Žáci základních škol se vrací do lavic. Rozdíly ve znalostech jsou propastné, popisují ředitelé

20. duben 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Výuka na základní škole

Základní školy mají za sebou týden prezenční výuky na prvním stupni. V pondělí své spolužáky vystřídala druhá polovina dětí. Učitelé hodiny věnují především opakování, podle ředitelů škol už se totiž mezi žáky naplno ukazují velké rozdíly ve znalostech z období distanční výuky.

„Tuhle roční přestávku v povinnosti chodit do školy a plnit pracovní návyky bude školství obecně velice dlouho dohánět,“ myslí si Simona Zapletalová, ředitelka základní školy v Plumlově na Prostějovsku. Do té dojíždí děti z více než desítky okolních obcí. Už teď učitelé zjišťují, že některé z nich distanční výuku nezvládly. „Myslíme si, že dvacet až třicet procent žáků bude mít problémy vůbec se zvládáním těch základních výstupů,“ pokračuje ředitelka.

Vedení plumlovské školy se teď aktuálně zabývá třeba případem žačky z druhého stupně. „Rodičovská kontrola asi nebyla úplně taková, jaká měla být. Učitelé upozorňovali na neposílání prací, pasivitu v hodinách. Maminka potom provedla důslednou kontrolu,“ přibližuje Zapletalová. Dívce hrozí, že propadne do nižšího ročníku. A podobné případy řeší i na dalších školách.

„Ty nůžky se značně rozevřely. To znamená, že na šikovné děti neměla distanční výuka extra vliv, ale u žáků, kteří pocházejí třeba z nepodnětného prostředí, nebo nemají doma tu podporu, tam si myslím, že budou následky nevratné,“ vysvětluje Petra Rubáčová, ředitelka prostějovské základní školy Dr. Horáka. Podle ní je možné dítě s problémy najít v každé třídě. A to přesto, že škola po celou dobu distanční výuky nabízela doučování. Některé děti by si pak podle ředitelky měly raději ročník zopakovat. „Nevím, jestli můžeme těmto dětem dát nedostatečnou, nebo je můžeme nechat propadnout. Určitě by to bylo ku prospěchu věci, protože oni v podstatě nemají na co navázat,“ dodala Rubáčová.

autor: tas
Spustit audio