Zdeněk Zelenka - režisér a scenárista

8. listopad 2010
Tandem

Talkshow Tandem Jana Rosáka hostila Zdeňka Zelenku, známého režiséra a scénáristu. Dozvěděli jste se, kdo mu nejvíce pomohl na FAMU, dále prozradil, s kým ze svých kolegů z branže by se rád setkal.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Dobrý den, milí posluchači, z Tandemu vás zdraví Jan Rosák. Podle vašich ohlasů si troufám tvrdit, že se na vysílání Tandemu opravdu těšíte, a to zejména proto, že k nám do studia zveme výrazné a zajímavé osobnosti českého společenského života. Dnes zabrousíme do kultury, protože pozvání přijal scénárista a režisér Zdeněk Zelenka. Vítám vás, Zdeňku, dobrý den.

Zdeněk ZELENKA, scénárista, režisér
--------------------
Dobrý den.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
V tomto studiu jsme se viděli naposledy před, no, před pár lety už opravdu. Vypadáte pořád stejně dobře, to musím říct.

Zdeněk ZELENKA, scénárista, režisér
--------------------
Děkuji. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ale moje první otázky budou tudíž směřovat k novinkám ve vašem životě.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak tuhle tu písničku přinesl s sebou do studia Zdeněk Zelenka, můj dnešní host a já se přiznám, že jsem ji slyšel úplně poprvé v životě a asi nebudu sám, kdo ji slyšel poprvé, co?

Zdeněk ZELENKA, scénárista, režisér
--------------------
Tak to je písnička, kterou diváci mohli slyšet poprvé u příležitosti uvedení mého cyklu detektivek Ach, ty vraždy! v hlavní roli s Jiřinou Bohdalovou, který právě běží na ČT vždycky v neděli večer. Text napsal Karel Šíp, nazpíval autor hudby Jirka Škorpík.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jiří Škorpík, jestli se nepletu, to je člen Čtyřtetu?

Zdeněk ZELENKA, scénárista, režisér
--------------------
To je člen Čtyřtetu a my jsme se dali dohromady, když jsme dělali muzikál Golem, tak Jirka dělal s Karlem Svobodou tam aranžé a mě se tehdy velice zalíbilo, jak to dělá. No a dali jsme mu šanci. První jeho práce filmová byl Hlídač č.47, pak mi dělal Kanadskou noc, pak štědrovečerní pohádku Kouzla králů a nyní těchhle těch 5 celovečerních filmů pro Českou televizi, takže se rozjel.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak já bych se teď, když dovolíte, zastavil u těch příběhů. Jestli se nepletu, doktorka Květa Kalendová se jmenuje ta postava.

Zdeněk ZELENKA, scénárista, režisér
--------------------
Ano, ano, ano.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Postava Jiřiny. Je samozřejmě známo, že s Jiřinou spolupracujete rád, dokonce, když jste tady byl naposledy, tak jste podrobně popisoval, jak jste pro ni uzpůsobil scénář.

Zdeněk ZELENKA, scénárista, režisér
--------------------
Ne jeden.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No ne jeden samozřejmě, ne jeden. Ale tohle to je přímo asi napsáno Jiřině na tělo, viďte?

Zdeněk ZELENKA, scénárista, režisér
--------------------
To je od samého začátku myšleno právě pro Jiřinu Bohdalovou a má to takovou historii. My jsme kdysi dávno dělali takovou celovečerní komedii kriminální, podle jednoho anglického autora a jmenovalo se to Paní Piperová zasahuje a byla to kriminální komedie a tehdy to mělo u diváků velkej úspěch a říkali jsme si: Herdek, to by bylo pěkný, kdyby ta Jiřina se někde objevila jako taková česká detektivkářka, někde by tak pátrala /nesrozumitelné/. No jo, ale já jsem dlouho na to neměl nápad, jak to vlastně udělat, no a teprve před 3 lety, když došlo na lámání chleba, kdy mi zase Jiřina neustále telefonovala, tak kdy už to bude, kdy se do toho dáme a tak dále, znáte ji, no, tak se to podařilo jaksi domluvit s Českou televizí a vznikla ta konkrétní nabídka, abych teda scénáře psala. Takže myslím si, že je to taková velká příležitost ukázat šíři toho hereckýho umění Jiřiny.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jiřina, jak ji známe, má samozřejmě svoje mouchy, ona dokáže prostě, když potřebuje, tak někomu říct přesně to, co si myslí, ale jak ji znám, tak při práci je tak neuvěřitelně profesionální a tak v tom dobrém slova smyslu do té práce zažraná, tak si myslím, že to musela bejt skvělá práce s ní.

