Vlak projede, ale závory se hned nezvednou. Lidé ve Střeni proto riskují a spuštěné závory podlézají

23. červenec 2018

Neposlušné závory na železničním přejezdu trápí obyvatele Střeně na Olomoucku. Vesnicí vede koridor z Olomouce na Prahu a denně tam projede na 230 vlaků, průměrně tedy každých šest minut jedna souprava. Závory se ale ne vždy po jejím projetí zvednou. Někteří chodci kvůli tomu riskují a sklopené závory podlézají. Správa železniční dopravní cesty problém řeší.

„Skoro pořád jsou dole závory. Nedá se přejít, když vyjdete z vlaku,“ říká paní Mia, která bydlí ve Střeni 16 let. „Stojíte tady třeba 20 minut, pak se šraňky na chvilinku zvednou. Ani nestačíte přejít a už to začne cinkat, že budou zase padat závory,“ dodává.

Závory zůstávají sklopené nepravidelně. Místní už ale určité opakování vypozorovali. „Když vlak odjíždí směrem na Olomouc, tak se vždycky čeká, než se to zvedne. Ve směru na Zábřeh jsem tu poruchu zažila méně často,“ komentuje další obyvatelka, paní Míla.

Během necelé půlhodiny projelo pět vlaků, závory se vždy zvedly téměř ihned poté, co vlak projel. Podle nezávislého starosty Jiřího Nevimy to ale tady nebývá pravidlem. „Občas se stává, že projede vlak a závory se zvedou až po určité době, někdy je to minuta, dvě, tři. Netrpělivci, zejména chodci a cyklisté, zvednou závory a vchází na přejezd, kdy by neměli. Pokud tady delší dobu čekají i řidiči automobilů, tak třeba ty svoje vozy otáčí a řeší to jinou trasou,“ uvedl Nevima.

Starosta dodává, že řidiči často nemívají dostatek trpělivosti počkat s přejetím kolejí, než zhasne výstražné červené světlo. „Někteří občané mají zkušenosti s tím, že jsme otevírali závory lidem, aby mohli projet, protože stáli uvěznění na přejezdu. Je to taky o neukázněnosti,“ říká.

Podle mluvčí Správy železniční dopravní cesty Radky Pistoriusové bývá zpoždění závor přibližně jedna minuta. Může za něj přehřívání některých součástek v zabezpečovacím zařízení. „Správa železniční dopravní cesty na odstranění problému intenzivně pracuje ve spolupráci s dodavatelem technologie přejezdového zabezpečovacího zařízení,“ uvedla mluvčí.

Pistoriusová odhaduje, že všechny nutné součástky se Správě železnic podaří vyměnit v průběhu dvou měsíců.

autor: mot
Spustit audio