Vodíkové vlaky by mohly v Česku jezdit v roce 2030, vědci uvažují také o trati do Šluknova
Na nejméně čtyřech regionálních železničních linkách v Česku by mohly do budoucna jezdit vodíkové vlaky. Ukázal to čtyřletý česko-norský průzkum vědců z Vysoké školy chemickotechnologické a Ústavu jaderného výzkumu Řež. Tři z těchto tratí vedou na sever Čech.
Na první pohled jsou vodíkové vlaky téměř k nerozeznání od běžných vlaků, které známe. Nad střechou jen chybí sběrač proudu. A taky oproti klasickému dieselelektrickému přenosu neslyšíme hukot spalovacího motoru, který vyrábí trakční elektřinu. Místo něj najdeme jednotku rozkládající vodík.
Studie ukázala, že nasazení vlaků s vodíkovým pohonem by bylo možné u linky R14, tedy z Pardubic do Liberce, linky R21 z Prahy do Tanvaldu, R22 z Kolína do Šluknova a linky SP14 z Jeseníku do Záhřebu na Moravě. Jen vybudování plnicích stanic zabere několik let. Vědci proto očekávají, že nejdříve by vodíkové vlaky mohly po českých železnicích jezdit v roce 2030.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
‚Kellner byl v šoku, šel deset metrů ode mě‘. Jediný přeživší popsal havárii vrtulníku
-
‚Otázku vysvětlujeme dům od domu.‘ Dolní Lutyně na Karvinsku se připravuje na referendum o gigafactory
-
ONLINE: Munice, rakety i tanky. USA dodají Ukrajině další vojenskou pomoc za devět miliard korun
-
Jak Italové k rizotu přišli. Připravte si zlaté šafránové, nebo citronové s krevetami