Zdeněk ZELENKA, scénárista, režisér
--------------------
Tak my jsme udělali spolu, jsme to počítali nedávno, téměř 20 celovečerních titulů, takže už se známe natolik dobře, že já vím, že některé lehké impertinence musí člověk přejít mávnutím ruky, dialogy typu: Člověče, takhle blbě jsi to napsal. Tyhle ty dialogy, to já nebudu hrát. A já říkám: No jo no, tak to víš, talentovaná by to sehrála, no. A takovýhle vtípky tam samozřejmě padaj, ale jinak spolupráce je to vždycky výborná, protože Jiřina je samozřejmě jedna, bych řekl z velkých hvězd českého filmu a zaslouženě. A je to profesionálka, která má neuvěřitelný cit pro míru a ví, že když hraje v žánru, který třeba je v tom prvním díle, že to je kriminální komedie s nadsázkou, tak má cit pro tu nadsázku. Pak třeba druhý díl s Viktorem Preissem je zase civilní herectví, takže krásně udělá civilní herectví, prostě ten cit pro žánr, pro míru, jo, je u ní teda příkladný. A já se opravdu divím, že třeba ona neučí na škole, protože ty její zkušenosti s herectvím, jo, ty jsou bezbřehý a myslím si, že jako by měla co předat.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Takový režisér, jako třeba Zdeněk Zelenka, který je dnes hostem Tandemu, nevím, jestli to diváci a posluchači tuší, musí už při přípravě svého filmu, případně televizního díla tolik cestovat, až hanba, jak se říká, protože takzvaně jezdí se na obhlídky a podobně a pořád někde prostě je na cestách. Ale možná, že vás to neodradí od toho, abyste byl, Zdeňku, i cestovatelem vášnivým v soukromí. Je to tak?

Zdeněk ZELENKA, scénárista, režisér
--------------------
Tak je to tak, já vlastně cestuji strašně rád, ale většinou je to v rámci teda profese, jo. Ale loni jsme udělali s přáteli takový jako zásadní rozhodnutí, že se takzvaně vykašleme na Vánoce, jo, protože už tyhle ty orgie konzumů už prostě mě přestali bavit a kolegy taky některý ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
I stromeček a všechno to, to rušíte, jo?

Zdeněk ZELENKA, scénárista, režisér
--------------------
Všecko. Tak jsme řekli: Ano, zrušíme letos Vánoce. Ty poslední jsme zrušili. Samozřejmě dárky jsme rozdali předem a tak dále. Zrušili jsme Vánoce a odjeli jsme s přáteli do Malajsie na ostrov Langkawi a jak jsem zjistil, před Vánoci člověk neuteče, protože přijeli jsme do Langkawi, což je ostrov prostě někde uprostřed širé vody a přicházíme do toho hotelu, jo a tam nás vítaj takový ty ženušky a všechny byly oblečený do Dědy mráze a byly tam stromečky a za piánem seděl klavírista a hrál Má láska. Tak to mě teda porazilo opravdu, jsem říkal: Ano, před Vánoci člověk neuteče. Protože oni, jak věděli, že tam jezdí Evropané na tyhle ty, bych řekl, aby se vyhnuli prostě těm Vánocům, tak nám chtěli udělat radost, tak ty Vánoce prostě dělali na tý Malajsii pro Evropany. Takže my jsme tomu neutekli.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vy jste si říkali: Kdo se vás o to prosil?

Zdeněk ZELENKA, scénárista, režisér
--------------------
Kdo se vás o to prosil, přesně tak. Ale byl to krásný pobyt, byli jsme tam i přes Nový rok a vrátili jsme se nějak kolem, v půlce ledna. Takže to byl takový můj výlet za hranice všedních dnů.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To se mi líbí, to, jak si pořád tak leckdo stěžuje, že ta zima už není, jak bývala, že už není tolik sněhu, tak ať jede do Malajsie a tam si nemá na co stěžovat potom vůbec. Co třeba za různými festivaly, taky jste někde cestoval?

