Dopřejme tělu pestrý a hodnotný jídelníček, v dobrém nám to vrátí

Odbornice na výživu Iva Klimešová
Odbornice na výživu Iva Klimešová

Mladší ročníky si dnes nechávají počítat tělesné hodnoty a rozepsat jídelníček do poslední kalorie, na druhé straně potkáváme seniory zdánlivě spokojené s rohlíkem a čajem.

S doktorkou Ivou Klimešovou jsme mluvili o kefíru z řas, o roli aperitivů, ale i o zdravém selském rozumu. „Například mléčné výrobky, výborný zdroj bílkovin i vápníku ráda a záměrně střídám," líčí své spotřebitelské chování podložené znalostmi Iva Klimešová.

To je jedno hledisko pestrosti. To další spočívá v průběžném, dlouhodobém a rozumném výběru pestré, ale vyvážené škály potravin. Ke zdraví skutečně stačí rozmanitý jídelníček, bezdůvodné jednostranné dopování se zvláštním množstvím jedné složky, jednoho prvku nebo vitamínu odborníci nedoporučují.

Podvýživa je zrádná

To, že je nemocný, ležící či dokonce hospitalizovaný senior podvyživený, často nemusí být na první pohled poznat. A nemyslívá se na to. Problém je to ale vážný, leckdy až smrtelně.

V době nemoci, ale ideálně už dávno před tím, než onemocníme, dbejme o vyvážený, pestrý a především přirozený přísun bílkovin, sacharidů a tuků. A stejně tak i stopových prvků a vitamínů.