Václav Věžník: Inscenovat operu proti hudbě je blbost

Václav Věžník
Václav Věžník

Jedna z nejvýraznějších osobností české operní režie. Jeho první samostatnou režijní prací byla před více šedesáti lety inscenace Donizettiho komické frašky Don Pasquale. Tentýž titul nyní studuje s pěvci Moravského divadla Olomouc.

Jedna z nejvýraznějších osobností české operní režie, brněnský rodák Václav Věžník (*1930) se do opery zamiloval už v útlém dětství. "Bavilo mě sledovat muzikanty v orchestřišti, dirigenta i zpěváky na jevišti. Byl jsem okouzlen jejich souhrou a zároveň virtuozitou. Nejraději jsem měl operu italskou, kterou považuji za základ." Po studiích hudební a divadelní vědy na Masarykově univerzitě u něj zvítězila touha stát se operním režisérem, šel proto studovat na JAMU. Jeho první samostatnou inscenací byla komická opera Gaetana Donizettiho "Don Pasquale".

Tato historie starého mládence, jehož začne jeho mladá choť záhy po svatbě nebetyčně terorizovat a on marně přemýšlí, jak by se jí co nejrychleji zbavil, inscenoval v brněnském a záhy v olomouckém divadle roku 1955. Po 63 letech se s ní do Olomouce vrací. "Můj pohled na ten příběh se postupem času proměňoval, stejně jako můj vztah k řemeslu. Jeho zvládnutí je důležité, ale je to jen základ. A se stane dostatečně stabilním a pevným, může se začít budovat výraz, který vtěluje inscenaci myšlenku i duši. A ještě jedna důležitá podmínka platí: Inscenovat operu proti hudbě je blbost." Premiéra Donizettiho buffy "Don Pasquale" proběhne v Moravském divadle Olomouc 8. a 9. června 2018. V průběhu pořadu jsme se podívali také na zkoušku opery, zazněla rovněž hudba Janáčkova, Smetanova a Mozartova