Za tragický pád dítěte z vlaku vyměřil soud zaměstnankyním drah podmínku

7. červen 2018

Tragédie, obrovské neštěstí. To jsou slova, která zaznívala u okresního soudu v Olomouci z úst státního zástupce, obžalovaných i soudce. Šlo o případ dítěte, které předloni vypadlo z jedoucího vlaku a zemřelo. Senát soudu nakonec po hodinové poradě potrestal vlakvedoucí a průvodčí podmínkami.

„Dveře byly nesprávně zavřené už při odjezdu z železniční stanice Olomouc, hlavní nádraží, což je patrno i na poloze kliky, která byla pod vodorovnou úrovní,“ říká předseda senátu Petr Bednář.

Do třetího vagónu rychlíku mířícího z Olomouce do Prahy na poslední chvíli nastoupil dobíhající muž. Vlakvedoucí a průvodčí se podle předpisů měly pohledem přesvědčit, že za sebou dveře správně zavřel. Jenže to podle soudu neudělaly.

Podle Bednáře to dokazuje kamerový záznam. „Toho posledního cestujícího vidět mohly a musely. Pak bylo jejich povinností pohledem zkontrolovat správnost uzavření dveří. Z místa, kde stály, nemohly na ty dveře vidět, jestli jsou, nebo nejsou správně zavřené. V tomto je právě spatřován nedbalostní výkon jejich práce. Nešly se pohledem přesvědčit na takovou vzdálenost, aby viděly, jestli jsou, nebo nejsou dveře správně zavřené.“

Ženy vinu odmítají. Obě před vyhlášením rozsudku požádaly senát, aby rozhodl v jejich nepřítomnosti. A ze soudní síně odešly. Za usmrcení z nedbalosti dostaly vlakvedoucí a průvodčí podmíněný trest osmnáct měsíců s odkladem na dva roky. Soud tak v podstatě vyhověl návrhu žalobce Jaroslava Rašendorfera.

„Ten trest mám za přiměřený. Z procesní opatrnosti jsem si nechal lhůtu, ale jinak jsem v zásadě spokojený,“ říká.

Obhájkyně průvodčí Jarmila Pospíšilová zvažuje, že své klientce doporučí odvolání: „Proberu to s ní. Sama za sebe s rozsudkem, ani s tím, jak byl zdůvodněn, spokojená nejsem.“

České dráhy se s rodinou vyrovnaly mimosoudně.

„Přestože České dráhy přijaly plnou odpovědnost za tu situaci, tak pozůstalí považují za důležité, aby ta věc byla řádně prošetřena, a to nejen prostřednictvím drážní inspekce, ale i prostřednictvím moci soudní,“ říká zmocněnec rodiny Ondřej Kovář. Dodává, že rozhodnutí soudu respektuje.

České dráhy po nehodě instalují do dveří starších vagónů světelnou signalizaci, kterou musejí pracovníci železnice kontrolovat. Z celkem 685 jich dopravci zbývá dovybavit ještě 100.

autor: mot
Spustit audio