Výstavba nového mostu na Výtoni. Stávající konstrukci přemístíme do Modřan pomocí pontonů, popisuje Pavel Paidar ze Správy železnic

Železniční most na Výtoni, tunel mezi Prahou a Berounem, vysokorychlostní tratě i doprava na letiště, to všechno byla témata pořadu K věci. Hostem Štěpánky Duchkové byl ředitel odboru přípravy staveb Správy železnic Pavel Paidar.

Ministr dopravy Martin Kupka na prosincové tiskové konferenci řekl, že s ohledem na stav mostu na Výtoni a nutnost jeho rozšíření o třetí kolej bude stát respektovat výsledky architektonické soutěže.

Zároveň podle něj záměr v dalších měsících čeká takzvaný heritage impact assessment, tedy posouzení vlivu na kulturní dědictví a také jednání s UNESCO.

Stávající památkově chráněnou konstrukci je v plánu přesunout jako lávku pro pěší na jiné místo. „V tuto chvíli diskutujeme s kolegy z hlavního města Prahy o jedné ze dvou možných lokalit jeho umístění. Je to v prostoru Modřan,“ potvrzuje Pavel Paidar.

„Celá ta spodní stavba na Výtoni zůstává zachována a ty stávající ocelové mostní části budeme postupně přemísťovat nejdřív na tzv. mezideponie, kde proběhne jejich rekonstrukce nebo výměna těch klíčových prvků. Pak předpokládáme, že by se to převáželo po částech a bude využito speciálních technologií pomocí pontonů,“ pokračuje.

Nový most pod Vyšehradem – vizualizace

Výstavba nového mostu má řadu odpůrců, kteří dlouhodobě usilují o to, aby Správa železnic most nebourala, ale opravila. „Třetí kolej je tam nevyhnutelná. I u té varianty, kterou prosazují odpůrci, by se v podstatě jednalo o to, že by most musel být v tuto chvíli téměř ze sta procent vyměněn,“ reaguje Paidar.

Vysokorychlostní tratě

Správa železnic se chystá stavět první úseky vysokorychlostní železnice, začít chce do tří let. „Jedno rameno je z Prahy přes Ústí nad Labem směrem na Drážďany a dál do Berlína. Pak je to hlavní tah mezi Prahou a Brnem a okolo Jihlavy. A pak jsou to dvě ramena, z Brna směrem na Vídeň a z Brna na Ostravu.“

V horizontu tří let by měla být zahájena realizace úseků mezi Brnem a Ostravou a Brnem a státní hranicí směrem do Rakouska. „Například po dokončení toho ramene mezi Prahou a Brnem bude na některých úsecích rychlost až 320 kilometrů v hodině a dostanete se tam za hodinu.“

Už přes 20 let se řeší i tunel z Prahy do Berouna, jaká je aktuálně situace? Jak by měl vypadat nový most na Výtoni? A jaká je životnost ocelových mostů? Poslechněte si celý rozhovor.

Související