejmě máme spolu fotky. Ale potom, když jsem přijížděl do toho cíle a už, už jsem věřil v to, že to vyjde, protože my jsme jeli opravdu těsně vedle sebe, tam se jede na paralelní dráze vlastně a je to rozdělený, jedno auto jede rychlejš jedno pomalejš a už jsem věděl, že asi, asi by to vyšlo, tak přece jenom ještě ve mě malinko hlodal ten červík, protože jsme opravdu tou čárou prolítli asi ve 180ti oba dva, tak jsem ještě musel zkontrolovat ty komisaře, co ukazujou. A když ukazovali, že jsem vyhrál, tak jsem se s tím autem roztočil prostě na místě a hroznej kouř od gum, až vlastně všecky 4 gumy popraskaly.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak stejně jako jsi byl pyšnej, že jsi byl na stejný startovní čáře s Loebem, tak já byl dneska pyšnej, že jsem na stejný startovní čáře s naším špičkovým automobilovým závodníkem Vaškem Pechem. Vašku, já ti moc děkuju za tvoji návštěvu.

Václav PECH, automobilový závodník
--------------------
Já děkuju za pochvalu.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Přeju, ať se daří a budu ti spolu s našimi posluchači určitě držet palce.

Václav PECH, automobilový závodník
--------------------
Moc děkuju za pozvání a mějte se hezky.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ahoj.

Spustit audio