Vylila Serena vaničku feminismu i s dítětem? A vadí, že už se na ni Topolánek dívat nebude?

12. září 2018

Během US Open se stalo něco, co přesáhlo hranice sportovních zpráv a změnilo se v politikum. Serena Williams nezvládla ohrožení svého 24. grandslamového titulu a uletěly jí nervy. Tresty za její nevhodné chování udělené sudím pak označila za nespravedlivé a ovlivněné dvojím metrem pro výkony mužů a žen. Byla to jen výmluva, nebo je její vztek oprávněný?

Co se tedy stalo? Serenina vyzyvatelka, Japonka Naomi Ósaka, v prvním setu zvítězila s převahou 6:2. Williams byla obviněna sudím Ramosem, který je obecně považován za velmi přísného, z nepovoleného koučování a dostala trestný fifteen. Později ještě přišla o bod, protože zdemolovala raketu. Američanka Ramose označila za zloděje a lháře. Během následné tiskové konference si stěžovala na dvojité standardy v hodnocení výkonů hráčů a hráček tenisu.

Prolomit vlny: Jak to dopadá, když feministky tlačí na pilu?

03786746_0.jpeg

Rozmohl se nám tady takový nešvar. Český mediální diskurz zaplavují debaty o relevanci genderových studií, současném feminismu a školních čítankách. Na tom by samo o sobě nebylo nic špatného. Konstruktivní diskuze o tématech, která hýbou společností, – navíc založená na logických argumentech a znalosti relevantní problematiky – má v názorových rubrikách a popularizačních rozhovorech své místo. Problém nastává, když takové debaty a komentáře zmiňovanou logiku a konstruktivní přístup postrádají. O orientaci v základních pojmech ani nemluvě.

Nejen v českých novinách se popisoval Serenin výstup v mírnějších případech jako „běsnění“, „ nechutné řádění“, „ostuda“ a „šílenství“. Ještě emotivnější byly reakce na českých sociálních sítích, a to opomíjím generickou rasistickou žumpu v komentářích pod články. Mirek Topolánek aka chlap s gulema označil zápas za kombinaci „tradiční americké arogance, dominantního, až elitářského postavení Sereny v ženském tenise a excitovaného feminismu s neschopností unést pozici slabší, prohrávající hráčky“. Dalibor Balšínek z „názorového“ deníku Echo 24 o Williams psal rovnou jako o „nesnesitelné krávě“. Oba muži by měli být poučeni, že jedna vlaštovka jaro nedělá a jedna „nezvedená“ feministka ještě nediskredituje feminismus obecně.

Nejstřízlivější postoj ke kauze Williams–Ramos zaujala Martina Navrátilová, která napsala: „Je sice velký rozdíl v tom, jak se pohlíží na muže a na ženy, když přijde na nevhodné chování, ale to není jen v tenisu.“ Zmínila, že v minulosti mnohokrát chtěla vzteky rozbít raketu o zem, ale vždy ji zadržela myšlenka na to, že zápas sledují děti. Navrátilová potvrdila, že mužským kolegům procházejí mnohem závažnější delikty, ale není nijak obdivuhodné se snižovat na jejich úroveň. Připomíná i to, že Williams se při hře hrubě chovala víckrát – známé jsou minimálně tři další výpady proti sudím a spoluhráčkám, které se všechny odehrály na US Open. Je ale jasné, že jednašedesátiletá Navrátilová, původem z Československa, žije ve zcela jiném univerzu než šestatřicetiletá Afroameričanka Williams. Dá rozum, že s dvojitým standardem se Williams setkává odmalička a je pro ni mnohem tvrdší. Možná i proto měla tenistka z Ramose dojem, že ji šikanuje.

V souvislosti s „temperamentní“ tenisovou hrou se nejčastěji připomínají výstupy Jimmyho Connorse, Johna McEnroe nebo Andreho Agassiho, který svého protihráče nazval „z.....ysynem“. Williams však ze svého chování udělala politický akt. Tenista Jan Kodeš, vítěz Wimbledonu a dvojnásobný šampion French Open, v rozhovoru pro Aktuálně.cz tvrdí, že pravděpodobným motivem obvinění ze sexismu byla u Williams ješitnost a to, že nedokázala porazit mladou Japonku Ósaku.

Pravidlo Occamovy břitvy tvrdí, že to nejméně komplikované vysvětlení je zpravidla to nejpravděpodobnější. V tomto případě je ale těžké tuto metodu uplatnit. Williams není poddajná hráčka, a už vůbec ne „everybody’s darling“. Během zápasu se skutečně chovala cholericky, zvláště z pohledu české výchovy, vybízející k poslušnosti a ovládání emocí. Na rozdíl od Agassiho a spol. z jejích úst ale nepadaly vulgarismy, takže se dá těžko mluvit o běsnění. Serena symbolizuje pro jednoho sílu a odvahu, pro druhého „mužatkovitost“ a aroganci – ani na jedno není Mirek Topolánek u žen zvyklý. Babička říká, že ze všeho si máme vzít něco dobrého. A já myslím, že Serena svým extremismem rozpoutá užitečnou debatu o dvojím metru, i když ve své poslední hře sáhla pro výmluvu v momentu drtivé porážky, za kterou si mohla sama. Mirek Topolánek prohlásil, že Serenu bude „nadále vypínat“ – myslím, že ji to nijak neohrozí.

Proč to Serena přehnala? Dá se to pochopit? Nebo neměla fňukat? Poslechněte si i audio verzi názoru Zuzany Fuksové.

Komentáře v rubrice Prolomit vlny vyjadřují názory autora/autorky.

Spustit audio

Související

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.