Změnu dodavatele energií si promyslete. Nabídky nemusejí být tak výhodné, jak se na první pohled zdá

Podomní prodej
Podomní prodej

„Nepodepisujte nové smlouvy ve dveřích, dobře mnohdy vypadají jen na první pohled,“ radí Jan Hejtmánek z SOS Asociace. Problémy s tzv. aukcemi energií jsou stále častější.

Zprostředkovatelé, kteří s nabídkou výhodného odběru přicházejí, jsou dokonale vyškolení. Umějí se dobře obléknout a vystupovat přesvědčivě. „Vědí, že něco zabere na seniora, něco jiného zase na mladé lidi nebo třeba maminky na mateřské,“ popisuje šumperský právník. Člověk často bez velkého přemýšlení odkývne a podepíše něco, co vlastně nechce.

Ve smlouvě se zprostředkovatelem musí být uvedena přinejmenším jeho adresa. „Obecně doporučuju s ním vždycky jednat písemně, ne telefonicky. Posílejte doporučený dopis,“ radí Jan Hejtmánek. A dodává, že se občas stane, že spotřebitel nedostane do ruky ani kopii smlouvy. „Vyžadujte ji, ze zákona na ni máte nárok,“ zdůrazňuje právník.

Nikdy neukazujte faktury, i když je po vás budou chtít. Je to nejčastější trik zprostředkovatelů. „Z faktury zjistí, u kterého dodavatele jste, a hned vám řeknou, že ho zastupují a nabídnou vám výhodnou změnu smlouvy,“ vysvětluje Hejtmánek. Zprostředkovatelé se navíc dozvědí, kolik za energie platíme a obratem nám nabídnou levnější ceny, což v mnoha případech samozřejmě zabere.

Pokud uzavřeme smlouvu přímo s dodavatelem, můžeme ji vypovědět až do 15 dnů po zahájení dodávek. Při uzavření smlouvy se zprostředkovatelskou společností na to ale máme jen 14 dnů od uzavření smlouvy. „Pak už to jde jen po zaplacení nějaké sankce,“ konstatoval Jan Hejtmánek, zástupce SOS Asociace.