Nejmladší kamenný most v České republice zdobí město Plzeň
Výlet do Plzně se vyplatí nejen kvůli pivovaru. Věděli jste, že v západočeské metropoli se nachází vůbec nejmladší kamenný most v České republice? A to není jediná zajímavost, která se pojí s kamenným dvou-obloukovým bohatě zdobeným krasavcem nad řekou Radbuzou.
Kamenný dvou-obloukový most tu spojil oba břehy řeky Radbuzy už v roce 1913. A tehdy se také začala psát zajímavá historie změn jeho názvů. Most plný krásných ozdobných prvků a reliéfů, opatřený po každé straně dvojicí budek pro výběr mýtného za jeho použití, se až do roku vzniku první republiky jmenoval příznačně Most císaře Františka Josefa I.
Se vznikem samostatného Československa se most začal poprvé, ale ne naposledy, jmenovat Wilsonův po americkém prezidentovi. V roce 1939 se most krátce jmenoval Most Karla IV. Během druhé světové války a okupace došlo pro změnu k přejmenování na Most vítězství. Když už okupantům teklo do bot a bylo jasné, že válku prohrají, prý se takhle jmenovala řada míst u nás.
Po druhé světové válce se most znovu chvíli jmenoval Wilsonův – podruhé. Ne na dlouho. S Vítězným únorem a komunistickým pučem se z kamenné spojnice přes řeku stal Stalinův most. Později, když Stalin upadl v nemilost, se most chvíli jmenoval Ludvíka Svobody.
Potřetí a snad už napořád Wilsonův most v Plzni
Po roce 1989 se most vrátil, už potřetí, ke svému jménu Wilsonův. Snad už natrvalo. Most si nejen v názvosloví užil své. Byl však natolik dobře naprojektován a postaven, že ve svých 89 letech bez úhony zvládl povodně v roce 2002. Tehdy se řeka v jinak hlubokém kamenném nábřeží vylila až ven do ulic a dotýkala se i horních okrajů oblouků mostů.
Most poctivě vytesaný z žulových dílů projektoval vrchní městský inženýr V. Mencl. Je široký patnáct a dlouhý šedesát metrů. Jedná se o unikátní příklad skloubení vynikající architektonické i umělecko-řemeslné kamenické práce.
Na obou jeho koncích stojí nepřehlédnutelné domky pro výběrčí mýta, které se platilo až do roku 1925. Most původně počítal i s tramvajovou tratí. Do vozovky byly zapuštěny kolejnice, ale tramvaj zde nikdy nejezdila a tak byly kolejnice v roce 1934 vytrhány.
A proč se most pyšní titulem „nejmladší nebo poslední kamenný“? Od stavby mostu přes řeku Radbuzu v Plzni v roce 1913 už se u nás projektovalo a stavělo z betonu.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
‚Pár vteřin a mohli tam všichni zůstat.‘ O stažení hasičů z Vrbětic rozhodla třiceticentimetrová střepina
-
35 let demokracie: Češi dál hodnotí současný režim jako lepší než ten předlistopadový, ukazuje průzkum
-
Drogy a sexuální násilí. Vlivný rapper může dostat doživotí, mezi oběťmi mají být i děti
-
Hurikán Milton udeřil na Floridu. Bouře dorazila k pobřeží dříve a jižněji, než se očekávalo