Domovem historických Tater se v Kopřivnici stala slévárenská hala. Vystaveno jich je přes osmdesát
Výlet na severní Moravu potěší ty, kteří mají rádi historická nákladní auta, zejména pak značky Tatra. Ať už ikonickou oranžovou Tatru T 148 nebo legendární Tatru kolem světa. I ty jsou k vidění v Muzeu nákladních automobilů v Kopřivnici. Na ploše víc než pět tisíc metrů čtverečních je zaparkováno přes osmdesát nákladních vozidel a podvozků značky Tatra.
Muzeum se nachází v bývalé slévárenské hale, otevřeno bylo slavnostně v listopadu 2021. Nejstarším exponátem je v něm kočár, ale co se týká nákladních automobilů, pak počátek jejich výroby reprezentuje podvozek vozu NW typ K v hasičské úpravě. Tento typ byl dokonce vystavovaný v Buenos Aires v Argentině, kde vyhrál cenu za design.
Celá expozice v muzeu je rozložena do 14 tematických celků, které tvoří například hasičská auta, malá auta s páteří, vojenská technika, závodní auta či automobily expediční.
Mezi exponáty objevíte i podvozek předválečné Tatry 2630, prvního auta, které mělo dvě hnané nápravy vzadu. A které bylo také prvním automobilem, které vyjelo na Lysou horu v Beskydech. I tento vůz demonstroval vynikající schopnosti v terénu, a proto se o něj zajímala i armáda.
I mezi expedičními vozy najdete řadu unikátů, třeba Tatru 138 Lambaréné z roku 1967, vůz z expedice Živá Afrika či vozidlo Tatra 805, které kopřivnická automobilka poskytla cestovatelské dvojici Hanzelkovi se Zikmundem. Různých expedic bylo přitom více než padesát a všechna auta, která náročné cesty podnikla, by se do muzea nevešla, podotýká kurátor muzea Radim Zátopek.
Tatra kolem světa je nepřehlédnutelná
Přehlédnout se ale určitě nedá to největší – Tatra 815 GTC. I díky rogalu, které je vedle auta zavěšené a které členové expedice používali. Je to Tatra, která na cestě kolem světa během tří let projela 67 zemí. Dovnitř se návštěvníci běžně nedostanou, ale auto dobře zná někdejší dlouholetý zaměstnanec Tatry Antonín Vurst, který byl tehdy členem organizačního týmu.
S pětičlennou posádkou se tato Tatra vydala na cestu před více než 35 lety. Auto má speciální nástavbu, která členům expedice poskytovala potřebné zázemí. Obytný prostor je velký, vybavený technikou české výroby, včetně ledničky, sprchového koutu či prostoru pro vyvolávání filmů. Tatra je podle pamětníků téměř kompletní, chybí jen motocykl babeta a plynové bomby. Zpět do vlasti se z výpravy vrátila v roce 1990.
Až si do kopřivnického muzea uděláte někdy sami výlet, můžete ho spojit i s prohlídkou Slovenské strely. Naleštěný kompletně zrenovovaný motorový vůz, který Tatra ve třicátých letech minulého století vyvinula pro Československé dráhy, jezdil mezi Prahou a Bratislavou. Teď stojí hned vedle muzea v proskleném výstavním pavilonu.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka