Změna dodavatele energií může znamenat spoustu bezesných nocí, říká právník Jan Hejtmánek

22. listopad 2017
Právní poradna

Spotřebitelé mají právo změnit dodavatele elektřiny a plynu, ne vždy ale přechod proběhne hladce a ne vždy je výhodný. Pozor si dávejte zejména na uzavírání smluv prostřednictvím podomního a telefonního prodeje, na aukce energií nebo zprostředkování a nabídku spojenou s LED žárovkami. „Denně se na nás obrací lidé, kteří nejdřív podepsali a až pak promýšleli,“ říká Jan Hejtmánek, zástupce Sdružení obrany spotřebitelů asociace.

„Nepodepisujte nic, neuzavírejte žádnou smlouvu, pokud si nejste jisti jejím obsahem,“ varuje právník. Lidé kolikrát ani nevědí, že nějakou smlouvu vůbec uzavřeli. „Zazvoní na ně člověk s tím, že jim přišel odečíst energie a zkontrolovat vyúčtování. Získá důvěru lidí, kteří si myslí, že jim jen něco poradí. A až za pár dnů dostanou opis smlouvy nebo vyrozumění o zahájení dodávek, tak si uvědomí, že udělali chybu. Vždycky se s tím dá samozřejmě něco udělat, ale už jsou s tím spojeny nějaké problémy,“ popisuje častou situaci Hejtmánek.

Elektroměr rozhodně neukazujte každému člověku, který si o to řekne. Odečty energií vycházejí přímo ze zákona, vždy se o nich dozvíte dostatečně dopředu. Ve schránce nebo na domovní nástěnce najdete oznámení. „Přijde pověřený pracovník, který vám ukáže průkazku. Rozhodně vám ale nebude nic nabízet a už vůbec po vás nebude chtít podepisovat nějaké papíry,“ upozorňuje právník.

Nikdo nemá právo bez našeho souhlasu vstupovat na náš pozemek, do našeho bytu a nahlížet do našich smluv. Podomní prodejci často jednají na hranici zákona, mnohdy i za jeho hranicí, protože v celé řadě měst je podomní prodej zakázaný. „Pozor ale - to, že uzavřete s takovým prodejcem smlouvu tam, kde to není dovoleno, neznamená, že smlouva je neplatná. Jde o dvě nezávislé věci,“ zdůrazňuje Jan Hejtmánek.

autor: voj
Spustit audio