Zdeněk ZELENKA, scénárista, režisér
--------------------
No, tak cestovával jsem, jo, teď jsem dlouho na nějakým mezinárodním festivalu nebyl. Byl jsem jako pozvaný do Německa na nějaký festival, ale já to odmítám, protože jak se říká, dost člověk pracuje a není na to moc čas, jo. A vzhledem k tomu, že já se přiznám, že ty festivaly, už mě to nudí, jo, jako když chci nějaký film, podívám se na něho doma nebo si zajdu do biografu. Ale mám v této republice takový 3 malý festivaly, kam jezdím téměř pravidelně. To je festival ve Zlíně, Festival filmu pro děti a mládež, to je vlastně největší a nejstarší festival na světě dětských filmů, a pak je to teda Ostrov nad Ohří, kam jezdím taky pravidelně, to už je 42. ročník, tam jsem jezdil ještě jako dítě, takže ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vážně? 

Zdeněk ZELENKA, scénárista, režisér
--------------------
No jo.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A jako za filmy jste tam jezdil?

Zdeněk ZELENKA, scénárista, režisér
--------------------
Ne, ne, ne, ne, ne, já jsem tam byl prvně, když mi bylo asi 15 let a to mě tam pozval Ota Hofman, scénárista, který mě poznal, když jsem v 15 letech vedl Dětský filmový klub v Ústředním domě kultury a mládeže Julia Fučíka na Vinohradech, jo.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To vy jste byl takhle už jako ...

Zdeněk ZELENKA, scénárista, režisér
--------------------
Já už byl /nesrozumitelné/.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jako fanatik filmovej.

Zdeněk ZELENKA, scénárista, režisér
--------------------
Já byl fanatik. A tam právě tímhle tím fanatismem jsem vstoupil jaksi do povědomí Oty Hofmana a on si mě oblíbil a dělal mi takovýho konzultanta a pozval mě právě na tenhle ten festival. Mimo jiné, Ota Hofman vlastně zapříčinil, že jsem se stal režisérem, protože jsem maturoval a hned v pátek jsem maturoval, v pondělí už jsem pracoval na Barrandově jako asistent režie, on mě tam hnedka přihlásil a na nic se mě neptal. Takže jezdím právě rád na takovýhle festivaly do Ostrova nad Ohří, kde ..., mimo jiné do Ostrova nad Ohří, který se dneska jmenuje Festival Oty Hofmana. No a pak mám festival v Novém Městě nad Metují, to je festival filmové a televizní veselohry, kde ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Kde jsme se potkali taky.

Zdeněk ZELENKA, scénárista, režisér
--------------------
Kde jsme se potkali. A tam já jsem vždycky v porotě, jo, takže tam vidím tu úrodu komedií, co se natočí každý rok tady u nás.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak, jak jste to jmenoval, tak to je snesitelný, protože to je blízko, člověk nemusí se štvát daleko určitě.

Zdeněk ZELENKA, scénárista, režisér
--------------------
Jsou to takové přehlédnutelné festivaly, jak říkám, když tam člověk přijede, tak se neutopí jaksi v tom množství.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A může to přehlédnout všechno, ano.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Padlo tady v povídání mého dnešního hosta scénáristy a režiséra Zdeňka Zelenky jméno Oty Hofmana, to byl klasik české kinematografie a dětského filmu zvlášť. Ale možná, že teď padnou jména další nebo jméno další. Když se vás, Zdeňku, zeptám na osobnost, kterou z historie a může to být samozřejmě z vašeho oboru, ale nemusí nutně, kterou obdivujete a se kterou byste se potkal rád, kdyby to šlo, někam do kavárny při kafíčku, při skleničce dobrého vína si o něčem zajímavým popovídat?

Zdeněk ZELENKA, scénárista, režisér
--------------------
Tak těch lidí třeba z mého obou by byla neuvěřitelná spousta, pochopitelně bych rád poznal režiséry světového filmu, režiséra Forda nebo Hitchcocka, s tím bych si strašně rád popovídal. Teď jsem točil jeden thriller, tak jsem se s ním jaksi, bych řekl zapotil, takže to bych si s ním rád popovídal, aby mi řekl, jak on na to chodil ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To si právě myslím, jestli byste tahal rozumy, jak na to chodil, jo?

