Olomouc by se měla stát více vyhledávaným turistickým cílem a atraktivním místem pro podnikatele. Návod jak to udělat by měl dát projekt, který právě rozjíždí Univerzita Palackého

10. leden 2019

Udržet a přitáhnout talentované lidi do Olomouce. A taky vylepšit podmínky pro podnikání ve městě. To je cílem nového projektu Univerzity Palackého. 

„Olomouc musí vydávat signál navenek. Podíváte-li se, jakým způsobem se v této oblasti posunulo Brno, jak se hrne dopředu Ostrava, tak my nesmíme ztratit dynamiku a dostát té konkurenceschopnosti. Olomouc je proto ideální místo,“ vysvětluje prorektor Univerzity Palackého Petr Bilík, že konkurenceschopnost Olomouce by mohl udržet právě kulturní a kreativní průmysl. Tedy činnosti jejichž základ jsou lidská tvořivost a talent ať už architektura, design, reklama, film, hudba, knihy, tisk, nová média a veškeré druhy umění.

„Olomouc jako město, které má historické centrum, je navázáno na univerzitu, je podle nás skvělým místem, kde lidé pracující třeba pro start-upy a rozvíjí kulturní život můžou najít zázemí. To všechno dává předpoklady, že Olomouc by mohla zažít něco jako „Bilbao efekt“, kdy se z jednoho malého města díky kulturním institucím a pohybu v kulturním a kreativním průmyslu stal turistický cíl par excellence,“ doplňuje Bilík.

Nový projekt by měl být dát návod, jak ve městě talenty udržet a proměnit image města. Proto momentálně řešitel projektu Rostislav Nétek a jeho tým pracuje na veřejné databázi těchto institucí, firem a dalších subjektů.

„Na základě této databáze my budeme definovat výzkumné otázky, jakým způsobem by byly ty subjekty motivovány zde zůstat, kam odcházejí, z jakých důvodů,“ přibližuje Nétek.

„My jsme se potkali na schůzce v New Yorku, oni tam pracovali pro tamní start-up a když jsme se bavili o tom, že v Olomouci bude vznikat coworking, tak říkali, že je to skvělé, protože v New Yorku být nechcou a můžeme to dělat odsud. Pro město je to obrovská výhoda, jednak, že mají zkušenosti, které sem vozí a druhak, že sem vozí taky peníze,“ popisuje praktickou zkušenost dvou kolegů z coworkingové firmy Radek Holík

Univerzita také zpracuje geoinformační analýzy a vizualizace přílivu a odlivu firem a také důvody těchto změn. K dispozici budou do dvou let, využívat je bude například olomoucký magistrát i agentura CzechInvest.

Spustit audio