Zástupci Přerova nesouhlasí s navrhovanou podobou vysokorychlostní železnice mezi Olomoucí a Ostravou

29. únor 2024

Stavbu tunelu na připravované železniční vysokorychlostní trati požadují obyvatelé tří přerovských místních částí. Obávají se hluku a zhoršení životního prostředí. Pro svůj návrh získali podporu samosprávy.

Podle návrhu Správy železnic by trať měla vést v blízkosti tří přerovských místních částí města  – Vinar, Čekyně a Předmostí. Jejich obyvatelé tvrdí, že provoz na trati negativně ovlivní kvalitu jejich života. Podle samosprávy města by problém vyřešil železniční tunel.

Náměstek primátora zvolený za hnutí ANO Tomáš Navrátil poslal Správě železnic a ministru dopravy dopis, ve kterém požaduje stavbu zhruba tříkilometrového tunelu u Přerova: „Chceme prostě, aby tam byl ten tunel a budeme proto se snažit dělat, co je možné. Rozhodně to bude o penězích, to jsme si vědomi, ale to území je pro nás velmi cenné. Je to opravdu častá vycházková část města Přerova. Bydlí tam tisíce lidí a byla by škoda, kdyby se takto znehodnotila tato část krajiny.“

Marek Pinkava projektový manažer Správy železnic chce technické řešení zhruba desetikilometrového úseku trati dokončit ještě letos: „Ten námět Přerova vyhodnotíme. Zvážíme s projektantem, co se s tím dá dělat, jaký to má dopad do peněz a do dalších věcí. Paralelně s tím to musíme projednat i s ministerstvem dopravy.“ 

Vysokorychlostní trať z Prosenic do Olomouce navazuje na plánovaný úsek pojmenovaný Moravská brána. Společně mají propojit Ostravu s Olomoucí a snížit dobu cestování mezi městy ze současných 45 na 25 minut. Správa železnic chce novou železniční síť začít stavět v roce 2026.

Chcete mít zprávy (nejen) z vašeho kraje pořád při ruce? Odebírejte Zprávy ČRo Olomouc ve svých podcastových aplikacích Můj Rozhlas, Spotify, Google Podcast nebo Apple iTunes.

Spustit audio