Zdeněk ZELENKA, scénárista, režisér
--------------------
Tahal bych rozumy samozřejmě, protože on vlastně vymyslel takovou tu abecedu toho hororu nebo toho strašení, že jo, ten neustálý náznak hrůzy a tušení a hrůzy a tak dále. No, z českých bych to byla velká spousta režisérů, Karel Kachyňa by mě zajímal osobně anebo vypravěč jiného typu, a to je Martin Frič. To je pro mě režisér, já jsem mimochodem o něm natočil dokument. Martin Frič je klasik českého filmu a měl jsem tu čest teda, bych řekl, nahlédnout i do jeho soukromí přes teda jeho příbuzné, že jo, přes herce, který s ním spolupracovali a vždycky mi bylo vlastně záhadou, jak tento člověk i v době, kdy nebylo, bych řekl, kultivovanosti moc přáno za tý první republiky, kdy vítězili režiséři u diváků, jako byl Slavínský nebo tak, tak jak on dokázal ty lidové komedie udělat s vkusem tak, že dodneška vlastně fungují. Třeba jeho Kristián a další a další nebudeme jmenovat, jak on dokázal si vybojovat to, že to nebude podbízivý a že to bude prostě výhledově jaksi promítatelný i po 10, 20, 50 letech. Takže ten by mě zajímal, jeho bych řekl fígl, jak na to on chodil.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Určitě vám leccos může prozradit Jiřina Bohdalová, která s ním taky točila.

Zdeněk ZELENKA, scénárista, režisér
--------------------
Ona s ním točila a právě ona mi vyprávěla o něm hodně, že jo. Točila s ním Hvězda zvaná Pelyněk, měla točit dokonce jeho poslední film Nejlepší ženská mého života. Ale protože se jí ta role zdála nějak malá, tak to pustila. No a dneska lituje, protože to je strašně hezká komedie, která vyšla, že jo. No, myslím si, že takový vypravěč příběhů, jako byl pan Martin Frič, tady opravdu chybí, jo. Vždycky tomu bylo rozumět, bylo to vkusný a bylo to opravdu vtipný.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Po písničce se v podstatě plynule vrátíme k tomu, co jsme tady před chvilkou už se Zdeňkem Zelenkou probrali, to znamená, takovou tu klasiku českého filmu, protože si Zdeněk teď může vybrat, tak jako každý náš host, exkluzivně někoho z klasiků českého humoru. Kam zamíříme?

Zdeněk ZELENKA, scénárista, režisér
--------------------
No, tak scének nebo herců, kterých bych rád třeba osobně zažil a jejichž humor jsem obdivoval a obdivuju, je strašná spousta. Já třeba lituju, že jsem se v životě nesešel s Vladimírem Menšíkem. Nemohl jsem ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vy jste se minuli?

Zdeněk ZELENKA, scénárista, režisér
--------------------
My jsme se generačně minuli pochopitelně.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Generačně, no.

Zdeněk ZELENKA, scénárista, režisér
--------------------
Já jsem ho teda na konci života zažil, ještě jako student na FAMU, kde hrál jednomu mýmu kolegovi, taky studentovi, myslím si, že to byla scénka druhého ročníku režie a on si ho v dobré víře obsadil. No a jak známo, pan Menšík byl teda neřízená střela, že jo a kluk poprvé v životě dělal s nějakým takovýmhle ostříleným hercem, že jo, a tak na něho nestačil, no, pochopitelně. Tak on mu to teda v dobré víře, pan Menšík teda odehrál, ale tak mu to zmydlil, poněvadž mu tam dával nový texty a prostě a kluk za to dostal trojku potom. Takže vlastně ten Menšík ho měl málem na svědomí, že kluk propadl, že jo. Ale byl to zážitek s ním. On přišel vždycky do studia a každý ráno přinesl každýmu láhev, to se mi taky líbilo.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vážně? 

Zdeněk ZELENKA, scénárista, režisér
--------------------
No jo, to on jako tak, abysme dobře vycházeli, jo. Takže to mě docela jaksi mrzí, že jsme se nesetkali, protože to by bylo určitě zajímavý. Ale jestli bych si mohl vybrat nějakou scénku, ta právě mezi třeba tím Vláďou Menšíkem a Jiřinou Bohdalovou a že jich měli.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jé, ale to je dobrý nápad, že bychom udělali tuhle tu dvojičku.

Zdeněk ZELENKA, scénárista, režisér
--------------------
Ano, ano.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A Vladimír Menšík, jestli vám to nevadí, Zdeňku, nepřichází s láhví teda, jo.

