Zájem o práci ve školství se zvyšuje. Učit chtějí i vystudovaní učitelé, kteří se výuce delší dobu nevěnovali

23. srpen 2021

Některé školy v Česku se dlouhodobě potýkají s nedostatkem učitelů odborných předmětů nebo třeba matematiky a fyziky. To by se mohlo částečně změnit, ředitelům se totiž hlásí vystudovaní učitelé, kteří po škole zamířili do jiných odvětví a učitelství se delší dobu nevěnovali. Po koronavirové pandemii se ale chtějí vrátit.

„Potýkali jsme se teď s problémem sehnat učitele s aprobací matematiky,“ popisuje Vendula Kosinová, zástupkyně ředitele základní školy v Olšanech u Prostějova. O práci po dlouhém hledání měly zájem jen dvě uchazečky. „Jedna nabídka byla od mladé slečny, která právě absolvovala vysokou školu, druhá byla paní po mateřské dovolené,“ dodává Kosinová.

Na středních školách se zase často potýkají s problémem sehnat učitele odborných předmětů. „Ať už je to zahradník, rostlinář, agronom, pěstitel, chovatel. Největší problém je mechanizátor a strojař. Tam ti lidé jdou raději do praxe, tam nemůžeme ještě konkurovat,“ popisuje Petr Sklenář, ředitel olomoucké střední školy zemědělské a zahradnické. Situace se ale podle něj postupně lepší se zvyšováním platů učitelů.

Zbyněk Kundrum, ředitel olomoucké základní školy Mozartova, v posledních měsících listuje i životopisy, které by do školy dříve nechodily. „Po vystudování vysoké školy spousta pedagogických pracovníků neodcházela do školství, odcháela do soukromé sféry a jiných oblastí. Teď v době koronavirové zjistili, že to školství je krásné. Dostáváme spoustu žádostí,“ popisuje.

S takovými uchazeči se letos setkal i Sklenář. „Právě u učitelů autoškoly, které jsem nabíral, bylo jejich cílem jít učit. Mám vyhlédnutou ještě jednu učitelku odborných předmětů,“ tato uchazečka teď podle ředitele čeká, až se ve škole uvolní místo a ona se bude moci za katedru vrátit.

autor: tas
Spustit audio