Na pardubické třídě Míru stojí první český aviatik Jan Kašpar. A nepotřebuje ani sokl
Na západním konci pardubické třídy Míru stojí už několik týdnů nová socha legendárního českého letce Jana Kašpara. V těchto místech dříve stál hotel Veselka, ve kterém se Jan Kašpar narodil. Letos v březnu uplyne 90 let od jeho smrti.
První český aviatik stojí nohama přímo na chodníku, bez jakéhokoli podstavce. Je mírně rozkročený, opírá se o vrtuli z letadla a dívá se směrem k Zelené bráně. Před sochou je na chodníku vyznačená časová osa, na které jsou zaznamenány nejdůležitější milníky Kašparova života.
Autorem bronzové sochy je František Bálek, který si možnosti vytvořit poctu průkopníkovi letectví velmi považuje. Sám mezi letadly vyrůstal, jeho otec totiž pracoval na plzeňském letišti v Líních, a tak měl spolu s bratrem k letadlům odjakživa blízko.
Sochař zvolil realistické zobrazení postavy Jana Kašpara. Nepostavil ho na podstavec, ale nechal ho stát přímo na chodníku. Pár centimetrů výšky navíc, které mu sochař věnoval, připomíná, že šlo o osobu výjimečnou, odvahou a smělostí vyčnívající.
Pardubičtí už přijali nového Jana Kašpara mezi sebe. Svědčí o tom i událost z nedávného mrazivého rána, kdy mu někdo soucitně oblékl čepici a šálu. Městští strážníci ale pro toto dobrodiní pochopení neměli a Kašpara vzápětí zase odstrojili.
Inženýr Jan Kašpar byl vizionář a snílek
Jan Kašpar se narodil 20. května 1883 v Pardubicích. Velmi brzy se u něj projevilo technické nadání, a tak odešel do Prahy studovat strojní inženýrství. Původně se orientoval na automobilovou výrobu, pracoval pro slavnou automobilku Laurin a Klement v Mladé Boleslavi. Odsud se ale brzy vrátil do Pardubic, kde se svým bratrancem Evženem Čihákem začal stavět první letadlo. Jejich spolupráce ale netrvala dlouho a časem šli každý svou vlastní cestou.
Poprvé Jan Kašpar úspěšně vzlétl 16. dubna 1910, kdy dráhu dvou kilometrů proletěl ve výšce dvaceti metrů.
O rok později 13. května 1911 uskutečnil Jan Kašpar slavný let z Pardubic do pražské Velké Chuchle, kdy vzdálenost 121 kilometrů překonal za 92 minut ve výšce asi 800 metrů. Další dlouhý let byl o měsíc později do Kroměříže, kde této slavné události přihlíželo 15 000 diváků. Letadlo, kterým tyto lety uskutečnil, je dodnes vystaveno v Národním technickém muzeu v Praze.
Kašparovi ale konstrukce letadel ani samotné létání nepřinesly finanční zisk, a tak poslední léta prožil v chudobě. Duševní choroba ho přivedla k dobrovolnému ukončení života vlastní rukou. Zemřel 2. března 1927. První český aviatik Jan Kašpar je pohřben na pardubickém Centrálním hřbitově.
Nejposlouchanější
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Přijměte pozvání na úsměvný doušek moudré člověčiny.
František Novotný, moderátor

Setkání s Karlem Čapkem
Literární fikce, pokus přiblížit literární nadsázkou spisovatele, filozofa, ale hlavně člověka Karla Čapka trochu jinou formou.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
K Modlitbě pro Martu máme všichni osobní vzpomínky. Vnímal jsem to jako velkou čest, říká Cina
-
VIDEO: Aneta Langerová, Bára Poláková či Dušan Vlk. Oslavy 17. listopadu doplnil Koncert pro budoucnost
-
‚Jaký jsem na pódiu, takový jsem v soukromí,‘ přiznává Baumaxa. Vydává novou desku Slibotechno
-
‚Česko není na prodej.‘ Tisíce lidí protestovaly na Staroměstském náměstí proti vzniku vlády ANO