/ Ukázka /

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já si myslím, že o Zdeňkovi Zelenkovi je docela známo, že jeho kamarádem je další slavný režisér Filip Renč. Myslím, že taky veřejnost hodnotila to, že jste se Filipa mockrát už zastal, když do něj třeba ryl bulvár a tak, což je naprosto v pořádku. Takže to rozhodování, když jsem se vás zeptal, komu dneska můžeme zavolat, bylo docela jednoduché. Ovšem jednoduchý nebude asi ten telefonát úplně, protože budeme volat poprvé v historii Tandemu na loď. Je to tak? Filipe, haló?

Filip RENČ, režisér
--------------------
Ano, Honzo, zdravím vás.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Nazdar, tady Honza Rosák a vedle mě sedí, respektive proti mě Zdeněk Zelenka. A jsi opravdu na lodi, prosím tě?

Filip RENČ, režisér
--------------------
Ahoj kluci. Ano, ano, právě stojím na zádi na heliportu lodi Magic Color, ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Hezky. 

Filip RENČ, režisér
--------------------
... která jezdí z německýho Kielu do Osla, kde jsem vlastně na palubě strávil celou noc a teďko pomalinku přijíždíme k Oslu. Je tady krásně jasno, ale je tady zima, ale je to úžasná tady příroda. Kdysi jsem tady byl takovým obytným karavanem, autem jsem sem dojel vlastně z Prahy a teď se sem vracím po letech a je to tady úžasný.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A jaký osud tě tam zavál dneska, prosím tě?

Filip RENČ, režisér
--------------------
No, byl jsem v Berlíně na televizním festivalu Prix Europa, kde jsem měl film v soutěži Zrozen bez porodu, kterej jsem natočil Český televizi, a tak jsem si řekl, že spojím příjemné s užitečným a tak jsem se vydal ještě do Kielu a z Kielu sem do Norska, protože já strašně rád cestuju a obzvlášť na sever.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Zdeněk Zelenka, před chviličkou taky jsme si povídali o cestování, tak on zase říkal, že jezdí radši na jih. Jezdíte taky někam, Zdeňku spolu, taky s Filipem?

Zdeněk ZELENKA, scénárista, režisér
--------------------
No, my jsme v tý Malajsii byli spolu právě.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jo, to jste byli, jo takhle, takhle, takhle.

Zdeněk ZELENKA, scénárista, režisér
--------------------
Ano, ano, ano.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Popiš nám, prosím tě, jak to vypadá na takovýhle veliký lodi, která jede až do Osla?

Filip RENČ, režisér
--------------------
Jak vypadá?

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No? to je takový ten obří trajekt, takový to město velikánský?

Filip RENČ, režisér
--------------------
Ano, je tady velkej divadelní sál, je tady aquapark, je tady fitcentrum, je tady několik restaurací, ...

Zdeněk ZELENKA, scénárista, režisér
--------------------
Kolik je tam barů?

Filip RENČ, režisér
--------------------
.. je tady taková obchodní třída, kde to vypadá jak v nějakým nákupním centru, je tady přistávací plocha pro helikoptéry, na který právě stojím a je tady nádherná taková vyhlídková kavárna nad tou lodí vlastně, kruhovitá s průhledem vlastně do 360 ° a člověk má pocit, že letí nad tím mořem. Je to opravdu moc hezký a moc to všem doporučuju. Ta kapacita tý lodi je asi 3000 lidí.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jak tě tak tipuju, Filipe, tak ty jsi ovšem nejčastěji v knihovně, viď, lodní, že jo?

Filip RENČ, režisér
--------------------
Ano, v literární kavárně, tam jsem nejradši.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak si tam užij a dej si nějakou knížku i na nás.

Filip RENČ, režisér
--------------------
Ano, dobře. Mějte se, kluci. Zdravím vás do Prahy.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak jo, tak šťastné přistání, měj se hezky, ahoj.

Zdeněk ZELENKA, scénárista, režisér
--------------------
Ahoj. 

