Hvězdou olomouckého festivalu Baroko bude kanadský loutnista Michel Cardin

31. říjen 2018

Zvuk barokní loutny v podání světově uznávaného hudebníka Michela Cardina a také několik novodobých premiér skladeb pro hraběte a mecenáše Adama z Questenberga nabídne 21. ročník hudebního festivalu Baroko, který dnes začíná v Olomouci. Zaměřuje se na dobovou interpretaci hudby 17. a 18. století.

Chlouba festivalu, kanadský loutnista Michel Cardin přehlídku dnes zahájí, bude to jeho česká premiéra. „Já jsem na Michela Cardina přišel tak, že jsem si koupil kompletní vydání s hudbou Silvia Leopolda Weisse. A byl jsem tím tak učarován, že jsem se s tím člověkem chtěl potkat, a tohle byla taková záminka,“ přiznává osobní důvody ředitel festivalu Tomáš Hanzlík:

Festival se zaměřuje na uvádění novodobých premiér barokních a klasicistních skladeb napsaných na Moravě nebo pro mecenáše, kteří jsou s Moravou nějak spjatí. Další koncert tak bude patřit Františku Antonínu Míčovi. Hanzlík chce při něm zbořit jeden z mýtů. „Mezi odborníky panuje na Míču takový dost negativní názor, že to zkrátka není moc dobrá hudba. Já jsem si říkal: důvěřuj, ale prověřuj. A proto jsme vlastně už podruhé rozhodli hrát Míčovy skladby a každého, koho by zajímalo, jak to s tou kvalitou Míčovy hudby je, bych chtěl na tento koncert speciálně pozvat, protože to je krásná klasická barokní hudba,“ uvedl ředitel.

Caldara se vyrovná Händelovi a Bachovi

Další koncert v polovině prosince patří oblíbenci Tomáše Hanzlíka Antoniu Caldarovi. „Rozsahem i kvalitou díla je srovnatelný s Bachem a Händelem, ale na Caldaru jako by nezbyl prostor, ani sláva. Je to ale opravdu mimořádná osobnost a pro mě je zajímavější než ti dva jmenovaní,“ komentuje.

Podle Hanzlíka barokní hudba byla velmi marnotratná. Skladby na objednávku se hrály jen jednou sezónu. Někteří skladatelé ale povedené motivy využili i ve svých dalších dílech. „Třeba Antonio Vivaldi. U Antonia Caldary jsem zatím na nic takového nenarazil, to je neuvěřitelné při tom množství hudby, kterou vyprodukoval. Třeba operu složil za 14 dnů. Je neuvěřitelné, jakým způsobem komponovali, jako když kráva mléko dává, prostě ráno sedli ke stolu a psali,“ vypráví Hanzlík.

Pracný je i přepis z dobových zápisů a tabulatur, i když pomáhají moderní technologie. „Pokud je ta partitura nečitelná, je potřeba vytvořit moderní partituru a to děláme většinou v notografických programech I když musím říct, že Caldara operu složil za 14 dnů a my jsme ji přepisovali půl roku,“ dodává Tomáš Hanzlík.

Většinu koncertů festivalu Baroko zaznamenává Český rozhlas Olomouc pro stanici Vltava.

autor: bam
Spustit audio