Opravy výtluků na silnicích mají skluz. Komplikují je jednání o cenách asfaltových směsí
Drahý asfalt zkomplikoval silničářům z Olomouckého kraje práce na silnicích. Například v květnu místo oprav výtluků jednali s dodavateli obalovaných směsí o nových cenách. Ty se od začátku ruské invaze na Ukrajině zvýšily o několik desítek procent.
„Je to zvláštní rok, za celou dobu své praxe jsem to nezažil,“ říká Petr Foltýnek, ředitel Správy silnic Olomouckého kraje, o rostoucích cenách materiálů, které silničářům v posledních měsících komplikují práci.
„Ovlivňuje nás to v tom, že místo toho, abychom spravovali a lepili díry, tak jednáme o cenách,“ zmiňuje. Například loňské ceny obalovaných směsí měli podle něj krajští silničáři garantované jen do konce dubna. V květnu proto pozastavili vysprávky silnic.
„Ovlivňuje nás to v tom, že místo toho, abychom spravovali a lepili díry, tak jednáme o cenách.“
Petr Foltýnek, ředitel Správy silnic Olomouckého kraje
„Dnes, když jednáme o cenách, tak to samozřejmě není jen cena materiálů, ale i cena ostatních komodit – třeba plynu – na výrobu, doprava. Dostáváme se do cen, kdy překračujeme třeba i víc než 30 procent původní ceny, což už je pro nás nepřípustné,“ dodává Foltýnek.
Nárůst cen od začátku války na Ukrajině potvrzuje jednatel společnosti Strabag Asfalt, Karel Helma. Podle něj je meziroční nárůst nákladové ceny asfaltových směsí v průměru přibližně 30 až 40 procent. Zároveň uvádí, že smlouvy s krajskými silničáři, které trvaly z minulého roku, nebo z období těsně před válkou, společnost musela vypovědět nebo vyvolat jednání o úpravě ceny vzhledem k podstatné změně podmínek.
„Ceny všech vstupů se významně a skokově zvyšují. V našem případě jde o asfaltové pojivo, kamenino a energie.“
Ředitel obalovny Hněvotín Pavel Samson
Ceny navýšilo i vedení Olomoucké obalovny Hněvotín, která spadá pod společnosti Skanska a Eurovia. „Ceny všech vstupů se významně a skokově zvyšují. V našem případě jde o asfaltové pojivo, kamenino a energie. Situaci řešíme se všemi našimi obchodními partnery individuálně a snažíme se projekt po projektu najít optimální postup,“ uvádí ředitel obalovny Pavel Samson.
Podle Petra Foltýnka se olomouckým silničářům už podařilo s některými dodavateli dohodnout, s jinými stále jednají.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Policie nemá šanci zabránit útokům vlků samotářů. Sledovat všechno dění na sítích nelze, říká Kraus
-
Pořád je to těžké, ale vnímám světlo. Studenti jsou otevřenější, říká k výročí střelby historik Stehlík
-
Počet obětí útoku na trzích v Magdeburku stoupl na 5. ‚Útočník je islamofob,‘ oznámila ministryně vnitra
-
Půl milionu lidí se může ocitnout v zimě bez tepla. Z krize v Moldavsku bude těžit Rusko