Komplikace pro cestující vlakem na trase Lipníkem nad Bečvou a Hranicemi. Kvůli modernizaci trati tam začala výluka

16. únor 2024 09:45

Na železniční trati mezi Lipníkem nad Bečvou a Hranicemi začala ve čtvrtek výluka. Týká se osobních a spěšných vlaků. Jejich pasažéři musí využívat náhradní autobusy. Důvodem výluky je modernizace zhruba šestikilometrového úseku kolejí za víc než dvě miliardy korun.

„Jsou to trochu komplikace, ale člověk musí zvládnout všechno,“ říká Iveta, která stojí na prvním nástupišti nádraží v Lipníku nad Bečvou. Vlakem pravidelně nejezdí, a tak o výluce nevěděla. „Měla jsem jízdenku do Hranic a z Hranic do Studénky. Ale tady paní mi poradila, že teď tu zastavují RegioJety, takže mám přímou cestu bez přestupu,“ popisuje Iveta.

Informace o výlukách svítí i na elektronické tabuli ve vestibulu nádraží v nedalekých Hranicích.  Od ní cestující míří k náhradním autobusům, které jezdí co hodinu a jsou převážně prázdné, většina cestujících raději jezdí rychlíky nebo s jinými přepravními společnostmi.

„Mají možnost jet rychlíkem, protože těch se výluka netýká. Ty jezdí přímo. Lidi si přece jenom raději přivstanou, aby jeli rychlíkem přímo, než aby museli přestupovat,“ vysvětluje v zelené reflexní vestě oblečený koordinátor dopravce Rudolf Huňáček.

Starosta Lipníku nad Bečvou Miloslav Přikryl z Unie pro Lipník výrazné omezení provozu na jedné z nejvytíženějších tratí v Česku chápe. Rekonstrukce ale podle něj výrazně ovlivní život ve městě a jeho okolí. „Přináší to samozřejmě prach, zvýšenou hlučnost, takže to bude určitě provázet po celou tu dobu výstavby. Musím říct, že generální zhotovitel s námi jako s městem komunikuje, snaží se opravovat příjezdové komunikace, zejména ty naše místní a účelové,“ uvádí Přikryl.

Odklad modernizace trati nebyl na místě 

Opravu trati nebylo možné odkládat, tvrdí Dušan Gavenda mluvčího Správy železnic. „Dosavadní stav infrastruktury v tomto úseku vyžadoval častou a nákladnou údržbu, což ovlivňuje plynulost dopravy. Tu zlepší nejen modernizace infrastruktury, ale také instalace nejmodernějšího zabezpečovacího zařízení. Protihluková stěna ve Slavíči pak sníží hlukovou zátěž v okolí trati,“ dodává Gavenda.

Výluka má trvat tři roky. Dlouhodobě ji kritizuje Svaz osobních železničních dopravců. Tvrdí, že jim způsobí škodu přesahující miliardu korun.  Úřad pro přístup k dopravní infrastruktuře ale námitky odmítl. Svaz proti rozhodnutí podal rozklad. Výsledek zatím není známý.

Chcete mít zprávy (nejen) z vašeho kraje pořád při ruce? Odebírejte Zprávy ČRo Olomouc ve svých podcastových aplikacích Můj Rozhlas, Spotify, Google Podcast nebo Apple iTunes.

Spustit audio

Související