Louis CK bez zábran. Z talentovaného komika se stává sebelítostivý apoštol ukřivděnosti

Louis CK
Louis CK

Louis CK, král nekorektních observačních stand-upů, se vrátil na scénu po téměř roční odmlce způsobené skandálem okolo sexuálního obtěžování. Místo zpytování svědomí a humoru na vlastní účet ale zvolil zhrzenost a snahu o popuzení zbytku Ameriky.

Louise CK jsem poznala díky jeho sitcomu Lucky Louie, ve kterém hraje své alter ego – stárnoucího otylého komika, který se rád přejídá, nešťastně se zamilovává, masturbuje, kupuje rybičky a cínové mísy v newyorských obchodech a rád si povídá se svými malými dcerami. Každý díl seriálu je jako malá nepředvídaná facka. Louis má skvělý pozorovací talent, je civilní a přitom umí děj posunout do absurdních končin. Užasle civíte, když jede po celou dobu jednoho dílu za svým otcem, kterého dlouho neviděl, a před dveřmi se vyleká a ujede na motorovém člunu, aniž by ho někdo honil.

Zní to otřepaně, ale epizoda z Afghánistánu, ve které chce dceři jako suvenýr z válečné zóny propašovat nalezené kačátko, je subtilním dílem, pro které je slovo sitcom skoro nadávka. Stejně tomu bylo u jeho stand-upů, které byly podobně nekorektní jako ty od Rickyho Gervaise nebo Jimmyho Carra, ale byla v nich přítomná i empatie a sebekritický vhled. Alespoň tak jsem to vnímala v mém platonickém opojení Justinem Bieberem humoru. Jakožto scenárista, režisér i herec v jednom dokázal být současně otevřený, sžíravý i laskavý k sobě i ostatním, napsala bych tehdy být Mirkou Spáčilovou.

Tady ale líbesbríf končí a začíná období „v komplikovaném vztahu“. Přišel rok 2017 a slavný zrzek byl několika kolegyněmi obviněn z toho, že se před nimi ukájel a nutil je, aby se na něj dívaly. Louis CK v reakci na obvinění napsal pro mě přesvědčivě působící omluvu, ve které se doznal ke svým pokleskům a předesílal dlouhý pobyt v ústraní. Dalo by se čekat, že bude chodit k psychoterapeutovi a zpytovat svědomí. V srpnu 2018 nečekaně vystoupil ve slavném podniku Comedy Cellar, aniž by ve svém stand-upu tematizoval minulé události. To mi ještě přišlo lidsky pochopitelné – možná je lepší mlčet a doufat v odpuštění.

Závěrem předchozího roku ale vystoupil v Comedy Cellar znovu a podle zveřejněného uniklého audiozáznamu se zdá, že se rozhodl k sebedestrukci vlastní osoby a osamělému životu ve stepi. Metá kolem sebe urážkami jako někdo, kdo byl vyhozen z klubu za nevhodné chování, ale stále si myslí, že je v právu. Je především lidským zklamáním, že období, kdy na něj byla uvalena mediální fatva, popisuje v prvé řadě jako rok, ve kterém přišel o 35 milionů dolarů – aniž by se jakkoliv dotkl tématu viny. Zbytek vystoupení jako by se nesl v duchu nejvýstižnějšího výroku večera: „Můj život skončil, je mi to u p….e. Můžete být uražení, je mi to jedno.“ (My life is over, I don’t give a shit. You can be offended, it’s okay).

Co je kontroverzní a co jen upřímné? Trůn nejlepšího komika uvolněný Louisem CK chce Dave Chappelle

Komik Dave Chappelle

Když do mlýnku na maso jménem MeToo spadl loni Louis CK, zůstal trůn americké stand-up comedy prázdný. Nejznámější černošský komik tohoto tisíciletí, Dave Chappelle, jako kdyby s jeho pádem předem počítal. V půlce minulé dekády v podstatě zmizel z povrchu zemského, loni se ale vrátil hned s čtyřmi speciály vydanými platformou Netflix. Chappelle v nich nešetří ani sebe, ani Louise.

Nakládá jak Gerendáš Afroameričanům, s tím, že podle něj nebyli pravými přáteli, aniž by to rozvedl dál. Posmívá se přeživším masakru v Parklandu a jejich protestům před americkým Kongresem – to je něco, čím si pochopitelně podřezal větev nejvíc. Na jeden nádech pak znevažuje teenagery, kteří se identifikují jako nebinární bytosti. On, který se ještě nedávno tak vtipně zastával homosexuálů. A aby toho nebylo málo, vyválí se i v tom, proč podle něj mají Asiati malé penisy.

Je jasné, že stand-up je třeba vidět a slyšet jako celek a nevytrhávat z něj jednotlivé výroky. Jenže právě celek je to, co Louise CK utvrzuje jako člověka, který už nemá co ztratit, ale rozhodl se kolem sebe ještě udělat svinčík. U stand-upu jde bohužel jen těžko oddělit postavu autora od jeho díla. A já jsem upřímně smutná z toho, že se můj tolik oblíbený autor rozhodl změnit v kamikadze ražení Michala Viewegha. Louis CK byl vždy silný v introspekci, pozorování a srdcervoucím humoru, ale jako sebelítostivý apoštol ukřivděnosti převlečené za nekorektnost stojí leda za povzdech.

V čem kdysi spočíval půvab provokujícího komika a kam teď míří jeho kariéra? Poslechněte si glosu Zuzany Fuksové.