Zbude na 25 tisíc lidí jen jedna pošta? Šumperk přijde o tři ze čtyř poboček, zvažuje další alternativy

22. květen 2023 14:59

Vedení šumperské radnice hledá i nadále cesty, jak nahradit zdejším obyvatelům zrušené poštovní úřadovny na území města. Šumperk má na konci června přijít o tři ze čtyř dosavadních poštovních poboček, pro téměř 25 tisíc obyvatel zůstane v provozu jen hlavní pošta v centru.

Město proti plánům bojovalo marně, seznam je už definitivní. Radnice nyní zvažuje například zřízení mobilní pošty či placený režim pošty pro pobočku v Temenici, sdělila ČTK mluvčí radnice Soňa Singerová.

Čtěte také

Radnice bojovala především o zachování pobočky v Temenici, kde bydlí řada seniorů a jsou zde i domy s pečovatelskou službou. Právě tam chtělo město v nouzovém plánu zachovat služby v systému Pošta Partner, kdy se obce podílejí na nákladech a pošta zajišťuje služby. Systém, který funguje i v mnoha obcích na Šumpersku, však podle zástupců radnice nahradil nový model Pošta Partner Plus, který přenáší na město veškeré výdaje. Město by muselo hradit komplet mzdy a energie jako v systému Partner, ale taky pronájem prostor a 25 tisíc korun měsíčně za poštovní licenci. Vzhledem k tomu, že jde o státní podnik, který by měl sloužit lidem, je to nehorázný přístup,“ uvedl starosta Miroslav Adámek (ANO).

Pošta nabídla Šumperku systém Partner Plus. O co jde?

Podle místostarosty Karla Hoška (Šumperáci) nabídku v systému Pošta Partner Plus dostalo město od České pošty jako jedinou možnou alternativu. Ten (projekt) zatím nikde nefunguje a ani Česká pošta nám zatím nedodala potřebné informace, které bychom potřebovali pro další rozhodování. Jisté je jen jedno - platili bychom ještě mnohem více, například za pronájem prostor nebo poštovní licenci. Takže, spíš než státní, by to už byla městská pošta,“ uvedl místostarosta. Přesto věří, že se dohoda nakonec podaří. Čeká nás ale opravdu hodně práce - kromě jednání s poštou musíme uzavřít nájemní nebo kupní smlouvu na provozovnu a zajistit spoustu dalších věcí. Navíc zaměstnanci pobočky už dostali výpověď a hrozí, že přijdeme o kvalifikované pracovníky. Ale nevzdáme to,“ doplnil.

Jaké jsou možnosti?

Město hledá i další alternativy, jak poštovní služby po zrušení poboček přiblížit seniorům nebo handicapovaným, pro které je cesta do centra obtížná. Jednou z možností je například vytvoření mobilní pošty, která by zajížděla do některých částí města, nebo horké linky, na kterou by lidé mohli zavolat a poštovní doručovatelka by v rámci pravidelné obchůzky jejich požadavek vyřešila, doplnila mluvčí radnice.

O snížení počtu povinně provozovaných pošt z 3200 na 2900 rozhodla vláda. Důvodem je snižování nákladů kvůli klesajícímu poštovnímu provozu. Všech 300 poboček bude uzavřeno k 30. červnu.

Chcete mít zprávy (nejen) z vašeho kraje pořád při ruce? Odebírejte Zprávy ČRo Olomouc ve svých podcastových aplikacích Můj Rozhlas, Spotify, Google Podcast nebo Apple iTunes.

Zdroj: ČTK

Spustit audio