Železničáři začali na Olomoucku kácet stromy kolem trati, které by mohly ohrozit vlakovou dopravu

V těchto dnech postupně mizí suché nebo poničené stromy podél vlakových tratí na Olomoucku. Drážní úřad začal s jejich kácením. Každý zásah ale musí konzultovat s ekology. Trať, která je podle úředníků velmi ohrožená pádem stromu na koleje, vede napříč chráněnou krajinnou oblastí.

V těchto dnech postupně mizí suché nebo poničené stromy podél vlakových tratí na Olomoucku. Drážní úřad začal s jejich kácením. Každý zásah ale musí konzultovat s ekology. Trať, která je podle úředníků velmi ohrožená pádem stromu na koleje, vede napříč chráněnou krajinnou oblastí.

Spolu se zaměstnanci Drážního úřadu pracuje v Litovelském Pomoraví také entomolog ze správy místní chráněné krajinné oblasti. „Jednak provedl vyznačení stromů, které by měly být ponechány ve stávajícím prostoru 25 metrů s tím, že u nich nedojde k úplnému skácení,“ vysvětlil ředitel Správy CHKO Litovelské Pomoraví Michal Servus. „Bavíme se převážně o starších stromech, které jsou z hlediska struktury zajímavým biotopem pro některé druhy hmyzu, případně dutinové hnízdiče,“ dodává.

Podle mluvčího Drážního úřadu Martina Nováka jde spolupráce s ochránci přírody zatím dobře. I když úplně vyloučit případné neshody do budoucna nemůže. „Hlavní problém je v tom, že máme dvě legislativní normy, které si tak trochu odporují. Je to Zákon o dráhách, který definuje ochranné pásmo, a pak máme Zákon o ochraně přírody,“ uvedl mluvčí.

Ekologové se úřadu snaží vycházet vstříc, ale k úbytku porostu obzvlášť v CHKO přistupují velice opatrně. Jak vysvětlila mluvčí Lesů České republiky Věra Jouklová, v posledních letech naši přírodu ohrožuje chřadnutí jasanů, a dlouhodobě například kůrovec. „V úseku Přírodní rezervace Litovelské luhy bude veškeré dřevo na žádost Správy CHKO Litovelské Pomoraví ponecháno na místě k zetlení. Chřadnutí jasanů ale pokračuje, takže se musí počítat s další těžbou,“ říká Jouklová.

Po dohodě s ochránci přírody musí dělníci stihnout práce na trati mezi Štěpánovem a Červenkou do jara, tedy do doby hnízdění. Na dalším úseku od Červenky po Moravičany budou moci pracovat zase až v době vegetačního klidu.

autor: sol
Spustit audio