Filip RENČ, režisér
--------------------
Děkuju. Ahoj, ahoj, dík.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Říkal jsem tu před chviličkou před písničkou, že Zdeněk Zelenka je výborný kamarád Filipa Renče, a to se mi opravdu, Zdeňku, na vás moc líbilo, že jste se ho zastal, což není tak úplně jednoduché, proti jaksi bulváru, proti tomu proudu jít a ztratil jste za něj dobré slovo. Což je samozřejmě prima. Ale teď to obrátím trošku. Kdo zase vám naopak v životě pomohl, nemyslím tímhle tím způsobem, ale vůbec jaksi?

Zdeněk ZELENKA, scénárista, režisér
--------------------
Tak to jste mě zaskočil, to musím zapátrat teda v paměti. Ne, že by těch, ne, že bych nevěděl konkrétního člověka, ale ono těch lidí je vždycky strašně moc. V různých etapách pomohou různí lidé, že jo. Samozřejmě, když to vezmu do úplné prehistorie, tak na začátku vám nejvíc pomáhají rodiče, co si budeme povídat, že jo. A rodiče už tady dávnou nejsou, takže když to vezmu přes profesi, no, tak tam musím říct, když se to třeba dneska nehodí, poněvadž doby se mění různě, jak říkal pan Werich: Člověk překáží v každé době jiným způsobem. Tak mě třeba na FAMU velice pomohl režisér Jiří Sequens, který mě věřil jako režisérovi, jako studentovi teda, že jo, režisérovi ještě ne, ale zrovna tak Bořivoj Zeman na FAMU byl vynikajícím pedagogem, na kterýho rád vzpomínám, že jo. A pak potom různí takoví lidé, kteří vám pomůžou v těch rozhodujících okamžicích. Třeba když jsem v roce 1990 se ocitl na volné noze, protože nás všechny propustili z Barrandova, že jo, dneska si myslím, že to bylo správný, tak najednou se objeví třeba jeden člověk, jménem třeba Bohumila Zelenková a ta mi nabídla práci pro Českou, teda tehdy ještě Československou televizi, no a nechala mě napsat vlastní scénář Radostný život posmrtný. A vlastně díky jí a díky tomuhle tomu scénáři jsem se zase rozjel pro práci, pro tuhle tu firmu jménem Česká televize. Takže v každým tom období se vždycky vynoří, zaplaťpánbůh, teda někdo, kdo vám trošku tu výhybku někam jinam nasměruje.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já si myslím, že tak jako třeba, teď dám hezkou paralelu, ta se vám bude líbit, jako Fellini třeba našel svýho Mastroianiho, tak vy jste našel takhle svou Bohdalku, že jo?

Zdeněk ZELENKA, scénárista, režisér
--------------------
No, tak samozřejmě s paní Bohdalovou dělám rád a často, ale zrovna tak já nevím, třeba s Viktorem Preissem. My jsme natočili s Viktorem taky takových 15 celovečerních titulů od Lakomce, Brouka v hlavě, poslední teda Kanadskou noc, hrál mi v té první komedii Radostný život posmrtný, takže my spolu taky děláme 20 let. A zrovna tak rád spolupracuji s jinými, s Františkem Němcem, Vaškem Postráneckým, takže to je taková plejáda mých oblíbenejch herců.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Samá hezká jména, samí velcí herci, to je dobře.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Zdeněk Zelenka je režisérem nejen filmovým, nejen televizním, ale také divadelním. V poslední době jste, Zdeňku, se hodně zaměřil na muzikály. Vaše jméno se objevuje na plakátech muzikálových velkých počinů. 

Zdeněk ZELENKA, scénárista, režisér
--------------------
Ano, ale musím říct, že ne jako režisér, ale jako libretista. Jo, já jsem teda jaksi autorem ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ano, ano, to jsem myslel.

Zdeněk ZELENKA, scénárista, režisér
--------------------
... těch věcí, to znamená, třeba jsem napsal divadelní muzikál Rebelové a divadelní muzikál Golem, že jo. Ale jako režisér jsem se podílel na jedné hudební komedii a to v Divadle Semafor, když se otevíralo Divadlo Semafor, tak pan Jiří Suchý mě jaksi oslovil, jestli bych nerežíroval teda jeho hru na otevření Divadla Semafor. Takže tam jsem se projevil jako režisér. Ale jinak spíše autorsky teda, než režie.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A to vás neláká, jaksi režírovat velkej muzikál nějakej, velkou plochu?

