Jakub Klecker: Dobrý dirigent se musí oddat dílu a nevymýšlet věci, které nejsou v notách

20. září 2019

Po čtyřech letech v pozici hudeního ředitele opery Národního divadla moravskoslezského se Jakub Klecker stává šéfdirigentem Moravské filharmonie Olomouc. Těší se na blízký kontakt s hudebníky. „Už jsem cítil potřebu být nablízku orchestru, se kterým bych mohl budovat zvuk, reprertoár a kde bych tmelil kolektiv,” řekl ve Vizitce, kterou připravil Michal Bureš.

Narodil se na Moravě, má rád hudbu Bohuslava Martinů a díky rodičům - pěvcům už jako dítě sledoval operu ze zákulisí. Zblízka tak poznal koncertní provoz, včetně tváře naštvaného dirigentů po pozdním příchodu hudebníka. Později vystudoval pražskou HAMU, kde ho dirigování učil i Jiří Bělohlávek, a dnes, v sedmatřiceti letech, s rodinou ve volném čase rád chodí po rozhlednách.

Volný čas je však komodita, které se Jakubu Kleckerovi s velkou pravděpodobností opět nebude dostávat. Za pár dní ho totiž v olomoucké Redutě čeká inaugurační koncert v roli nového šéfdirigenta Moravské filharmonie Olomouc.

Vyvarovat se dynamickým retuším

Na toto místo přichází po Petrovi Vronském a bezmála devadesátičlennému tělesu by rád nabídl všechny vlastnosti dobrého dirigenta: skromnost, pokoru, dokonalou připravenost včetně znalosti historického kontextu partitury, entusiasmus a také osobní zodpovědnost vůči dílu. „Musíte se mu plně odevzdat a nevymýšlet věci, které v notách nejsou,“ řekl ve Vizitce. „Vyvarovat se dynamickým retuším i nepodloženému opravování některých tónů, i kdyby to mělo dílu prospět.“

Nový šéfdirigent Moravské filharmonie Jakub Klecker

Ačkoliv Jakuba Kleckera oficiální „korunovace” teprve čeká, za sebou už má s olomouckými filhamroniky zájezd do vídeňského kocertního sálu Musikverein, kde jejich pojetí Beethovena a Mozarta sklidilo dlouhý potlesk i dobré kritiky. V roli šéfa už také učinil rozhodnutí „rozsadit“ houslisty, první a druhé housle rozdělil do protilehlých stran orchestřiště. „Už jsme tak hráli dřív, ale nebyl to standard,“ vysvětluje. „Rozhodl jsem se den před první zkouškou. Zvlášť pro druhé housle to bylo náročné, ale myslím, že to nakonec sklidilo ovoce. Soustředěné účinkování obohatilo všechny hráče,“ myslí si.

Do oloumoucké filharmonie – druhé nejstarší na našem území – jde Jakub Klecker z Ostravy, kde čtyři roky působil na pozici hudebního ředitele opery Národního divadla moravskoslezského. Podnětné práce měl podle svých slov stále dost, chyběl mu ale užší kontakt s hudebníky. „Cítíl jsem potřebu být nablízku orchestru, se kterým bych budoval zvuk, repertoár a kde bych mohl tmelit kolektiv.“

Olomoucké publikum chce vychovávat tak, aby kromě žánrové klasiky začalo poznávat i tvorbu autorů jako Philip Glass nebo olomoucký skladatel a pedagog Jan Vičar. V plánu má také vystoupení saxofonového kvarteta a diváky by rád pozval i na koncerty z edice Patriot, během kterých mladí olomoučtí hudebníci doplňují tradiční Haydnův, Mozartův či Beethovenův repertoár.

Spustit audio