Zdeněk ZELENKA, scénárista, režisér
--------------------
Tak láká, ale na druhý straně se tomu trošku bráním, protože já, jak jsem zvyklý si to většinou psát a režírovat, tak u toho muzikálu si myslím, že to chce 2 lidi, jo. To znamená, jeden ať to vymyslí a druhej, ať to zrežíruje, poněvadž to musí, aby to fungovalo, být taková sbírka nápadů, že já většinou, když to napíšu, tak už se vyčerpám z těch nápadů a potom ještě přijde jako režisér čerstvá síla a sám si teda jako autorovi nadávat a dávat do toho další nápady, to už myslím, že je nad lidský síly. Člověk musí vědět, kde asi by tak měl fungovat a kde už to nechat tomu druhýmu. Takže proto to dělal potom třeba Filip Renč.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Dobře, ale jako scénárista, jako libretista máte teď něco nového?

Zdeněk ZELENKA, scénárista, režisér
--------------------
Tak Olda Lichtenberg, producent mě vyzval, abych napsal muzikál na hity Karla Svobody, jmenuje se to Lady Karneval. Když všechno dobře půjde, bude to příští rok v Divadle Hybernia mít premiéru tak kolem října asi. A byl to velký oříšek vůbec to nějak sestavit, přijít na to, jak vlastně udělat příběh na hity Karla Svobody.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Něco jako Mamma Mia?

Zdeněk ZELENKA, scénárista, režisér
--------------------
No ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je lákavý, co?

Zdeněk ZELENKA, scénárista, režisér
--------------------
Je to lákavý, ale já jsem se musel, poněvadž s Karlem jsme dělali teda ten poslední rok velmi intenzivně toho Golema, tak jsem si musel velice podrobně projít jeho celým dílem a tak si to tak jako utřídit, co vlastně on dělal, že jo. On dělal jednak milostné, samozřejmě hlavně milostné písně, jo, pak komediální, že jo a pak pohádkové a tak dále. A abych je mohl použít, abych mohl vyzobat to nejlepší, tak jsem musel vymyslet příběh, kde by byla jak pohádka, tak komedie, tak teda samozřejmě lovestory a to nebylo jednoduchý teda, jo. Takže jsem napsal libreto a teď je zajímavá situace, musím říct, že se sešlo několik těch scénářů v různých stádií rozpracovanosti a Olda Lichtenberg udělal takovou chytrou věc, si myslím, že to nechal na posouzení guru muzikálovému, a to je pan režisér Bednárik. A pan Bednárik teda řekl, že teda by se měl dělat ten můj scénář, což mě potěšilo a zároveň jsou pro jak Vendula Svobodová, tak prostě další. Jediný, kdo trošku tomu teďko brání, je teda syn Karla Svobody Petr, který zatím z důvodu mě ne zcela jasných, nechce dát autorská práva, která mu náleží jako synovi. A do toho pozadí moc nevidím, ale vím, že to je zatím jediný takový, bych řekl fakt, který tomu brání v tý realizaci. Uvidíme, jak to dopadne. Myslím si, že vše je teďko v rukou Petra Svobody.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jestliže to dobře dopadne a já věřím, že ano, bylo by to škoda, kdyby ne, nejenom škoda práce, ale škoda jaksi i pro nás pro diváky. Už to bude mít nějaký název, abychom se trošičku orientovali?

Zdeněk ZELENKA, scénárista, režisér
--------------------
Ano, Lady Karneval.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jo, Lady Karneval, aha, aha.

Zdeněk ZELENKA, scénárista, režisér
--------------------
Lady Karneval, ano, ano, to se takhle bude jmenovat. Já myslím, že to je jedna z nejoblíbenějších písní od Karla Svobody.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Určitě. 

Zdeněk ZELENKA, scénárista, režisér
--------------------
A že Lady Karneval je i hezký titul.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je krásný, to půjde i do zahraničí určitě. 

Zdeněk ZELENKA, scénárista, režisér
--------------------
Aspoň na Slovensko.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Moc vám děkuju, Zdeňku, za vaši příjemnou návštěvu a příjemné povídání, do kterého se nám hezky vmísil i z lodi směřující do Osla Filip Renč. Moc děkuju, ať se všecko daří a ať se brzo na premiére Lady Karneval potkáme. Mějte se hezky.

Zdeněk ZELENKA, scénárista, režisér
--------------------
Já děkuji za pozvání.




Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je firma NEWTON Media a.s. Texty neprocházejí korekturou.

Reprízováno 15. července 2011.

Spustit audio